به گزارش سایپانیوز، چهره ی شهرها در سال های آینده تغییرات مهمی به خود خواهد دید. از جمله جای پمپ های بنزین را جایگاه های شارژ خودرو می گیرند و هر شهری روش خاص خود را خواهد داشت. البته کانزاس اولین شهری نیست که در حال ایجاد زیرساخت شارژ باتری شهری است و در شهر لس انجلس هم 420 جایگاه شارژ باتری خیابانی نصب شده است و مردم می توانند از آن برای شارژ خودروهای برقی خود استفاده کنند. این جایگاه ها در حال افزایش هستند و کُند شدن روند ایجاد جایگاه شارژ باتری خودرو بیشتر به دلیل شیوع جهانی کرونا بوده است. اما استفاده از تیرهای چراغ برق سابقه نداشته و حالا کانزاس اولین شهری است که به این فکر افتاده است. «مرکز غیرانتفاعی انرژی کلان شهر کانزاس» Kansas City Metropolitan Energy Center (MEC) به همکاری گروه علم و فناوری دانشگاه میسوری و آزمایشگاه انرژی های تجدید پذیر ملی NREL، مکدونالد، شرکت غیرانتفاعی ایی وی نوآر EV Noire، و لیلیپد ایی وی LilyPad EV در حال اجرا و نصب پریزهای شارژ باتری خودرو روی پست ها یا تیرهای چراغ برق هستند. تا پایان امسال بین 30 تا 60 جایگاه در طرح آزمایشی نصب می شوند.
حالا چرا تیر یا پست چراغ برق شهری برای این منظور انتخاب شده است؟ دلیل آن این است که در تمام خیابان ها به وفور یافت می شود و روز و شب هم ندارد. خیلی از مردم در سرتاسر دنیا، گاراژ یا پارکینگ ندارند یا خودروهای دوم و سوم خود را در خیابان ها پارک می کنند. خیلی از مستأجران هم مجبورند خانه هایی اجاره کنند که یا پارکینگ ندارند یا پارکینگ آنها مجهز به باکس شارژ باتری خودرو نیست. در بین تیرها یا پست های چراغ برق خیابان ها هم آن دسته ای مزیت دارند که به جای لامپ های سدیمی، لامپ های کم مصرف ال ایی دی دارند و نیازی به تغییرات زیادی ندارند و کافی است کابل های آن تغییر کنند و باکس مخصوص شارژ خودرو روی این تیرهای چراغ برق نصب شوند. معمولاً این تیرهای چراغ برق توان کافی برای روشن کردن ال ایی دی و شارژ باتری خودرو دارند. مرکز غیرانتفاعی یاد شده [MEC] سه سال است که روی این پروژه کار می کند و از وزارت انرژی آمریکا 1.2 میلیون دلار بودجه تحقیقاتی دریافت کرده است که این پروژه را طراحی و راه اندازی کند. از جمله معیارهای این مرکز، یافتن اماکنی است که به گسترش استفاده از خودروهای برقی کمک کند مخصوصاً در نقاطی که کمتر تحت پوشش قرار دارند و در جوامعی که با رعایت بیشتری مراقب استفاده از این امکانات هستند. به همین دلیل نقشه ای با کمک دانشگاه و مراکز غیرانتفاعی دیگر با توجه به ویژگی های جمعیت شناختی، تراکم جمعیتی، میزان آلودگی هوا، نرخ خرید خودروهای برقی و غیره تهیه شده است. این نقشه، نقاط مهم را برای نصب مشخص کرده است. در ماه ژوئن هم مطالعات و نظرسنجی از محله ها و جایگاه های مهم به اجرا درآمد و بازخورد جوامعی که در این مناطق زندگی می کنند به دست آمد.
بر اساس نتایج کارها و تحقیقات آنها، هریک از تیرهای چراغ برقی که برای این منظور انتخاب شده اند، به شارژرهای سطح 2 جریان متناوب 240ولت مجهز می شوند. با هر یک ساعت شارژ در این جایگاه، خودروها به اطمینان تا 20 مایل [نزدیک به 40 کیلومتر] می توانند بپیمایند. هر کیلووات برق مصرف شده در این روش 22 سنت برای صاحب خودروی برقی هزینه دارد. در حقیقت قیمت شارژ باتری خودرو در تیرهای چراغ برق با جایگاه های عمومی شارژ باتری خودرو فرقی دارد. این باکس های شارژ قابلیت ذخیره سازی داده ها را دارند و مرکز یادشده [MEC] می تواند بعد از یک سال این داده ها را تحلیل کرده و در جهت بهبود شبکه مورد استفاده قرار دهد.