قطعات خودرو

روند کاهشي قيمت ها در بازار خودرو/ نوسانات ارزي و عرضه خودرو به بازار دو عامل اصلي در تعيين قيمت‌هاست

اتاق اصناف تهران – سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: برعکس آنچه که مردم انتظار داشتند، طي يک هفته اخير قيمت ها در بازار خودرو به دليل عقب نشيني قيمت دلار، روند کاهشي گرفته اند؛ به گونهاي که ۲ درصد خودروهاي داخلي و ۵ خودروهاي مونتاژي کاهش قيمت را تجربه کرده اند و قيمتها به روال ۲۰ روز قبل بازگشته است.

فاصله ۱۲۰ درصدي قيمت کارخانه و بازار

موتمني در مورد علت عدم تأثيرگذاري قيمتهاي جديد کارخانه بر بازار، گفت: فاصله قيمتي بين کارخانه و بازار بقدري زياد شده که رشد ۲۰ درصدي قيمت کارخانه نتواند بر بازار تأثيري بگذارد؛ به عنوان مثال قيمت خودروي ۲۰۶ تيپ ۲ که در کارخانه ۱۲۹ ميليون تومان فاکتور مي شد در بازار ۲۷۰ ميليون تومان به فروش مي رسد يعني حدود ۱۴۰ ميليون تومان رانت نصيب سرمايه گذار ميشد. در حال حاضر که قيمت ۲۰۶ تيپ ۲ در کارخانه افزايش يافته، باز هم سرمايه گذار رانت بالاي ۱۰۰ ميليون توماني نصيبش مي شود.

وي ادامه داد: مصرف کننده نهايي از اين رانت ها استفاده نمي کند و پس انداز مي کند تا خودرو بخرد، اما فقط زيان مي بيند. کساني که در قرعه کشي هاي خودرو شرکت ميکنند از رانت استفاده مي کنند.

موتمني در خصوص تأثير فروش فوري بر تعديل قيمت هاي بازار، افزود: هر چقدر که عرضه خودرو در بازار افزايش يابد به همان ميزان شاهد نزولي شدن قيمت ها خواهيم بود. عرضه کم خودرو به بازار در سال هاي گذشته، منجر به ايجاد يک اختلاف ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدي بين قيمت کارخانه و بازار شده است. طي سال هاي اخير توليد و عرضه خودرو پاسخگوي تقاضا نبوده است.

توليد و عرضه بيشتر منجر به کاهش قيمت در بازار مي شود

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: در شرايط فعلي که تقاضاي کاذب در بازار وجود ندارد اگر عرضه افزايش يابد، شاهد نزديک شدن قيمتهاي بازار با کارخانه خواهيم بود. قطعاً توليد و عرضه بيشتر منجر به کاهش قيمت بازار مي شود.

وي در مورد رکود حاکم بر بازار خودرو، تصريح کرد: خريدار در بازار کم است. خريدار هميشه به دنبال خودروهاي جديد است. طبقه متوسط که خودروي خارجي دارند به دليل عدم واردات خودرو، خودروي خود را نگه داشته اند. اخيراً يک شرکت مونتاژکار دو خودروي جديد زير يک ميليارد تومان به بازار عرضه کرده که مشتري براي آنها زياد است، به اين علت که مشتري به دنبال کالاي جديد است.

موتمني گفت: قيمت هايي که در فضاي مجازي درج ميشود چندان به بازار نزديک نيست زيرا مشتري قيمت را در کف بازار تعيين ميکند. اگر عرضه به اندازه کافي باشد هر چقدر هم در فضاي مجازي قيمت سازي کنند تأثيري بر بازار حقيقي نخواهد گذاشت.

وي افزود: اگر قول هايي که وزير صمت و خودروسازان مبني بر افزايش عرضه و تکميل ۱۴۰ هزار خودروي کف پارکينگ داده اند عملي شود، بازار متعادل خواهد شد و مصرف کننده نهايي خريد بهتري خواهد داشت.

موتمني تاکيد کرد: نوسانات ارزي و عرضه خودرو به بازار دو عامل اصلي در تعيين قيمتها در بازار خودرو هستند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *