حمید اسماعیلی فیروز ادامه داد: برای به وجود آمدن و رشد سازندگان جدید باید بخشی را برای ارزیابی سازندگان ایجاد کنیم تا به سازندگانی که ظرفیت لازم را دارند و سرمایهگذارانی که برای تولید قطعه تمایل دارند، راهنمایی لازم را برساند.
توسعه سازندگان قدیمی در خصوص تحقق 3 میلیون دستگاه پاسخگو نیست
وی تاکید کرد: توسعه سازندگان قدیمی در خصوص تحقق 3 میلیون دستگاه پاسخگو نیست.
مذاکرات میتواند خودورسازان را به تحقق افق ۱۴۰۴ نزدیک کند
به گفته این فعال سابق صنعت خودرو، اگر مذاکرات وین به سرانجام برسد، فعالان صنعت خودرو در کشور با آگاهی بیشتری به سمت خودروسازان خارجی بروند و قراردادهای دقیقتری منعقد کنند، میتوان به اهداف تولید خودرو در سال ۱۴۰۴ دست یافت.
رشد قطعهسازان جدید ضامن تحقق سند چشمانداز خودروسازی در ۱۴۰۴
اسماعیلی گفت: در سالهای گذشته بیشتر قطعهسازان در عقد قرارداد با خارجیها به دنبال این بودند که نمایندگی تولید قطعات را داشته باشند اما به دنبال صادرات نبودند و به همین دلیل نتوانستند با طرفهای خارجی با قاطعیت برخورد کنند.
وی تصریح کرد: موضع سازندگان داخلی در قرارداد با خودروسازان خارجی در سالهای گذشته، مواضع تجاری بود، نه ملی و لازم است برای قراردادهای آینده تیمی که منافع ملی را در نظر دارد قرارداد انتخاب شود.
وی عنوان کرد: قطعهسازان کشور توان تولید3 میلیون دستگاه خودرو را دارند چراکه در حال حاضر علاوه بر تولید برای خودروسازان برای بازار لوازم یدکی نیز کالا تولید میکنند.
صادرات ۳۳ درصدی خودرو در افق ۱۴۰۴ ممکن است
مدیر سابق تامین سازه گستر بیان کرد: صادرات محصولاتی که در همکاری با شرکتهای خارجی تولید شود، به دلیل تفاوت هزینه نیروی انسانی در ایران، به آسانی امکانپذیر خواهد بود.
اسماعیلی ادامه داد: می توان از مزیت پایین بودن هزینه نیروی انسانی در کنار دلار ۲۰ هزار تومانی استفاده و با سود مطلوبی خودروهای تولید داخل را صادر کرد، بنابراین رسیدن به رقم ۳۳ درصد به سادگی قابل دسترس خواهد بود.
تحقق تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو نیازمند اتاقهای رنگ قوی است
وی بیان کرد: محدودیت تولید یک کارخانه در تولید خودرو به اتاق رنگ آن برمیگردد. خط تولید را می توان از خارج از کشور وارد کرد اما اتاق رنگ باید در داخل ایجاد شود تا بتوان خودرو را تولید کرد.
اسماعیلی گفت: مبنای تعیین رقم سه میلیون دستگاه در سال باید مشخص شود، چراکه تدوین یک خط مونتاژ چند ماه بیشتر زمان نمیبرد اما ایجاد یک اتاق رنگ ممکن است سالها زمان ببرد. وی اضافه کرد: رنگ خودرو، محدودیت کارخانه است و به مشاوره خارجی و ربات مناسب نیاز دارد.
وی عنوان کرد: قطعهسازان داخلی به دلیل سختگیری خودروساز، تولید قطعه برای بازار یدکی را ترجیح میدهند. اکنون برای حل این مشکل باید نهضت ارتقای سازندگان را در پیش گرفتد و مکانیزمی مانند استانداردهای ایزو ایجاد کرد تا قطعهسازان در این زمینه تشویق شوند.