فرسودگی گسترده در ناوگان حملونقل کشور
در حالی که صنایع مختلف، از جمله خودروسازی، در سالهای اخیر با چالشهای زیادی مواجه شدهاند، اکنون شاهد بحران فرسودگی در خودروهای تجاری کشور هستیم. این بحران که در گذشته بیشتر در بخش باریهای سنگین و جادهای مشاهده میشد، اکنون به تمامی بخشهای ناوگان تجاری و حملونقل عمومی کشور گسترش یافته و وضعیت را به مرز بحران رسانده است.
آمارهای نگرانکننده از فرسودگی ناوگان حملونقل
براساس آمارهای جدید، بیش از ۳۵ درصد وانتبارها، ۷۰ درصد اتوبوسها، ۹۰ درصد مینیبوسها و ۹۰ درصد ونها در حال تردد در شهرهای کشور فرسوده هستند. این ارقام نشان میدهند که فرسودگی فقط در ناوگان شهری بلکه در مدلهای بینشهری نیز به وضوح مشهود است و نیازمند تصمیمات فوری و موثر است.
بحران کمبود و فرسودگی در ناوگان باری و مسافری
بحران فرسودگی در ناوگان حملونقل عمومی تنها به فرسودگی خودروها محدود نمیشود، بلکه کمبودهای قابل توجهی نیز در این بخشها وجود دارد. به گفته سرپرست معاونت حملونقل سازمان راهداری، ۵ هزار دستگاه اتوبوس جدید برای ناوگان مسافری جادهای کشور نیاز است تا تعادل میان عرضه و تقاضا ایجاد شود. همچنین، برای کلانشهرهایی چون تهران، حداقل ۷ هزار دستگاه اتوبوس جدید برای پاسخ به نیازهای روزانه ضروری است.
لزوم حمایت دولت در نوسازی ناوگان تجاری
برای نوسازی و بهبود وضعیت ناوگان حملونقل کشور، حمایتهای دولت ضروری است. دولت باید با ارائه تسهیلات ویژه، برنامههای نوسازی و توسعه ناوگان را تسریع کند. مهدی خضر، سرپرست معاونت حملونقل سازمان راهداری، تصریح کرده است که باید برای نوسازی ناوگان حملونقل مسافری ایران اقدام عاجل صورت گیرد تا از رشد روزافزون خودروهای فرسوده جلوگیری شود.
اقدامات در راستای نوسازی ناوگان
در سال آینده، دولت برنامهای برای افزودن یکهزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان مسافری جادهای کشور دارد. همچنین، شهرداری تهران و سایر کلانشهرها همچون مشهد، اصفهان و تبریز اقداماتی برای نوسازی اتوبوسهای شهری در نظر گرفتهاند، اگرچه این برنامهها به دلیل تأخیر در اجرا، هنوز به نتایج ملموسی نرسیدهاند.
چالشها و نیازهای فوری در صنعت خودروهای سنگین
وضعیت خودروهای سنگین باری نیز بحرانی است. به گفته کارشناسان، برای هر پنج دستگاه کامیون و کشنده، تنها یک بار در کشور وجود دارد که این نسبت از استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.