جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

هزینه ناکارآمدی مدیریتی خودروسازان را مردم با خرید خودرو‌های گران می‌پردازند

علی خضریان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با انتقاد از افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو، گفت: بهای تمام شده تولید خودرو در کشور با وجود انرژی و مواد اولیه و نرخ دستمزد پایین و به نرخ ریال به دلیل ضعف مدیریت، بسیار بالاست.

وی افزود: متاسفانه هزینه ناکارآمدی مدیریتی شرکت‌های خودروسازی را مردم با خرید خودرو‌های گران می‌پردازند. به این معنا که خودروسازان با ادعاهایی نظیر زیان‌ده بودن به دلیل فروش خودرو با قیمت‌های دستوری هر چند ماه یکبار درخواست افزایش می‌دهند و وزارت صمت نیز به جای الزام این شرکت‌ها به اصلاح ساختار و کاهش هزینه‌های سربار، هزینه این ناکارآمدی را با افزایش قیمت خودرو تامین می‌کند و متاسفانه مسابقه افزایش قیمت بازار و کارخانه ادامه‌دار شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو پیش از اعلام شفاف هزینه‌های تمام شده تولید منطقی نیست، افزود: یکی از موضوعاتی که پیش از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو باید مدنظر قرار گیرد، روشن شدن سازوکار بهای تمام شده خودرو است به این معنا باید مشخص شود که چرا بهای تمام شده خودرو با وجود ظرفیت‌های خوب کشور بالا است.

وی اضافه کرد: باید میزان تاثیرگذاری بهای قطعه، دستمزد پرسنل، هزینه‌های بالاسری و… در قیمت تمام شده بطور شفاف مشخص شود. ناکارآمدی مدیریتی و بهره‌وری پایین این صنعت و نبود رقیب دلیل اصلی تداوم گرانی خودرو است حتی برنامه مشخصی ارایه نمی‌شود که بطور مثال تا سال آینده تولید افزایش می‌یابد و رشد بهای تمام شده خودرو مهار می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه کارایی و بهره‌وری در تولید از جمله عوامل مهم در صنعت خودرو است که متأسفانه خودروسازان بجای آنکه به دنبال فناوری و بهره‌وری بیشتر در طول فرآیند تولید باشند روی گرانی تمرکز دارند، تصریح کرد: باید با روشی منطقی و با استفاده از ظرفیت نخبگان و متخصصان بهای تمام شده خودرو در زمانبندی مشخص کاهش یابد تا به بهایی منطقی برسد و وزارت صمت باید هرچه سریعتر اصلاح ساختار خودروسازان را در دستورکار قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر موضوعاتی مانند فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه مطرح می‌شود و خودروسازان ادعا می‌کنند که دلالان از این اختلاف قیمتی سود می‌برند بنابراین به جای اینکه این سود نصیب سوداگران شود بهتر است با افزایش قیمت خودرو در کارخانه، تولیدکنندگان از آن منتفع شود.

وی افزود: باید به این نکته توجه کرد که اختلاف قیمت ایجاد شده بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار ناشی از عرضه محدود خودروسازان است به این معنا که از آنجا که عرضه و تقاضا متناسب نیست، قیمت خودرو در بازار افزایش می‌یابد و این افزایش قیمت مجدد به بازار منتقل شده و تاثیری در ساماندهی بازار ندارد.

خضریان با بیان اینکه کاهش تولید یکی از دلایل اصلی گرانی خودرو است، تصریح کرد: مادامیکه خودروسازان تولید خود را افزایش ندهند و با برنامه‌ریزی درست به دنبال کاهش قیمت تمام شده محصولات خود نباشند، بازار خودرو ساماندهی نمی‌شود و خودروسازان هر چند ماه یکبار با اکتفا به اینکه نرخ تورم رشد داشته، موافقت مسئولان را برای افزایش قیمت خودرو جلب می‌کنند و این چرخه باطل همچنان ادامه خواهد داشت و خودروسازان در بازار انحصاری کشور محصولات خود را گران می کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حمایت هوشمندانه از تولید داخل ادامه داد: هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت باید مشکلات تولیدکنندگان را حل کند اما باید به این نکته نیز توجه کند که ریشه این مشکلات چیست؟ افزایش مکرر قیمت خودرو در سال‌های اخیر بر بهای سایر کالاها نیز حتی اثر روانی دارد. وزیر صمت باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد چرا که در افزایش قیمت ۱۸ درصد قیمت خودرو تنها دلایل خودروسازان مبنی بر زیان دهد بودن و… مدنظر قرار گرفته است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار