به گزارش تجارتنیوز، شرکت سایپا امرو و در پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته ایران، از نخستین اتوبوس برقی خود رونمایی کرد.
منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی در سال ۹۸ وعده داده بود که اتوبوسهای برقی دو تا سه سال آینده، به بهرهبرداری میرسند.
او گفته بود: ما تا دو الی سه سال آینده شاهد خودروهای برقی در دسته اتوبوسهای برقی خواهیم بود. استفاده از این اتوبوسها از تهران آغاز میشود.
حالا، سایپا از محصولی رونمایی کرده که ادعا میکند نخستین اتوبوس برقی در کشور است اما بدون شک، ورود آن به خیابانهای پایتخت به گذشت زمان نیاز دارد.
قیمت اتوبوسهای برقی
اتوبوسهای برقی سایپا دیزل تولید انبوه نشده است. مصدق، مشاور مدیرعامل این شرکت به تجارتنیوز میگوید که اتوبوسهای مسافربری تولید انبوه نمیشوند و ساخت آنها به صورت سفارشی است؛ چرا که از نظر اقتصادی تولید انبوه این اتوبوسها به صرفه نیست.
به گفته او، شهرداریها، بخشهای دولتی و شرکتهایی که در حوزه حمل و نقل شهری فعالیت میکنند، مشتری این خودروها هستند اما تا کنون ثبت سفارشی صورت نگرفته است.
مصدق میگوید: این خودروها در مرحله نمایش هستند اما به زودی به مرحله تولید میرسند.
به گفته او، قیمت تخمینی این اتوبوسهای برقی حداقل ۱۰ میلیارد تومان خواهد بود اما شرکت خودروسازی سایپا دیزل هنوز این قیمت را تایید نکرده است.
جایگاه شارژ در کشور ساخته میشود؟
اکنون در ایران زیرساخت لازم برای گسترش خودروهای برقی وجود ندارد. البته در نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته از شارژرهای خودروهای برقی نیز رونمایی شد.
مصدق، در خصوص جایگاه شارژ اتوبوسها میگوید: در پایانههای اتوبوسرانی جایگاه شارژ تعبیه میشود. اتوبوسها شبها شارژ میشوند و در عرض چهار ساعت به ۱۰۰ درصد شارژ میرسند.
به گفته او، اتوبوسهای برقی هر ۲۴ ساعت نیاز به شارژ مجدد دارند.
مشخصات فنی اتوبوس برقی
این نخستین باری است که سایپا دیزل وارد حوزه مسافربری شهری میشود.
مشاور مدیرعامل این شرکت ادعا میکند که محصول نمایش داده شده، نخستین نمونه اتوبوس برقی در ایران است و محصولات شرکتهای دیگر در مرحله تاییدی اولیه قرار دارند.
به گفته او، مشخصه بارز این خودروها داشتن تاییدیه اتحادیه اتوبوسرانان است. از نظر ظاهر نیز طراحی بهروزی دارند.
مصدق ادعا میکند: سایپا دیزل از لحاظ فنی از بهترین برندهای دنیا برای تامین قطعات استفاده کرده است. برخی از قطعات این خودرو مانند فرمان، ترمز و باد ساخت کشور آلمان هستند.
به گفته او، این اتوبوسهای برقی ۱۰ باتری دارند که هشت عدد از آنها در سقف خودرو و دو باتری دیگر در بدنه تعبیه شده است.
در نمایشگاه چه میگذرد؟
اما در این نمایشگاه از اتوبوسها و کامیونهای دیگری نیز رونمایی شد.
یکی از این محصولات، اتوبوس شهری دیزلی است که با ضرفیت ۸۰ مسافر ساخته شده. این اتوبوس دیزلی برای استفاده افراد دارای معلولیت نیز مناسب است و رمپ ورود ویلچر به صورت دستی در این خودرو ساخته شده است.
کامیون کشنده مدل kx480 4×2 با اتاق نسل جدید دونگ فنگ مدل خوابدار نیز محصول دیگری است به زودی به بازار عرضه میشود. مدل بدون خواب این کامیون هم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد. این خودرو با فرمان هیدرولیکی، به وزن مجموع ناخالص ۶۰۰۰ کیلوگرم میرسد.
ایرانخودرو نیز در این رویداد خودروی تارا و همچنین محصولاتی در حوزه حمل و نقل ریلی، جادهای، ترکیبی و لجستیک را به نمایش گذاشته است.
پنجمین نمایشگاه حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته، روز یکشنبه ۲۸ آذر افتتاح شد و تا فردا سهشنبه، سیام ادامه دارد.
در نمایشگاه امسال بیش از ۲۰۰ شرکت دولتی و خصوصی، ۴۰ شرکت استارتاپی و ۲۰ شرکت دانشبنیان حضور دارند.