سود صنایع فولادی از میزان فروش خودروسازان بیشتر است
آخرین برآوردها از وضعیت تولیدکنندگان صنعت خودرو نشان میدهد که زیان انباشته خودروسازان در سال ۹۹ به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده و قطعهسازان نیز اعلام کردهاند که میزان مطالبات آنها از خودروسازان از مرز ۵۰ هزار میلیارد تومان گذشته است.
تولیدکنندگان صنعت خودرو میگویند علت اصلی رسیدن به این وضعیت، اصرار بر قیمتگذاری دستوری خودرو است و این مسیر تا جایی ادامه یافته که حتی جدیدترین دستورالعمل قیمتی شورای رقابت که در بهار امسال اعلام شد، کفاف هزینههای زمستان خودروسازان را نمیدهد و تولید هر محصول جدید عملاً با زیان همراه است.
خودروسازان و قطعهسازان مشکلی با از سرگیری واردات ندارند
در چنین فضایی خودروسازان و قطعهسازان در نامهای مشترک به کمیسیون صنایع مجلس اعلام کردهاند که با از سرگیری واردات خودرو مشکلی ندارند، اما در عین حال باید قیمتگذاری دستوری نیز پایان یابد، درخواستی که مشخص نیست در مجلس چقدر امکان پیگیری دارد.
امیرحسین جلالی، نایبرئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازان، میگوید: «مشکلات حال حاضر صنعت خودرو ایران، ریشهای و ساختاری است و صرف پرداختن به تصمیمات غلط شورای رقابت نمیتواند معضلات امروز را حل کند.»
وی اظهار کرد: «وضعیت صنعت خودرو ایران اینگونه است که خودروسازان بزرگ کشور با زیان انباشته و بدهیهای کلان مواجه هستند و کار به جایی رسیده که باز باید با دریافت تسهیلات و حمایتهای دولتی از این وضعیت خلاص شوند. میزان بدهی خودروسازان به قطعهسازان در ماههای گذشته با سرعت زیادی افزایش پیدا کرده و نهتنها وعدهای برای پرداخت آنها وجود ندارد که حتی واقعیتهای صنعت خودرو نشان از آن دارد که امید بستن به این شرایط کاری دشوار است.»
در شرایط فعلی نمیتوان امیدی به بهبود شرایط خودروسازان داشت
نایبرئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازان با بیان اینکه در شرایط فعلی نمیتوان امیدی به بهبود شرایط خودروسازان داشت، توضیح داد: «اینکه ما هر بار شرایط را به جایی برسانیم که با تسهیلات و کاغذبازی و جابهجایی منابع تنها بخشی از فشارها کاهش پیدا کند یعنی چه؟ آیا معنایی جز این دارد که ما از نظر ساختاری مشکل داریم؟ شورای رقابت تصمیمات درستی نگرفته و وضعیت امروز حاصل این تصمیمات است، اما باید دید بستر اصلی که شرایط را به اینجا رسانده چه بوده است؟»
جلالی با اشاره به مشکلات مدیریتی خودروسازان ایرانی افزود: ب/نا وجود آنکه سهام دولت در ایرانخودرو و سایپا پایین آمده، اما همچنان در تعیین مدیران عامل و تصمیمات هیئت مدیره، این دولت است که حرف اول و آخر را میزند. مگر ممکن است ما مدیران یک بنگاه اقتصادی را منصوب کنیم، اما به آنها اجازه تصمیمگیری ندهیم؟ وضعیت اینگونه است که قیمت تمامشده یک محصول اگر هزار تومان تمام شود، به مدیر دستور میدهند کالای خود را ۵۰۰ تومان بفروشد، آیا در چنین وضعیتی، بنگاه اقتصادی شانس بقا و سوددهی دارد؟»
صنعت خودرو به بنبست خطرناکی رسیده است
وی با اشاره به تصمیمات متفاوتی که دولت در رابطه با دیگر صنایع میگیرد، گفت: «بررسیها نشان میدهد که در سال گذشته میزان سود صنایع فولادی از میزان فروش خودروسازان بیشتر بوده است. چرا در تصمیمگیری برای صنایع نگاه یکسان وجود ندارد؟ وقتی ما یک صنعت را محدود میکنیم و اجازه تصمیمگیری بر اساس واقعیتها را نمیدهیم، نتیجه چیزی جز آنچه امروز میبینیم نمیشود. صنعت خودرو به بنبست خطرناکی رسیده که مشخص نیست چه فرد یا نهادی میتواند این وضعیت را درست کند.»
نایبرئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازان درباره ممنوعیت واردات خودرو و تأثیر آن بر صنایع خودروسازی نیز گفت: «ما به هیچ عنوان مخالف واردات خودرو نیستیم، اما آیا در این زمینه استراتژی دقیقی وجود دارد؟ بسیاری از کشورهای آسیایی واردات را محدود کردهاند و در عوض این قاعده را گذاشتهاند که شرکتهای خارجی باید تولیدات خود را در کشور مقصد انجام دهند. در واقع واردات انجام میشود، اما تولیدات داخلی شده و از ظرفیت کشورها استفاده میشود و به شکل تصاعدی در سالهای بعد میزان سهم کشور میزبان در تولید خودرو افزایش مییابد.»
اشتغال دهها هزار نفر در صنعت خودرو
جلالی خاطرنشان در ادامه افزود: «در صنعت خودرو ایران دهها هزار نفر مشغول به کارند و اگر سیاست غلطی به کار گرفته شود، تبعات اجتماعی خاص خود را خواهد داشت. از این رو چه با سیاستهای داخلی غلط به تولید ضربه وارد شود و چه با سیاست وارداتی اشتباه، تولید تهدید شود، شرایط دشوار خواهد شد. اگر با یک استراتژی دقیق شرایط برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شده و آنها امکان پیشرفت داشته باشند، تولیدکنندگان مخالف واردات نیستند، اما باید مقدمات حمایت از تولید را نیز به درستی فراهم کرد.»
منبع: اخبار صنعت