در حالی که به برکت تحریم ها فرصتی برای قطعه سازان بوجود آمده و نهضت داخلی سازی نیز شروع شده است اما به گفته آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروکشور اگر عزم و وفاق ملی درحمایت و تضمین استمرار سیاست تعمیق داخلی سازی وجود نداشته باشد؛ تاریخ تکرار خواهد شد و با رفع موانع واردات باردیگر سرمایه گذاران متضرر خواهند شد.
بسته مشوق تولید و پیشنهاد تشکیل کمیته ملی خودرو
آرش محبی نژاد در گفت و گو با خبرنگار قطعات خودرو با بیان این که بازده سرمایه گذاری در تولید بسیار ناچیز است وبعضا حتی سرمایه گذار متضرر می شود گفت: ما پیشنهادی ارائه کردهایم تا همه مراکزی که به نوعی در صنعت خودرو و قطعه سازی موثر هستند کنار هم در یک کمیته ملی بنشینند و تصمیمات کارشناسی شده و مورد وفاق بگیرند. این هدف گذاری ها و دستورالعمل ها از سوی همه مراکز پیگیری و اجراء شوند. چراکه در حال حاضر هر بخشی به صورت جزیره ایی و از دیدگاه خودش به موضوع نگاه میکند. بنابراین سیاست گذاری ها و عملکردها هم جهت نیستند. وزارت صمت متولی امر است اما بانک مرکزی، گمرک، سازمان حمایت، محیط زیست یا استاندارد که همگی داخل دولت هستند نگاه همسو ندارند. کمیسیون های مرتبط مجلس نیز نگاه خودشان را دارند اگر بتوانیم یک وحدت نظر و وفاق ملی ایجاد کنیم ظرفیت عظیم صنعت خودرو تولید ارزش خواهد کرد در نتیجه سرمایه های سرگردان را هم به اندازه خودش جذب کرده و در اقتصاد کلان تحولی را شاهد خواهیم بود.
محبی نژاد بسته پیشنهادی مشوق تولید را نیز در راستای افزایش بازدهی سرمایه گذاری در تولید لوازم یدکی دانست و افزود در این بسته ده بند دیده شده است که شش بند حاکمیتی و 4 بند دیگر در حیطه رفتار و تعامل خودرو سازان است.
تامین مواد اولیه و ملزومات تولید دربند قانونی تاریخ گذشته
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروکشور گفت: براساس قانونی که سالها قبل در مجلس به تصویب رسیده است مواد اولیه شامل محصولات پتروشیمی یا پالایشگاهی براساس قیمت فوب خلیج فارس (FOB) با قیمت دلار بازار آزاد و از طریق بورس عرضه میشود این وضعیت کم و بیش در مورد فلزات رنگین، فلزات آهنی (فولادی) و سایر نهاده های تولید نیز برقراراست. لذا نوسانات دلار بلافاصله در قیمت محصولات تولید داخل نمایان میشود. مردم نیز دچار ابهام میشوند که کالای داخلی چه ربطی به دلار دارد؟ جوابش در همین قانون است. البته موضوع کمی بغرنج تر نیز هست زیرا مواد عرضه شده در بورس با حجم بالا هستند و خریدار آن تبعاً دلالان خواهند بود. تولید کننده باید بعداً به اندازه نیازش با قیمتی به دلخواه دلال خرید انجام دهد.محبی نژاد افزود: تولیدکنندگان می گویند در شرایط فعلی باید روش ها و ضوابط فروش متناسب با وضعیت فعلی تغییر کند حداقلش این است که خرده فروشی مستقیم به تولید کننده انجام شود.
تامین ارز و گزینه ای که از روی میز بازرگان با نام و نشان برداشته شده است
آرش محبی نژاد با بیان این که صنعت خودرو تحریم شده است و همین کافی است که کار واردات مواد اولیه و ملزومات تولید سخت و پیچیده شود اظهار داشت با این حال بانک مرکزی واردات بدون انتقال ارز یا بدون اعلام منشاء ارز را برنمیتابد در نتیجه این ارز که به هرحال وجود دارد پشت مرزها نمی ماند بلکه در اختیار قاچاقچی کالا قرار میگیرد و بدون پرداخت عوارض گمرکی، نام ونشان، رد و اعتبار وارد کشور میشود. محبی نژاد افزود بانک مرکزی میتواند در صنایعی که تحت تحریم هستند اجازه دهد بخشی از واردات با این روش انجام شود و تجارت در سیاهی شفاف شود.