ترافیک تهران: مشکلاتی که هر روز بیشتر میشوند
این روزها ترافیک تهران دیگر مختصر به صبح و شب و برخی از معابر و خیابانها نیستند. حجم بالای خودروها به حدی رسیده است که در هر ساعت از شبانهروز و در هر نقطهای میتوان با ترافیک شدید شد.
ترافیک تهران حالا شباهت زیادی به ترافیک روزهای پایانی سال دارد. ترافیکی که در هر کوچه و معبری میتوان آن را تجربه کرد. از طرفی، دلیلی برای این راهبندان وجود ندارد و پیکهای ترافیکی صبحگاهی و شبانهامروز به تمام ساعات روز و شب کشیده شده است.
حجم جابهجایی روزانه در تهران: ۲۰ میلیون نفر
سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، در ارتباط با مردم در ترافیک میگوید: “در تهران روزانه ۲۰ میلیون نفر جابهجا میشوند و در بهترین حالت، هر فرد به طور متوسط یک ساعت از وقت خود را در ترافیک از دست میدهد.” این یعنی روزانه ۸۵۰۰ نفر- ساعت وقت تلفشده داریم.
این ۸۵۰۰ نفر- ساعت از دست رفته، فقط بخش کوچکی از عوارض ترافیک است. مشکل ترافیک محدود به دیر رسیدن به مقصد نمیشود؛ در نتیجه آلایندگی ناشی از این وضعیت نیز کیفیت هوای پایتخت را تحتتاثیر قرار میدهد و به سلامت جسم و روان آسیب میزند. با وجود بحثهای ناشی از آلودگی ترافیک و هوا و عدم حل این مشکلات، اما همچنان راهحلهایی هستند که این معضل را کنترل میکنند، موفق نمیشوند.
افزایش تعداد خودروها و ترافیک بیشتر
افزایش تولید خودرو و ورود خودروهای جدید به تهران در حالی اتفاق میافتد که بزرگراهها و معابر ظرفیت پذیرش این تعداد خودرو را ندارند. علاوه بر این، بخش قابل توجهی از این خودروها فرسوده هستند و به جای اینکه از چرخه تردد خارج می شوند، همچنان در خیابان ها و حتی به عنوان تاکسی فعالیت دارند. در این، افزایش هزینه کرایه برخی از خطوط تاکسیرانی و میان وسایل حملونقل عمومی به ویژه در ایستگاهها و پایانهها، بیشتر از خودروهای شخصی خودرو استفاده میکنند، ترافیک تهران را پیچیدهتر کرده است.
استاندارد در حملونقل عمومی و توسعه آن
جعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران معتقد است که با وجود پیچیدگیهای ترافیک تهران، راهکارهای سادهای برای حل آن وجود دارد. او میگوید: “یکی از مسیر اصلی ترافیک تهران، حجم بالای خودروهای شخصی است که از ضعف حملونقل عمومی است.” به گفته او، اگر سیستم حملونقل عمومی توسعه یابد، بسیاری از مردم نیازی به استفاده از خودروهای شخصی خود نخواهند داشت.
تشکریهاشمی بر این نکته تاکید میکند که تهران به 9000 دستگاه اتوبوس نیاز دارد تا با سرعت بیشتری جابهجا شود و مترو به شدت نیاز داشته باشد. این گذشته، گامهای ابتدایی و کوتاهمدتی هستند که در مدت زمان کمی میتوانند اجرا شوند. اماهای سرانه حملونقل عمومی هر روز کمتر میشود و در مقابل، تعداد خودروهای شخصی روز به روز افزایش مییابد. روندی که باعث تشدید مشکلات ترافیکی می شود.
تاثیر مسیریاب های آنلاین و خودروهای شاسیبلند
استفاده از مسیریابهای آنلاین نیز بر ترافیک تهران تأثیر منفی گذاشته است. این ابزارها باعث شدهاند که مسیرهایی را انتخاب کنند که محلههای مسکونی را میکند و همین امر باعث افزایش در خیابانهای اطراف میشود. این مشکل باعث ایجاد مشکل در آرامش ساکنان این مناطق شده است.
همچنین، تعداد خودروهای شاسیبلند در سطح شهر بهطور چشمگیری افزایش یافته است. این خودروها به دلیل اندازهگیری بزرگترشان، تأثیر زیادی در جریان ترافیک دارند و به ترافیک ترافیک شهری میآورند.
حمید برادران، شرکت کنترل ترافیک تهران، در این خصوص میگوید: «در مقایسه با سالهای گذشته، آمارها نشاندهنده ترافیکی هستند.