علی اکبر کریمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره فعالیت شرکتهای خودروسازی در حوزههای غیرتخصصی، گفت: قیمت تمام شده در صنعت خودرو بالا است به این معنا که عواملی مانند هزینه مالی یعنی تسهیلات با سود زیاد و جرائم، نیروی مازاد، فعالیتهای غیرتخصصی و… بر قیمت تمام شده تولید اثرگذار است.
نماینده مردم اراک و کمیجان، خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: فعالیتهای غیرتخصصی خودروسازان موجب شده که اموال و دارایی این شرکتها به جای تمرکز در صنعت خودروسازی در سایر فعالیتها متمرکز شود، حتی برخی از این فعالیتها زیان ده نیز هستند.
وی اضافه کرد: انتظار میرود که فعالیتهای غیرتخصصی در شرکتهای خودروسازی حذف شود و خودروسازان تمام توان مالی و سرمایه خود را به صنعت خودرو معطوف کنند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد:تفاوت قیمت خودرو در بازار در مقایسه با بهای کارخانهای آن، برای مردم قابل پذیرش نیست زیرا اختلاف بسیاری میان قیمت کارخانه و بازار وجود دارد و این موضوع دو اثر منفی دارد؛ نخست آنکه خودروسازان ادعا میکنند که تولید خودرو با قیمتهای کنونی برای آنان زیانده است و دوم آنکه مصرفکننده ناچار است خودرو را با قیمتهای بالا از بازار خریداری کند.
کریمی با بیان اینکه اختلاف قیمت کارخانه و بازار رانت است که نصیب دلالان و واسطهها میشود، اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان باید با به کارگیری راهکارها، ابزارها و سیاستگذاریهای مختلف، اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار را به حداقل قیمت رسانده و صفر کنند.
رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مجلس با اشاره به اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده که تیراژ تولید خودرو افزایش مییابد و قرعه کشی حذف میشود که با این امر فاصله قیمتی خودرو در بازار و کارخانه صفر میشود، افزود: خودروسازان باید برای کاهش قیمت تمام شده تولید تلاش کنند تا قیمت خودرو منصفانه و متعادل شود، با تحقق این مهم مصرفکننده و تولیدکننده نیز راضی میشوند.