دنیای اقتصاد – مدیر فروش گروه قطعهسازی کروز با اشاره به اینکه در خریدهای بینالمللی کاملا به دلیل تحریم دست بسته حرکت میکنیم و هزینههای بیشتری برای تامین میپردازیم، گفت: بحران کرونا در دنیا و تاثیر بر تولید مواد اولیه و کمبود جهانی تراشههای الکترونیکی نیز مزید بر علت شده است.
علی یوسفی با اشاره به بدهی ۷۸۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان به این قطعهساز افزود: با توجه به مشکلات خودروسازان در فروش و الزام به فروش با ضرر خودرو هر روز بدهی آنها به قطعهسازان افزایش پیدا میکند و روشهایی مانند خرید دین که به دلیل عدم نقدینگی برای قطعهسازان استفاده میکنند نیز با نزدیکی به پایان سال از سوی بانکها پذیرفته نمیشود.
وی با اشاره به اینکه ایران خودرو حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان و سایپا نیز ۴هزار میلیارد تومان بدهی به گروه کروز دارند، تصریح کرد: در بیشتر پرداختها از روش خرید دین در پرداخت بدهی استفاده شده است که بعد از معرفی خرید دین به بانکها مشکل در اخذ این اعتبارات خود نیز یک موضوع سخت دیگر است که دامنگیر شرکتهای قطعهساز شده است. یوسفی با تاکید بر اینکه به دلیل نداشتن نقدینگی نمیتوانیم در بورس کالا به تهیه مواد اولیه اقدام کنیم، خاطرنشان کرد: زمانی که در کشور مشکلی برای تولید ایجاد میشود و خودروساز کمبود نقدینگی دارد از سوی تولیدکنندگان مواد اولیه که به قیمت فوب خلیجفارس مواد اولیه میفروشند هیچ مساعدتی صورت نمیگیرد و ما محکوم به تهیه نقدی مواد اولیه داخلی هستیم.