جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

سیاست چوب و هویج نروژ برای رسیدن به آلایندگی صفر

به گزارش سایپانیوز، کشور نروژ به تازگی به رکوردی خیره کننده در خروج خودروهای بنزین یا گازوئیل سوز دست یافته است. بر اساس شورای اطلاعات ترافیک جاده ای نروژ Norwegian Information Council for Road Traffic  که به اختصار آن را OFV می شناسند در ماه سپتامبر [شهریور] از هر 10 خودروی نویی که فروخته شده 9 خودرو یا تمام برقی بوده یا هیبریدی قابل شارژ با پریز برق. از تمام خودروهای سواری نو فروخته شده در سال 2021 تا به حال، کمتر از 5 درصد از آن با سوخت های فسیلی [بنزین یا گازوئیل] متکی هستند آمار فروش گازوئیلی به مراتب کمتر از بنزینی است.

از 10 خودروی جدید فروخته شده 8 خودرو تمام برقی است و مدل Y‌ تسلا در صدر جدول فروش خودروهای برقی کشور نروژ است. مقام دوم فروش متعلق به راوفور هیبریدی است که تنها خودروی هیبریدی در 10 خودروی اول فروش نروژ است. مقام سوم متعلق به انیاک Enyak اشکودا [بخوانید گروه خودروسازی فولکس واگن] است.

کشور نروژ تلاش می کند تا سال 2025 تمامی خودروهای نوی عرضه شده به بازار آلایندگی صفر داشته باشند. برای رسیدن به چنین هدفی، مشوق های بسیار جذابی از سوی دولت این کشور به مردم تعلق گرفته است.

فدراسیون اتومبیل نروژ، Norwegian Automobile Federation یا NAF گزارش داده است که اگر همین روند با همین نرخ ادامه یابد آخرین خودروهای بنزین سوز فقط تا آوریل سال آینده در نروژ به فروش خواهند رسید و بعد از آن دیگر متوقف خواهد شد. اما آلایندگی به این سرعت به صفر نخواهد رسید. یکی از دلایل آن هم این است که هنوز در بخش وانت ها و خودروهای شاسی بلند، میزان تولید خودروهای برقی هنوز در سراسر دنیا به تعداد مطلوب نرسیده است.

مهمترین دلایل گرایش مردم نروژ به خودروهای برقی، بعد از مشوق های خیره کننده دولتی،‌ رفع نگرانی ها در مورد اضطراب پیمایش است. چون در این کشور شبکه های شارژ خودرو به خوبی در حال گسترش است مردم کمتر نگران ماندن در راه به خاطر خالی شدن شارژ باتری هستند.

دولت نروژ سیاست چوب و هویج را با هم به کار گرفته یعنی هویجی که به عنوان پاداش اختصاص داده  25 درصد معافیت مالیاتی در مالیات بر ارزش افزوده است در حالی که به عنوان چوب، جریمه هایی برای آلایندگی ناشی از سوخت های دیزلی و بنزینی در نظر گرفته است که حداقل آن همین مالیات سنگینی است که خودروهای بنزینی از آن معاف نیستند.

انجمن خودروهای برقی نروژ Norwegian Electric Car Association گزارش داده است که : «مالیات خرید برای همه خودروهای نو ترکیبی از وزن، آلایندگی دی اکسید کربن، و آلاینده های نیتروژنی است. یعنی هر چقدر خودرو بزرگتر، با وزن بالاتر و گران تر باشد، معافیت مالیاتی آن کمتر و جریمه های سوخت های فسیلی آن بیشتر است.»

بقیه سیاست گذاری ها هم به این تشویق بزرگ کمک می کنند از جمله قبض پارکینگ، کرایه های حمل و نقل و هر راه دیگر که امکان تشویق مردم را به خرید خودروهای برقی داشته باشد.

حتی در مبارزه های انتخاباتی و تبلیغات پیش از اجرای انتخابات، موضوع آلایندگی، خودروهای برقی و معافیت های مالیاتی به موضوع مهمی تبدیل شده که نامزدها مجبورند مواضع خود را در این زمینه به دقت انتخاب کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار