محمد صالح هادیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه حذف قیمت گذاری دستوری خودرو و ایجاد بازار رقابتی تنها چاره دولت برای ساماندهی بازار آشفته خودرو است زیرا اجازه می دهد که رقابت قیمت را تعیین کند، تاکید کرد: اگر دولت شیوه قیمت گذاری را حذف نمیکند و لابی قدرتمند خودروسازی بر آن فشار میآوردند، دست کم آن را اصلاح کند.
وی با بیان اینکه این اقدام باعثت باعث رشد تولید نیز خواهد شد چرا که رشد تقاضا را شاهد خواهیم بود و اقشار مختلفی از مردم توان خرید خودرو را خواهند داشت، افزود: برخی میگویند در این اقدام خودروساز ورشکست میشود یا ضرر میدهد انگار که امروز ایران خودرو و سایپا مجموعههای سود دهی هستند که در دنیا مطرح بوده و رتبههای برتر خودروسازی دنیا را دارند!
حذف قیمت گذاری دستوری خودرو و ایجاد بازار رقابتی تنها چاره دولت برای ساماندهی بازار آشفته خودرو است
این کارشناس خودرو با بیان اینکه خودروسازی دولتی و قیمت گذاری و سیاستهای دولتی اتفاقاً سبب نابودی خودروسازان ایرانی شده است، گفت: اگر بازار رقابتی وجود داشت که در آن مجبور میشدند با خودروسازهایی مثل فولکس واگن رقابت کنند امروز شاهد بودیم که بهترین سمند با کیفیت تر از دنا با نصف قیمت کنونی در بازار بود و هم مردم توان خرید را داشتند و هم خودروساز ایرانی خودروی بیشتری میساخت.
هادیان با بیان اینکه منتقدان حذف قیمت گذاری دستوری از عاقبت خودروسازان ایرانی میترسند، تاکید کرد: خودروسازان ایرانی نشان دادهاند که سو مدیریت دارند و در هر شرایطی ورشکسته میشوند چه قیمت گذاری دستوری باشد چه نباشد چه رقابت باشد چه انحصار باشد و … لذا نباید به این حرفها توجه کرد و مقداری هم مردم را دید، گفت: یک بار هم که شده بعد از چهار دهه در صنعت خودرو جیب مردم را ببینیم و این فشار بر اقشار مختلف را نیز در نظر بگیریم. تا به امروز مدام خودروسازان در نظر گرفته شده اند و عاقبت همه شان هم ورشکستگی است.
منتقدان حذف قیمت گذاری دستوری از عاقبت خودروسازان ایرانی میترسند
وی افزود: خیلی هنر میخواهد که شما یک بازار بکر انحصاری را به دو کارخانه بدهید مردم را مجبور کنید از این دو کارخانه ماشین بخرند، هیچ بازار موازی دیگری هم نباشد مردم هم مجبور شوند در قرعه کشی بایستند و صفها را تحمل کنند پول را نقد بدهند و خودرو را یک سال دیگر تحویل بگیرند اما باز هم ورشکست باشید! به نظر میرسد باید مدیران دو خودرو ساز ایرانی را برای تدریس در کتابهای اقتصاد دنیا مورد مثال قرار دهند لذا باید گفت هر سیستمی هر سیاستی و هر نوع قیمت گذاری که باشد بازهم خودروسازان ما ورشکسته هستند در نتیجه چه اصراری به ادامه شرایط است؟
این کارشناس با بیان اینکه حذف و یا اصلاح قیمت گذاری دستوری به کاهش قیمت بازار منجر خواهد شد، تاکید کرد: وقتی کاهش قیمت باشد تقاضا بیشتر میشود و شاهد کاهش محدودیتهای ثبت نام خواهیم بود که در این بین مردم سودش را میبرند و خودروساز مجبور میشود بهترین خودرو را با بهترین کیفیت تولید کند و در اختیار مردم قرار دهد. لذا صمت و تیم اقتصادی دولت باید یک بار هم که شده سیستم خودروی کشور را جراحی کند.