هوندا سیویک یا هیوندای الانترا؟ جدال سدان‌های کامپکت جدید بازار

خودروها، مشخصات، ویژگی‌ها و قیمت

پدال – ازآنجایی‌که نسل جدید الانترا برای مدل ۲۰۲۱ و نسل یازدهم سیویک برای مدل ۲۰۲۲ معرفی شدند، هردوی این‌ها سدان‌های کوچک کاملاً جدید و پیشرفته‌ای هستند. در این رقابت، سیویک با تیپ تورینگ و الانترا با تیپ لیمیتد حاضر شده‌اند. پیشرانهٔ سیویک کوچک‌تر اما قوی‌تر است. این موتور که اساساً همان ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ نسل قبلی است، ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

مصرف سوخت سیویک در هر صد کیلومتر در شهر ۷.۶ لیتر و در بزرگراه ۶.۲ لیتر اعلام شده است. تیپ تورینگ به‌صورت استاندارد از تجهیزاتی مثل نمایشگر ۹ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲ اینچی، آینه عقب تیره شونده خودکار و سیستم صوتی پریمیوم Bose بهره می‌برد. تنها آپشن سفارشی خودروی آزمایشی ما رنگ آبی روشن زیبای آن با قیمت ۳۹۵ دلار است که قیمت سیویک را به ۲۹,۶۹۰ دلار رسانده است.

پیشرانهٔ الانترا بزرگ‌تر و درعین‌حال کم‌مصرف‌تر است. این موتور با ۲ لیتر حجم، ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد. مصرف سوخت این خودرو در شهر مثل رقیب ژاپنی در هر صد کیلومتر ۷.۶ لیتر است اما در بزرگراه تنها به ۵.۷ لیتر بنزین نیاز دارد که عدد قابل‌توجهی است.

تجهیزات تیپ لیمیتد الانترا شامل روکش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان، نمایشگر ۱۰.۳ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، صفحه آمپر دیجیتالی بزرگ، نورپردازی داخلی و سانروف می‌شود. با اضافه شدن کف‌پوش‌های ۱۵۵ دلاری، قیمت نمونهٔ مورد آزمایش الانترا به ۲۶,۶۱۰ دلار رسیده است. هیوندای برای این خودرو پنج سال یا ۸۰ هزار کیلومتر گارانتی کلی و ۱۰ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر گارانتی قوای محرکه را ارائه می‌کند درحالی‌که هوندا این‌قدر سخاوتمند نیست و گارانتی کلی سه سال یا ۵۸ هزار کیلومتر و گارانتی قوای محرکهٔ پنج سال یا ۹۶ هزار کیلومتر را برای سیویک در نظر گرفته است.

طراحی داخلی

بر سر طراحی بیرونی خودروها بین آزمایش‌کنندگان اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی نسل جدید هوندا سیویک را زیباتر از نسل قبلی می‌دانند درحالی‌که برخی دیگر معتقدند که این صرفاً یک آکورد کوچک‌شده است. طراحی الانترا هم از نظر برخی هیجان‌انگیز است اما برخی آن‌را افراطی می‌دانند؛ اما در مورد طراحی داخلی خودرو اتفاق‌نظر بیشتری وجود دارد. هیوندای الانترا در تیپ لیمیتد خودرویی ارزان‌قیمت با تجهیزات خوب محسوب می‌شود. درواقع برخی از این تجهیزات با این قیمت خیره‌کننده هستند. دوخت پیچیدهٔ صندلی‌ها، نمایشگرهای بزرگ و بلندگوهای نقره‌ای‌رنگ نمای گران‌قیمتی به کابین الانترا بخشیده‌اند اما فراوانی پلاستیک خشک به این حال و هوا خدشه وارد کرده است و دستگیرهٔ بزرگی که بخش جلویی کابین را به دو قسمت تقسیم کرده هم غیرضروری به نظر می‌رسد.

در همین حال، کابین هوندا با درایت تعادل خوبی بین طراحی جذاب و کارایی برقرار کرده است. فضای داخل سیویک ساده به نظر می‌رسد و احساس خوبی دارد. کاور لانه‌زنبوری روی دریچه‌های تهویه بسیار لذت‌بخش است و تزئینات روی کنسول میانی و رو دری‌ها به زیبایی کابین خودرو افزوده‌اند. طراحان هوندا با هوشمندی در قسمت‌های بالایی کابین که بیشتر لمس می‌شود از متریال نرمی استفاده کرده‌اند درحالی‌که پلاستیک‌ها نیز در اینجا بسیار بهتر از رقیب کره‌ای به نظر می‌رسند. در داخل سیویک همچنین اکثر سطوح صاف و مسطح هستند و از سرنشینان فاصله دارند که این احساس دل‌باز و مطبوعی ایجاد می‌کند. در تیپ تورینگ، پورت‌های USB برای سرنشینان عقب هم به لیست تجهیزات اضافه می‌شود.

از طراحی و متریال که بگذریم، ارگونومی هوندا هم بهتر است. البته مشکل اصلی ما در سیویک این است که صفحه‌نمایش اطلاعاتی-سرگرمی آن کاملاً موازی با داشبورد نصب شده که دیدن و استفاده از آن‌را دشوار می‌کند. این در حالی است که نمایشگر لمسی در الانترا به سمت راننده زاویه دارد اما دسترسی به دکمه‌های زیر آن خیلی خوشایند نیست. غربیلک فرمان سیویک بیش‌ازحد ساده است درحالی‌که غربیلک فرمان چهارپرهٔ الانترا زیباتر به نظر می‌رسد و تورفتگی‌های بزرگی برای انگشت شست دارد. از سوی دیگر، ما صندلی‌های سیویک را ترجیح می‌دهیم زیرا این صندلی‌ها کاملاً بدن را در برمی‌گیرند درحالی‌که در الانترا احساس می‌شود بجای صندلی روی کف خودرو نشسته‌اید. همچنین سقف شیب‌دار هیوندای فضای سر عقب را محدود کرده و ستون‌های C پهن آن نیز دید عقب را کاهش داده‌اند درحالی‌که در سیویک لچکی‌های عقب موجب بهبود دید می‌شوند.

روی جاده

وقتی خودروهای ایستاده بودند، ما سیویک را ترجیح دادیم اما وقتی حرکت را آغاز کنیم چطور؟ حتی با وجود اختلاف قدرت و گشتاور دو خودرو، پرفورمنس آن‌هم بسیار به هم نزدیک است. سیویک ظرف ۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که تنها ۰.۴ ثانیه از هیوندای سریع‌تر است اما سدان ژاپنی‌ها برای توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۳۷.۸ متر مسافت نیاز دارد درحالی‌که این عدد در الانترا ۳۵.۳ متر است. چسبندگی دو خودرو نیز در یک سطح است به‌گونه‌ای که سیویک شتاب جانبی متوسط ۰.۸۲ جی و الانترا ۰.۸۵ جی را ثبت کرد.

اما از اعداد و ارقام که بگذریم، در دنیای واقعی تفاوت‌ها بیشتر می‌شوند. سیویک در نرمی و پاسخگویی پیشرانه برتر است و توربوشارژر آن نیز در شتاب گیری‌های بزرگراهی اعتماد بیشتری به راننده می‌دهد. در این خودرو وجود گیربکس CVT به‌خوبی پنهان شده و تعویض دنده‌های مجازی آن به‌خوبی صورت می‌گیرد. در الانترا تحویل قدرت موتور بسیار آرام‌تر صورت می‌گیرد تا زمانی که بخواهید خودرو بشدت شتاب بگیرد. در این صورت، گیربکس CVT دورسنج موتور را به ردلاین می‌کشاند و ناله‌های بدصدای موتور را بلند می‌کند. ترمزهای محکم‌تر سیویک نیز با وجود مسافت توقف طولانی‌تر، احساس بهتری نسبت به پدال اسفنجی الانترا دارند.

با وجود این برتری‌ها، جایی که سیویک برتری خود را بیشتر به رقیب کره‌ای دیکته می‌کند شاسی و هندلینگ درخشان آن است. البته الانترا واقعاً بد رفتار نمی‌کند بلکه سیویک خیلی خوب است. فرمان دقیق و پاسخگوی آن کنترل و چابکی لذت‌بخشی را فراهم می‌کند و خودرو دقیقاً به همان جایی هدایت می‌شود که راننده می‌خواهد. هرچند این سیویک را نمی‌توان خودروی اسپرتی دانست اما پلت‌فرم فوق‌العادهٔ آن نوید Si و تایپ R بسیار جذاب‌تری را می‌دهد. البته برخی ممکن است سواری الانترا را ترجیح دهند که شبیه به خودرویی گران‌تر احساس می‌شود و حتی می‌توان گفت نسبتاً لوکس است.

الانترا همچنین به‌خوبی عایق‌بندی شده درحالی‌که اگر بخواهیم فقط به یک مشکل در رفتار جاده‌ای سیویک اشاره کنیم، آن سروصدای زیاد در داخل کابین خواهد بود. در اینجا صدای باد زیادی به گوش می‌رسد و در سرعت‌های بزرگراهی صدای لاستیک‌ها نیز وارد کابین می‌شود. همچنین آسفالت درشت هم صدای وزوز ناخوشایندی را در کابین ایجاد می‌کند و در خودروی آزمایشی ما از نقاط اتصال قطعات مختلف داخلی سروصداهایی به گوش می‌رسید که از هوندا بسیار بعید است.

سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده

هردو خودرو سیستم‌های کمک‌راننده و ویژگی‌های ایمنی فعال زیادی را ارائه می‌کنند. هم سیویک تورینگ و هم الانترا لیمیتد به کروز کنترل تطبیقی و دستیار حفظ حرکت میان خطوط مجهز هستند اما شایان‌ذکر است که این موارد فقط در تیپ لیمیتد الانترا ارائه می‌شوند درحالی‌که سیویک در همهٔ تیپ‌ها به‌صورت استاندارد از آن‌ها بهره می‌برد. برعکس، سیستم پایش نقاط کور و هشدار عبور و مرور عقب در سیویک فقط در تیپ‌های بالایی ارائه می‌شوند اما در الانترا در تمام تیپ‌ها وجود دارند. هردو خودرو در آزمون‌های تصادف عملکرد خوبی داشته‌اند اما سیویک کمی بهتر عمل کرده است. هیوندای از IIHS رتبهٔ Top Safety Pick را کسب کرده درحالی‌که هوندا موفق به کسب رتبهٔ Top Safety Pick+ شده است که بالاترین رتبهٔ ایمنی این موسسه محسوب می‌شود. همچنین سیویک ۱۰ و الانترا ۶ ایربگ دارد.

نتیجه: سیویک پیروز مثل گذشته

این مطب را با مرور گذشتهٔ سیویک آغاز کردیم و حالا باید بگوییم این سدان ژاپنی هنوز هم در جایگاه خوبی قرار دارد. به‌طورکلی، خودروهای سگمنت کامپکت دیگر از روی ناچاری یا بی‌علاقگی خریداری نمی‌شوند بلکه حالا به‌گونه‌ای ساخته و مجهز شده‌اند که آن‌را نه‌فقط کاربردی بلکه به خودروهایی مطلوب تبدیل کرده است. البته هرچند سیویک و الانترا هردو این موضوع را به‌خوبی نشان می‌دهند اما سدان ژاپنی این کار را بهتر انجام داده است.

مقام دوم: هیوندای الانترا

نقاط مثبت: نمایشگرهای بزرگ، ارزش شگفت‌انگیز، مصرف سوخت عالی

نقاط منفی: تجربهٔ رانندگی بی‌لذت، صندلی‌های عقب پایه‌ای و ساده، طراحی بیرونی و داخلی عجیب

ممکن است کسانی که علاقه‌ای به رانندگی هیجانی ندارند با این رتبه‌بندی موافق نباشند. برای آن‌ها الانترا لیمیتد انتخاب بهتری است. این خودرویی دلپذیر، کم‌مصرف و راحت برای استفاده‌های روزانه است، از تکنولوژی و تجهیزات فراوانی برخوردار است و همهٔ این‌ها را با قیمتی بسیار پایین و یکی از بهترین گارانتی‌های کل صنعت خودرو ارائه می‌کند. این باعث می‌شود نادیده گرفتن ارزش بالای الانترا لیمیتد در برابر قیمت بسیار دشوار باشد. بااین‌حال، حتی اگر بتوان با ارگونومی و طراحی عجیب این خودرو کنار آمد، از لذت رانندگی پایین آن نمی‌توان گذشت. به‌طورکلی اما الانترا بسیار فراتر از سطح انتظارات این کلاس حمل کرده است.

مقام اول: هوندا سیویک

نقاط مثبت: هندلینگ چابک، کابین شیک و کاربردی، رتبهٔ ایمنی Top Safety Pick+ از IIHS

نقاط مفی: کابین پرسروصدا، گارانتی کم، تیپ‌های پایین‌تر و ارزان‌تر هم به همین اندازه خوب هستند

بله برندهٔ این رقابت قیمت گران‌تری دارد اما دلیل برتری سیویک صرفاً به تیپ تورینگ اختصاص ندارد و این برتری در DNA خودرو وجود دارد. هوندا سیویک مدل ۲۰۲۲ پیروز این رقابت است چون مثل همیشه کارایی مناسبی را برای رانندگانی که فقط به همین ویژگی نیاز دارند ارائه می‌کند و حالا چیزهای بیشتری را هم به آن افزوده است. این ماشین رانندگی لذت‌بخش، آسان و درعین‌حال جذابی دارد و غیر از سروصدای زیاد، کابین سطح بالا و باکیفیت آن نیز مکانی دوست‌داشتنی برای گذراندن کیلومترها است. سیویک در هر جاده‌ای خودرویی کامل احساس می‌شود و یکی از بهترین خودروهای حال حاضر بازار است.

مشخصات فنی

هوندا سیویکهیوندای الانترا
پیشرانه۱.۵ لیتری I4 توربو۲.۰ لیتری I4
قدرت۱۸۰ اسب بخار۱۴۷ اسب بخار
گشتاور۲۴۰ نیوتن متر۱۸۰ نیوتن متر
گیربکسCVTCVT
محور محرکجلوجلو
ردلاین۶,۵۰۰ rpm۶,۵۰۰ rpm
نسبت وزن به قدرت۷.۶ کیلو/اسب بخار۸.۸ کیلو/اسب بخار
رینگ و لاستیک۱۸ اینچی ۲۳۵۱۷ اینچی ۲۲۵
فاصلهٔ محوری۲,۷۳۵ میلی‌متر۲,۷۲۰ میلی‌متر
طول۴,۶۷۳ میلی‌متر۴,۶۷۶ میلی‌متر
عرض۱,۸۰۱ میلی‌متر۱,۸۲۶ میلی‌متر
ارتفاع۱,۴۱۴ میلی‌متر۱,۴۱۴ میلی‌متر
دایرهٔ چرخش۹.۷ متر۱۰.۸ متر
وزن خالص۱۳۷۵ کیلوگرم۱۳۰۰ کیلوگرم
توزیع وزن۶۱ به ۳۹ جلو/عقب۶۱ به ۳۹ جلو/عقب
حجم صندوق بار۴۲۰ لیتر۴۰۰ ۵ نفر
ظرفیت سرنشین۵ نفر۵ نفر
شتاب صفر تا ۹۶۸.۰ ثانیه۸.۴ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۶.۲ ثانیه۱۶.۵ ثانیه
توقف از ۹۶۳۷.۸ متر۳۵.۳ متر
شتاب جانبی۰.۸۲ جی۰.۸۵ جی
تایم پیست Figure 8۲۷.۸ ثانیه۲۷.۰ ثانیه
ظرفیت باک۴۷ لیتر۴۷ لیتر
مصرف سوخت۶.۹ لیتر ترکیبی۶.۷ لیتر ترکیبی
قیمت پایه۲۹,۳۱۵ دلار۲۶,۴۵۵ دلار
قیمت تست‌شده۲۹,۷۱۰ دلار۲۶,۶۱۰ دلار
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *