معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه با اعمال افزایش قیمت طبق مصوبه ابلاغ شده از سوی شورای رقابت، امکان افزایش ظرفیت تولید و عرضه به بازار فراهم خواهد شد، تاکید کرد: قیمت برخی از محصولات ایران خودرو فاصله قابل توجهی با بازار دارند که این مابهالتفاوت نصیب واسطهگران و دلالان میشود؛ قیمتهای جدید محصولات، هر چند که هزینههای تولید را پوشش نمیدهد اما این فاصله را به نفع مصرفکننده واقعی کاهش خواهد داد.
بابک رحمانی، تعیین قیمت کارخانهای محصولات را به گونهای که بهای تمام شده تولید را پوشش داده و سود معقولی را نیز نصیب خودروساز کند، لازمه تولید اقتصادی دانست و گفت: میزان افزایش تصویبشده هزینههای تولید را جبران نمیکند، اما تبعیت از قانون مصوب از سوی نهادهای مرتبط، ما را ملزم به فروش با قیمتهای تعیینشده میکند.
وی ادامه داد: طبق ابلاغیه شورای رقابت، قیمت محصولات ایران خودرو با میانگین 8 درصد افزایش یافته که در این میان بخشی از محصولات کمتر از این عدد و بخشی نیز با هدف حذف رانت بازار و کاهش زیاندهی تولید، بالاتر از این عدد افزایش یافتهاند؛ قیمت بخشی از تولیدات نیز افزایشی نداشته است.
معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو، با اشاره به ابلاغیه شورای رقابت، خاطرنشان کرد: این ابلاغیه مربوط به تورم سال گذشته است و افزایش هزینههای سال جاری از قبیل دستمزد، تورم تامین قطعه و مواد اولیه در آن لحاظ نشده است.
به گفته رحمانی، محاسبات صورتگرفته طبق ابلاغیه شورای رقابت براساس تعداد خودروهای تولیدی براساس برنامه مصوب تولید محاسبه شده و میانگین متوسط وزنی در ماههای آینده قابلیت رصد و پایش توسط سازمانهای نظارتی را نیز خواهند داشت.
وی درباره ثبتنامهایی که مشمول افزایش قیمت نخواهند شد، توضیح داد: طبق ابلاغیه شورای رقابت، مشتریانی که قبل از سال 1400 ثبت نام کرده، وجهی را به عنوان پیشپرداخت واریز کرده و طبق قرارداد مشمول سود نباشند، شامل افزایش قیمت مصوبه اخیر شورای رقابت نخواهند بود اما محدودیتهای ثبت نامی از قبیل در رهن ماندن اسناد خودرو مطابق بخشنامه به قوت خود باقی است.
رحمانی با بیان اینکه ایران خودرو با افزایش تیراژ تولید و تنوعبخشی به محصولات به دنبال ایجاد شرایط رقابتی در بازار خودروی کشور است، اظهار امیدواری کرد، با ثبات نرخ نهادههای تولید و حتی کاهش نرخ ارز در سال جاری، شاهد ثبات و حتی کاهش بهای تمام شده تولید باشیم.