به گزارش سایپانیوز، اکثر مردم این روزها به خاطر دیدن قیمت خودروهای نو و دست دوم شوکه شده اند. تورم قیمت در هنگام خرید خودرو، به یک حقیقت زندگی تبدیل شده اما کارلوس تاوارس Carlos Tavares مدیر عامل استلانتیس [برندی که از ادغام فیات کرایسلر با پژو سیتروئن شکل گرفته و 14 برند را زیر چتر خود دارد] حالا زنگ هشدار را به صدا در آورده و می گوید اوضاع از این که هست خیلی، خیلی وخیم تر خواهد شد و مسبب آن فشار سیاستمداران برای برقی سازی است. بسته به دیدگاه شما دارد، ممکن است با شنیدن این خبر شوکه شده باشید و ممکن است بگویید این که اصلاً خبر تازه ای نیست.
بر اساس گفته های تاوارس، تولید خودروهای برقی 50 درصد هزینه های بیشتری نسبت به خودروهای متعارف بنزینی ایجاد می کنند و مشتری ها در طبقه متوسط اجتماع به سادگی نمی توانند خود را با این افزایش قیمت خودرو تطبیق دهند. در آن صورت به گفته ی تاوارس اگر خودروسازان خودروهای برقی را به خاطر افزایش هزینه ها گران کنند، به طور طبیعی از تعداد مشتریان آنها کم خواهد شد. یا آن که مجبورند از حاشیه سود خود صرف نظر کنند و بخشی از این افزایش قیمت را خود خودروسازان تحمل کنند که به طور طبیعی مجبور به کاهش هزینه و کاهش کیفیت خودرو می شود. هر دو انتخاب، به ضرر مشتری است مخصوصاً مشتریان قشر متوسط اجتماع. مضحک این است که همه این اقدام ها و سیاست گذاری ها تحت عناوین «پاک» یا «سبز» معرفی می شوند. تاوارس در ادامه می گوید این همه فشاری که سرمایه گذاران و سیاستگذاران روی برقی سازی اعمال می کنند موجب هزینه هایی می شود که ورای تحمل خودروسازان است و متأسفانه این فشارها را با توهین و به کارگیری الفاظی همچون «فوبیای تکنولوژی»، «ضدیت با پیشرفت»، «ضدیت با علم» و موارد مشابه همراه می کنند.
تاوارس از سیاستمداران خواسته است که کمی واقع بینانه تر به موضوع نگاه کنند و برای فراموشی موتورهای درون سوز تا این حد ستیزه جویانه برخورد نکنند. فناوری های در حال ظهور باید وقت کافی پیدا کنند تا امتحان خود را پس بدهند و نقص های کیفی آنها برطرف شود. ممکن است که هواداران تسلا به دید تمسخر به این ماجرا نگاه کنند اما اگر در مورد کاستی های خودروهای برقی منصفانه برخورد کنند لحن آنها تغییر خواهد کرد.
این اظهار نظر مدیر عامل استلانتیس نشان از شجاعت او دارد و به جز مدیر عامل تویوتا، هیچ خودروساز دیگری شجاعت کافی نداشته است که کاستی ها و معضلات پیش روی برقی شدن خودروها را مطرح کند.
[از جمله اخباری که نشان می دهد همه خودروسازان نمی توانند با یک سرعت خود را با گذار به خودروهای برقی وفق دهند، اخبار شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا است. تویودا: دشمن اصلی کربن است، نه موتورهای درون سوز یا مدیرعامل تویوتا: گسترش خودروهای تمام برقی به قیمت 5.5 میلیون شغل یا استفاده ی مدیر عامل تویوتا از حق فریاد اعتراضی! و سرزنش سرمایه گذاران در مورد دیدگاه مدیر عامل تویوتا]
اصلاً یکی از دلایل ادغام فیات کرایسلر و پژو سیتروئن کاهش هزینه ها برای گذار از دوران بنزینی به برقی بوده است. سرجیو مارچیونه، مدیر عامل سابق فیات کرایسلر [که در اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد] برای شکل دادن به ادغام، تقریباً به تک تک خودروسازان بزرگ دنیا رو انداخت. حتی وقتی فیات 500 را برقی می کرد، به خاطر زیان های شدیدی که به کمپانی وارد کرده بود، علاقه ای به فروش فیات 500 برقی نداشت. متأسفانه عمر او قد نداد که ادغام بین فیات کرایسلر و پژو سیتروئن را ببیند. این ادغام می تواند این 14 برند را به مقیاس اقتصادی برساند تا هزینه ها سرشکن شوند.
این که دوران گذار به خودروهای برقی تا کی طول می کشد و تا چه حد موفقیت آمیز خواهد بود خیلی روشن نیست اما فقط با سیاست گذاری و تصویب قانون، نمی توان به این هدف رسید و مستلزم بسترسازی و فراهم آمدن زیرساخت های آن است. بدون شک هزینه های این دوران گذار بر دوش مشتریان خودرو سنگینی خواهد کرد.