قطعات خودرو

واردات خودرو تاثیری در ارزش سهام گروه خودرو ندارد

بازار؛ گروه بورس: کارشناس خودرو در خصوص تاثیر خبر کاهش قیمت خوردو بعد از افزایش عرضه خودروسازان بر نمادهای خودرویی در بورس به بازار، گفت: این خبر فقط یک پروپاگاندا بود و تاثیر دیگری را دربر نداشت و خواستند با این خبر بازار گرمی کنند ولی اگر با دقت بازار را رصد کرده باشید این خبر در این حد نبود که روی جامعه تاثیر بگذارد و وضعیت معاملات بورس هم متناسب با ارزش دارایی و سود شرکت ها خواهد بود.

فربد زاوه در پاسخ به این سوال که چند هفته پیش شورای نگهبان لایحه واردات خودرو را رد کرد ولی مجددا نمایندگان مجلس در صحن علنی این طرح را مورد بررسی قرار دادند تاثیر این موضوع را چطور تحلیل می کنید؟ پاسخ داد: واردات خودرو از لحاظ قانونی کاملا مجاز است و عدم واردات خودرو توسط دولت در ۴ سال گذشته تخلف بشمار رفته است و هیچ مقامی در کشور وجود ندارد که بتواند فراتر از قانون اساسی حق تجارت و حق کسب و کار را که برای همه ایرانیان آزاد دانسته محدود کند و این مساله تاثیری بر تولید و سودسازی خودروسازان داخلی ندارد.

وی ادامه داد: آنچه که در این لایحه بوده که نتوانست نظر شورای نگهبان را جلب کند  این بود که هر کسی حق دارد خودرو وارد کند که همین امر محدود شده بود به اینکه باید ارز خاصی را مصرف کند و این ارز از دیدگاه شورای نگهبان مشکوک بود و منشا آن را نمی توانستند شناسایی کنند که همین امر منجر به برگرداندن لایحه وارادات خودرو شد و نمایندگان باید این پیشنهاد را اصلاح می کردند که اصلاح آن هم منجر شده بود به اینکه در ازای آن صادرات صورت بگیرد و اگر شرکت های قطعه سازی که صادرات داشته باشند بتوانند از این محل واردات کنند ممکن است در درآمدهای آنها و در نهایت معاملاتشان در بورس تاثیر بگذارد.

ما صادرات قطعه نداریم و حجم آن بسیار محدود است این حجم محدود منجر به تیراژ بالای واردات نخواهد شد که بتواند در بازار و سودسازی شرکت ها تاثیر بگذارد

زاوه تصریح کرد: اگر در ازای صادرات خودرو واردات گسترده اتفاق بیافتد مثل این است که بگوییم از فردا هرکسی قدش ۳ متر است می تواند ماشین بیاورد. ما صادرات قطعه نداریم و حجم آن بسیار محدود است این حجم محدود منجر به تیراژ بالای واردات نخواهد شد که بتواند در بازار و سودسازی شرکت ها تاثیر بگذارد.

 وی ادامه داد: مهم تر از آن، این است که در مقدمه طرح مجلس آمده است که برای رفع کمبود عرضه در بازار اجازه واردات داده شود.  

وی درباره خبر منتشر شده از کاهش قیمت خودرو گفت: دفعه اول که این لایحه مصوب شد فقط روی بازار خودروهای کهنه وارداتی تاثیر گذاشت ولی در حال حاضر نیز حتی روی بازار خودروهای وارداتی قدیم نیز هیچ تاثیری نداشته است.

در افزایش قیمت خودرو هیچ شکی نیست، علت اش این است که سیاست های پولی در کشور کاملا غلط است و کشور با نقدینگی مجهول اداره می شود نه با درآمدهای واقعی، اما از آنجایی که هزینه های خودروسازان هم افزایش یافته این مساله روی سود این شرکت ها خیلی تاثیر نخواهد گذاشت

زاوه با اشاره به اینکه باز هم شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود، پاسخ داد: در افزایش قیمت خودرو هیچ شکی نیست، علت اش این است که سیاست های پولی در کشور کاملا غلط است و کشور با نقدینگی مجهول اداره می شود نه با درآمدهای واقعی، اما از آنجایی که هزینه های خودروسازان هم افزایش یافته این مساله روی سود این شرکت ها خیلی تاثیر نخواهد گذاشت.

وی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ گفت: اگر واقعا تصمیم این موضوع را داشتند تا به امروز انجام داده بودند. لذا برای همین است که ما می گوییم صادرات امکان پذیر نیست. دلار از ۳۵۰۰ به ۲۸۰۰۰ هزار تومان رسید. باتوجه به چنین وضعیتی قطعه سازان یک پیچ صادر نکردند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *