اتاق ایران – بنیاد فرهنگی هنری رودکی نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد در ستاد اکسپو و کمیته اجتماعی، فرهنگی و هنری این ستاد است و مسئولیت برنامهریزی و تأمین محتوای هنری و اعزام گروههای هنری و هنرمندان را در رویداد اکسپو ۲۰۲۰ بر عهده دارد.
در همین رابطه امید صدیق مدیر روابط عمومی و امور بینالملل بنیاد رودکی در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران به تشریح برنامههای بنیاد رودکی در اکسپو پرداخت و گفت: بر اساس مدل طراحیشده پاویون ایران و اساس فکری طراحان با توجه به اینکه در اکسپو دوره قبل نیز کشورها به صورت جدی از حوزه تکنولوژی تعامل با مخاطبان بهره گرفته بودند، مفهوم کلی رویدادهای هنری بر اساس دو بخش مجازی و هنری طراحیشده است.
او ادامه داد: برنامههای هنری پاویون ایران توسط بنیاد رودکی در سه حوزه موسیقی، هنرهای تجسمی و «پرفورمنس آرت» طراحیشده که طی ۱۸۰ روز اجرا میشود.
به گفته صدیق، در این دوره از اکسپو برای اولین بار سالنهایی در فضاهای عمومی برای اجراهای هنری ایران رزرو شده و برنامه این است که ۱۵۰ اجرای هنری در محلهای عمومی اکسپو اجرا شود.
صدیق گفت: از دیگر اقدامات بنیاد رودکی در این دوره طراحی لباس پاویون جمهوری اسلامی است که این مدلها بر اساس نقوش اسلامی و کاشیکاری ایرانی به علاوه استفاده از سنگ تزئینی فیروزه، معماری هنر، اصالت و فرهنگ فاخر کشورمان را به نمایش میگذارد. ترکیب رنگ لباسها بر اساس انتخاب رنگ پاویون ایران سبز، خاکی و سفید هستند.
مدیر روابط عمومی بنیاد رودکی توضیح داد: رویدادهای هنری پاویون ایران چندرسانهای و چند وجهی در بازه زمانی یک تا دو روزه اجرا میشوند. نمایشگاههایی بر اساس تقویم جهانی و رویدادهایی در این حوزه طراحیشده و برای روز ملی کشورمان هم تدارک ویژهای دیدهشده است.
صدیق ادامه داد: در تعامل با کشورهای حوزه نوروز، برنامههایی نیز در این ایام خواهیم داشت. مراسم روز ملی اصلیترین رویداد هر کشوری محسوب میشود و فعالیتهای همهجانبهتری برای این ایام در نظر گرفته میشود.
او تأکید کرد: با توجه به هویت کارکردی اکسپو در حوزه تعامل با سایر کشورها، همکاری و ارائه برنامه مشترک فرهنگی هنری در دستور کار کمیته ستاد هنری اکسپو قرار گرفت و بر این اساس برنامههای مشترکی با سایر کشورها خواهیم داشت.
او با بیان اینکه آغاز برنامههای هنری پاویون ایران اجرای گروه موسیقی نواحی ترکمن و اجرای عروسکهای غولآسا با روایت داستانهایی بومی بود گفت: اجرای عروسکهای غولآسا و نمایش آنها محصول تجربهای موفق در اکسپو میلان است که در آن دوره نیز مورد توجه مخاطبان اکسپو و رسانههای ایتالیایی قرار گرفته بود.