فاصله قیمت تمامشده و نرخ فروش به یکی از پیچیدهترین معضلات خودروسازان کشور تبدیل شده، درحالیکه خودروسازان متهم به سوءمدیریت و هزینه بالا در تولید میشوند اما دولت نیز درخصوص واگذاری این صنعت افراد دارای اهلیت همچنان مردد است.
سیدعلی یزدیخواه، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این خصوص معتقد است: تا «زمانی که فاصله معناداری بین قیمت تمامشده تولید و بازار خودرو وجود دارد افزایش تقاضا و کاهش عرضه امری طبیعی در بازار خودرو خواهد بود.»
برای کاهش نرخ تمامشده محصولات مهمترین راهکار افزایش تیراژ تولید است. و متاسفانه تعدد نهادهای تصمیمگیر و دخالت سازمانهای دولتی از موانع رشد تولید در صنعت خودرو است. هر یک از دستگاههای مربوطه باید متناسب با جایگاه و وظایف خود به صنعت خودرو ورود کنند. بهعنوانمثال اگر سازمان استاندارد مرجع تعیین استانداردهای خودرو است، حکم این سازمان قابل استناد بوده و نهادهای دیگر نباید در حوزه استاندارد دخالت کنند.
خودروسازان برای حضور در بازار رقابتی و تسخیر بازارهای جدید علاوهبر مشتریمداری، افزایش سطح تولیدات باید اهدافی چون ارتقای کیفیت، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی و سایر شاخصهایی را که باید یک وسیلهنقلیه ایمن داشته باشد، به صورت مستمر دنبال کنند. تعادل در بازار عرضه و تقاضا مستلزم کاهش اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار است. خودروهای عرضهشده خارجی رقیب محصولات خودروسازان داخلی نیستند و به دلیل بازه قیمتی، طبقه خاصی از جامعه توان خرید آنان را دارند اما تا زمانی که فاصله معناداری بین قیمت تمامشده تولید و و بازار خودرو وجود دارد؛ افزایش تقاضا و کاهش عرضه امری طبیعی در بازار خودرو خواهد بود. برای حفظ تعادل در بازار باید به چرخ تولید شتاب بیشتری داده شود.