بررسی تویوتا کمری گرند

نسل پنجم تویوتا کمری یکی از باکیفیت‌ترین خودروها در رده قیمتی خودش محسوب می‌شود و با اتاق جادار و سواری فوق‌العاده عالی، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای سرنشینانش به ارمغان خواهد آورد. از لحاظ کیفیت هم مشکلی وجود ندارد چراکه کمری بعد از گذشت سالها همچنان سرپا و سرزنده به نظر می‌رسد و با کمترین افت کیفی ممکن، به صاحبش خدمات‌رسانی می‌کند. البته با توجه به گرانی قطعات و خدمات باید حتی در هنگام خرید یک تویوتا دست‌دوم هم دقت زیادی داشته باشید تا به دردسر نیفتید، اما به شما اطمینان میدهم که اگر از کمری نسل پنج بصورت صحیح نگهداری شده باشد، تا کیلومترهای بسیار بالا با مشکل اساسی مواجه نخواهید شد.

 

تویوتا کمری گرند

 

البته در این بین نکات منفی هم کم نیستند. مهم‌ترین مشکل، کمبود امکانات جانبی در قیاس با رقبای قیمتی است. مدل‌های پایه کمری XV30 در بحث امکانات شرایط بسیار وخیمی دارند و حتی نسخه فول گرند نیز از نظر سطح آپشن‌های رفاهی و امنیتی یارآی رقابت با خودروهایی نظیر هیوندای آزرا را نخواهد داشت. مشکل بعدی هندلینگ خودرو است. البته در صورت رانندگی صحیح و رعایت سرعت‌های مجاز متوجه وجود نقطه‌ضعف خاصی نخواهید شد اما سیستم تعلیق نرم، تقسیم وزن نه‌چندان عالی و عدم حضور سیستم‌های کمکی پایداری الکترونیکی باعث شده‌اند که تویوتا کمری گرند در پیچ‌های تند رفتار ایده‌آلی از خود نشان ندهد و فقط مقداری برتر از ماکسیما ظاهر شود. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان تویوتا کمری نسل پنج را خودرویی مستحکم، جان‌سخت، راحت و جادار توصیف کرد که در نمونه 6 سیلندر گرند از توانایی‌های حرکتی بسیار خوب نیز بهره می‌برد؛ اما برای به دست آوردن این مزایا باید قید مواردی مثل آپشن‌های پرشمار، مصرف سوخت پایین و فرمان‌پذیری عالی را بزنید.

داخل تویوتا کمری گرند

کابین نسل پنجم تویوتا کمری بویی از ظرافت و خلاقیت نبرده و در نگاه اول بیننده را به یاد خودروهای زمخت آفرودر خواهد انداخت؛ شاید اگر چند آپشن اضافه مثل نمایشگر مرکزی روی داشبورد کار می‌شد میتوانستیم با خطوط نه‌چندان جذاب داخلی کنار بیائیم ولی متاسفانه امکانات خاصی هم اینجا دیده نمی‌شوند تا از حس و حال قدیمی و از مدافتاده کابین بکاهند. اما کافی است روی صندلی‌های راحت و ارگونومیک کمری گرند قرار گیرید و چرخی با اتومبیل بزنید تا عاشق همین اتاق ساده و بی‌آلایش شوید.

 

داخل تویوتا کمری گرند

 

کیفیت سواری تویوتا کمری گرند اگر بهترین در این رده نباشد قطعاً یکی از بهترین‌هاست و به راحتی رقبای کره‌ای را پشت سر می‌گذارد. متریال مورد استفاده هم بعد از گذشت سالها همچنان کیفیت اولیه خود را حفظ نموده‌اند و سر و صدای اضافه‌ای از داشبورد و ستون‌های ماشین به گوش نمی‌رسد. از نظر فضاسازی نیز اوضاع بر وفق مراد است و روی تمامی صندلی‌ها از جای پا و سر کافی برخوردار هستیم. ضمناً صندوق عقب جادار و حس آسایش و امنیت داخل اتاق، کمری گرند را به یک خودرو خانوادگی کارآمد تبدیل نموده که برای مسافرت‌ها ایده‌آل می‌باشد.

طراحی تویوتا کمری گرند

تویوتا کمری XV30 ظاهری ساده دارد و برخلاف مدل بعدی (نسل شش) قادر نیست تمامی سلایق را راضی نگاه دارد. البته چراغ‌های کشیده جلو، خطوط برجسته کاپوت و بالچه انتهایی (نسخه گرند) اندکی حس و حال هیجان را چاشنی کار کرده‌اند اما با این حال مشکلاتی مثل ناهماهنگی میان قسمت جلو و عقب یا زیاده‌روی در استفاه از خطوط ساده و بدور از هیجان باعث شده که نتوانیم از این مدل به عنوان خودرویی جذاب و عامه‌پسند یاد کنیم. در واقع اگر یک مدل زیباتر از کمری بخواهید، اتاق XV40 بیشتر مناسب حالتان خواهد بود. اما با تمامی این صحبت‌ها باید گفت که نسل پنج کمری نیز بواسطه تعداد واردات اندک و ابهت ظاهری مناسب، خودرو خاص و متفاوتی به نظر می‌رسد.

مشخصات تویوتا کمری گرند

نسل پنجم تویوتا کمری با دو پیشرانه 4 سلیندر 2.4 لیتری و 6 سیلندر 3 لیتری قدم به سرزمین‌مان گذاشته که اولی از لحاظ نسبت قدرت به وزن شرایط کاملاً متوسطی دارد اما نسخه فول 6 سیلندر (گرند)، شتاب و کشش بسیار خوبی در اختیارمان قرار می‌دهد. البته مدل‌های 2.4 لیتری هم با 157 اسب بخار قدرت، بخصوص در انواع مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی، شما را با کمبود خاصی مواجه نخواهند کرد اما اگر اهل مسافرت هستید و قصد دارید در سفرهای جاده‌ای با اشاره پال گاز به سرعت‌های بالاتر دست یابید، قطعا مدل گرند 3 لیتری مناسب حالتان خواهد بود؛ هرچند باید در نظر داشت که این نسخه در قیاس با برادران 4 سیلندرش، گرانتر و سنگین‌تر است و بخصوص در داخل شهر، اشتهای بیشتری در مصرف سوخت از خود نشان میدهد.

 

موتور تویوتا کمری گرند

 

پیشرانه 6 سیلندر 24 سوپاپ کمری گرند قادر است در بهترین حالت 192 اسب‌بخار قدرت و 283 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق یک جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک روانه چرخ‌های جلو کند. البته گیربکس ماشین با این تعداد کم دنده‌ها خیلی قدیمی به نظر می‌رسد و با فواصل زیاد ضرائب از یکدیگر، بخشی از قدرت پیشرانه را به هدر میدهد اما آنقدر گشتاور زیر کاپوت داریم که این مشکل آنقدرها به چشم نمی‌آید و به راحتی به شتاب کمتر از 10 ثانیه (در شرایط ایده‌آل حدود 8 ثانیه) دست خواهیم یافت. ضمناً تعویض‌های به‌موقع و نرم جعبه‌دنده در بهبود کیفیت سواری و حفظ آرامش رانندگی کمک شایان توجهی نموده و این قضیه اجازه نمی‌دهد که ساختار قدیمی گیربکس چندان آزارتان دهد.

مشخصات فنی تویوتا کمری گرند

نام خودرو
تویوتا کمری گرند
کشور سازنده
ژاپن
سال (طراحی)
2001
موتور
6 سیلندر 24 سوپاپه
حجم موتور
2995 سی سی
تنفس موتور
تنفس طبیعی
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
194 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
284 نیوتن متر در 4300 دور در دقیقه
جعبه دنده
4 سرعته خودکار
شتاب 0 تا 100
9.1 ثانیه
حداکثر سرعت
225 کیلومتر در ساعت
وزن
1510 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4805 طول – 1795 عرض – 1495 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2720 میلیمتر

امکانات و تجهیزات تویوتا کمری گرند

نسل پنجم تویوتا کمری در تیپ‌های مختلف به کشورمان وارد شده که تقریباً هیچ‌کدامشان از نظر سطح آپشن توان رقابت با خودروهای کره‌ای هم‌قیمت با خود را ندارند. مثلا نسخه پایه XLI در بخش امکانات جانبی به زحمت قادر است از پس خودروهای ارزان‌قیمت حتی داخلی برآید. در نسخه GLI اضافه شدن مواردی نظیر سانروف و رینگ‌های آلومینیومی اوضاع را اندکی بهبود بخشیده اما باز هم شرایط با سطح ایده‌آل فاصله بسیار زیادی دارد. حتی نسخه فول یا همان گرند نیز به جز موارد معمول مثل روکش‌های چرمی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، ایربگ‌های جانبی و مواردی از این دست، گزینه دیگری پیش رویمان قرار نمیدهد و با وجود برتری محسوس در قیاس با مدل‌ پایه، همچنان در برابر خودروهای امروزی یا رقبای کره‌ای، حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. البته کسی که به سراغ چنین خودرویی می‌آید به دنبال امکانات نیست و کیفیت و راحتی را در الویت قرار داده، اما با در نظر گرفتن قیمت (بخصوص در داخل کشور)، حق داریم که انتظارات بیشتری داشته باشیم.

 

تویوتا کمری گرند

 

ضمناً مطالعه گزارشات موسسه IIHS امریکا به ما نشان داد که کمری گرند حداقل با استانداردهای زمان خودش ماشین امن و مطمئنی بوده چرا که در نمونه‌های فول موفق شده امتیاز خوب (G) را در تست‎‌های مختلف بدست آورد. البته در بخش تکیه‌گاه سر و صندلی‌ها نتیجه متوسط بوده و نسخه‌های فاقد ایربگ‌های جانبی هم نتیجه ای بهتر از Poor (ضعیف) را در تصادفات جانبی بدست نیاورده‌اند؛ پس بهتر است که در هنگام خرید، روی فول‌آپشن بودن کمری مورد نظر تاکید نمائیم تا به حداکثر امنیت این محصول دست یابیم.

امکانات تویوتا کمری گرند

کیسه هوا
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم صوتی
رادیو کاست با 6 بلندگو
ترمز و پایداری
جلو و عقب دیسکی – ABS
دیگر امکانات
فرمان هیدرولیک، تنظیم برقی آینه ها، سانروف، سنسور پارک عقب، کروز کنترل

رقبای تویوتا کمری گرند در بازار

رقیب سنتی و قدیمی تویوتا کمری گرند، نیسان ماکسیما است. خودرویی که در نسخه‌ دنده‌ای شتاب بسیار خوبی به شما ارزانی می‌دارد و در مدل‌های اتوماتیک هم با کابین تقریباً لوکس‌تر و ظاهر عامه‌پسندتر می‌تواند نظرات بسیاری را به خود جلب نماید. با این حال تویوتا کمری گرند نیز بدلیل برخورداری از چند آپشن اضافه، هندلینگ اندکی بهتر و گیربکس نرم‌تر، برتری‌هایی در قیاس با نماینده پارس‌خودرو دارد. دیگر رقیب جدی کمری گرند، هیوندای آزرا است. خودرویی که از ظاهر به‌روزتر و آپشن‌های بیشتر بهره می‌برد و با پیشرانه 3.3 لیتری خود برای فرزند تویوتا خط و نشان می‌کشد. با این حال درنسخه‌های با کارکرد و شرایط نگهداری مشابه، برتری دوام تویوتا کاملاً مشهود است و به همین علت می‌توانیم نسل پنجم کمری را خودرو قابل اعتمادتری در قیاس با آزرا (و سوناتا) بدانیم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *