به گزارش بازار جلال رشیدی کوچی درباره افزایش قیمت خودرو، گفت: اگر حمایت دولت از خودروسازان کارگشا و درست بود چرا پس از ۵۰ سال حمایت تمام قد از آنها، این صنعت امروز در نقطهای قرار گرفته که خودروسازان بیان میکنند حدود ۱۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و بدهی به مردم، بانک و … دارند؟ این وضعیت نشان میدهد که حمایت صورت گرفته، درست نبوده است.
نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: خودروسازان ادعا میکنند که قیمت تمام شده تولید بیش از قیمت فروش خودرو است بنابراین زیانده هستند، با فرض درستی این ادعا، درخواست این شرکتها مبنی بر آزاد شدن قیمت خودرو را مشروط بر آزاد شدن واردات به گونهای که نرخ تعرفه واردات کنونی طی ۳ سال به ۲۰ درصد برسد، میپذیریم.
وی با طرح این پرسش که آیا خودروسازان در بازار رقابتی میتوانند به فعالیت خود ادامه دهند؟ اضافه کرد: در حال حاضر قیمت کارخانهای دنا اتوماتیک که به نوعی لوکسترین محصول خودرسازان کشور است، حدود ۴۰۰ میلیون تومان است در حالیکه در سایر کشورها با این عدد میتوان محصول باکیفیتتری خریداری کرد باید به این نکته نیز توجه کرد که کارگر ما روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان دستمزد میگیرد و هزینه انرژی در ایران ریالی است حال آنکه خودروسازان خارجی دستمزد کارگر و هزینههای حامل های انرژی را به نرخ دلار میپردازند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره صنعت خودرو پیش از رای اعتماد با اظهارات کنونی وی متفاوت است که این موضوع جای سوال دارد.