تولید خودروهای گازسوز در سالهای اخیر با حاشیههای عدیده اعم از تحریم و زیان صنعت خودرو مواجه بوده و هست. شنیدهها حاکی از آن است که تولید خودروهای گازسوز در سال جاری با کمترین میزان تیراژ مواجه شده یا برنامه جدی از سوی خودروسازان برای این محصولات وجود ندارد. خودروهایی که تولیدشان به عنوان یک استراتژی مهم برای کشور در حوزههای انرژی و حمل و نقل محسوب میشود. به گفته برخی از قطعهسازان، خودروسازان سود قابل توجهی نیز در تولید خودروهای گازسوز دریافت میکنند، اما به دلیل زیانده بودن صنعت خودرو مورد توجه چندانی قرار نگرفته است. با این تفاصیل به سراغ نوید خاصهباف تولیدکننده مخازن خودروهای گازسوز رفتیم تا دلیل این موضوع را بررسی کنیم.
به تازگی خبری در خصوص عدم برنامه جدی خودروسازان برای تولید محصولات گازسوز شنیده شده است، نظر شما به عنوان یک تولیدکننده قطعه مهم در این خودروها چیست؟
خودروسازان از زمانی که CNG بحثاش از سال ۱۳۸۴ مطرح شد تا کنون برنامهای نداشتند، گاهی در اثر فشار بازار اقدام به تولید کردند. جای تعجب دارد که مدیران خودروسازی بیان میکنند که CNG برای ما یک معضل است. این درحالی هست که خودروسازان اروپایی خودروهایی با پلتفرم و تکنولوژی جدید تولید میکنند و منابع گازی ندارند؛ اما کشور ما سرشار از منابع گازی بوده و خودروسازان این گونه عمل میکنند. دلیل این مسئله نیز گسیختگی صنایع و نبود سند چشماندازی برای صنعت CNG است. طبیعی هست که خودروسازان چنین موضوعی را عنوان کنند. اگر قیمت بنزین مجدد افزایش یابد، مشتریان در بازار به سمت خودروهای گازسوز حرکت کرده و خودروسازان مجدد مجبور میشوند در نبود برنامه به شکل آزمون و خطا نیاز بازار را تامین کنند.
برخی از کارشناسان و مدیران خودروسازی معتقد هستند که خودروهای گازسوز برای آنها سودآور نیست. نظر شما در این مورد چیست؟
این موضوع را میتوان کذب دانست، شرکت خودروسازی زامیاد اعلام کرده تقاضای خودرو گازسوز آن بیشتر است و برنامه تولید این محصولات جزو وظایف این شرکت است. در حال حاضر نیز خودروهای گازسوز تولید و برنامه سال جاری و آتی نیز در دست دارند. در خودروهای شخصی و سواری نیز طبیعی است که به دلایل عدیده تقاضا کم باشد، اما اینکه میگویند زیانده است باید به مصوبه شورای اقتصاد در سال ۱۳۹۸ برای گازسوز کردن رایگان خودروهای حمل و نقل عمومی، وانت و نیمه رایگان بودن برای خودروهای شخصی مراجعه کنید. خودروسازان به ازای هر خودرو گازسوزی که تولید میکنند، از شرکت ملی پخش مابهالتفاوت قیمت تولید را دریافت میکنند. برای دریافت این تفاوت قیمت نیز بهانهای را هم مطرح میکنند که خودرو گازسوز تولید کردیم، به نفع کشور بوده و باید یارانه آن را دریافت کنیم. تفاهمنامه فی مابین ایران خودرو و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در این خصوص است.
اینکه میگویند تولید خودروهای گازسوز زیانده است، کاملا اشتباه است. خودروهای گازسوز برای منافع شخصی بعضی افراد سود ندارد، بنابراین باید اعلام کنند که سود نداشته و از تولید سرباز زنند. زیانده بودن خودروهای گازسوز اشتباه است، زیانده بودن در صنعت خودرو ناشی از مدیرانی هست که در صنعت خودرو مسئولیت قبول نکردند.
یکی از خودروسازان طرح تبدیلی برای جایگزینی خودرو بنزینی به جای گازسوز ارائه کرده است، به نظر شما دلیل چیست؟
باید صبر کنیم دولت جدید بیایید و ببینیم چه سیاستی اتخاذ و چه تصمیمی خواهد گرفت، در شرایطی که کشور ما تحریم است و میتوانیم به جای نفت خام، فرآورده صادر کنیم و باتوجه به حفظ منافع ملی، بیشک استفاده از خودرو گازسوز منافع ملی در پی دارد.
شرکت خودروساز مخزن را با قیمت ۵ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان از ما خریداری و مجموعه کیت و اتصالات سیستم سوخترسانی گاز را نیز با قیمت ۳ میلیون تومان تامین میکند. در مجموع ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تجهیزات سی ان جی برای تولید خودروی گازسوز تهیه کردند. حال نکته قابل تامل در اینجاست که تفاوت قیمت خودرو گازسوز با یک خودرو بنزینی ۲۱ میلیون تومان است.
نمونه بارز این گونه مشکلات را زیاد دیدیم، به طور مثال در صنعت مخزن دیدیم که در اوج کرونا ما با ظرفیت بالا مخزن اکسیژن را به بازار عرضه کردیم، یک نفر اعلام کرد مخازن ایرانی استاندارد نبوده و مجاز به پر کردن اکسیژن در آن نیستیم. به هر طریقی مافیا دنبال مبارزه و کارشکنی است. صنعت خودروسازی ما نیز همین است، تازمانی که حیاطخلوت دولت باشد، کاری به ذائقه مشتری و تقاضا ندارد.
به نظر شما، گروه صنعتی ایرانخودرو یا گروه خودروسازی سایپا کدام یک تولید خودروگازسوز بیشتری دارند؟
سایپا را اگر با زامیاد تجمیع کنیم، قطعا سایپا رکورد تولید دارد. ولی اگر در کلاس خودروسواری سایپا را با ایران خودرو قیاس کنیم، ایران خودرو به نسبت به سایپا تولیدات بیشتری دارد. در خصوص شورای رقابت باید بگویم اگر آن مصوبه شورای اقتصاد وجود نمیداشت شورای رقابت میتوانست به بحث قیمت گذاری خودروهای گازسوز ورود کند. اما زمانی که دولت یارانه میدهد و خودروساز محصول گازسوز را گرانتر بفروشد، توجیهی ندارد. خودروسازان به عنوان گازسوز کردن خودرو نصف هزینه تولید را دریافت میکنند.
جالب است بدانید به عنوان مخزنساز به یک خودروساز مخزن ارائه میدهیم، شرکت خودروساز مخزن را با قیمت ۵ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان از ما خریداری و مجموعه کیت و اتصالات سیستم سوخترسانی گاز را نیز با قیمت ۳ میلیون تومان تامین میکند. در مجموع ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تجهیزات سی ان جی برای تولید خودرو گازسوز تهیه کردند. حال نکته قابل تامل در اینجاست که تفاوت قیمت خودرو گازسوز با یک خودرو بنزینی ۲۱ میلیون تومان است. چرا باید دو تا سه برابر قیمت برای این خودروها لحاظ شود؟ خودروسازان علاوه براین گرانفروشی، یارانه دولتی نیز دریافت میکنند. اگر خودروساز این مقدار گران فروشی نداشته باشد، هم تقاضا و هم بازار آن وجود دارد. به نظر من شورای رقابت نباید در این موضوع ورود کند.