به گزارش سایپانیوز، محققان دانشگاه پردو Purdue University می گویند این اختراع آنها نقطه عطف بزرگی است. سرمایه تحقیقات این دانشگاه را کمپانی خودروسازی فورد تأمین کرده است و این کابل یک سامانه خنک کننده دارد که می تواند اجازه عبور جریان شدیدتری را به کابل بدهد.
یکی از فخرفروشی های جایگاه های سوخت فسیلی این است که باک خودروها ظرف 5 دقیقه می تواند پر شود در حالی که صاحبان خودروهای برقی مجبورند شب تا صبح خودروی خود را به پریز برق بزنند.
هر چند این اختراع کابل شارژ سریع که با همکاری فورد و دانشگاه پردو معرفی شده هنوز در مرحله ثبت اختراع است و تا تولید انبوه و رسیدن به دست مصرف کننده راه بسیار طولانی در پیش دارد، و حتی هنوز روی یک خودروی واقعی در شرایط کاملاً عادی تست نشده است، اما محققان دانشگاه پردو می گویند همین گام هم به قدر کافی بزرگ است و نوید بخش گسترش خودروهای برقی است و به اندازه خودروهای بنزین سوز راحت است.
همین حالا هم مدل های مختلفی که تاکنون به بازار معرفی شده اند از لحاظ زمان شارژ و پیمایش به ازای هر بار شارژ بسیار متنوع و مختلف هستند و در بهترین حالت، حداقل نیم ساعت وقت لازم دارند تا از حالت خالی به حالت پر برسند. در خودروهای کمی قدیمی تر که لازم است یک شب تا صبح در پریز برق بمانند.
بزرگترین چالش برای پایین آوردن زمان شارژ باتری این است که هر چقدر شدت جریان بالاتر می رود، گرمایی که ایجاد می کند، هم در باتری و هم در کابل بیشتر است. کابل جدید از یک سیستم خنک کننده ی مایع-و-گاز برای شدت جریان 2,400 آمپر استفاده کرده اند. سوپرشارژرهای تسلا فقط توانایی شدت جریان حداکثر تا 520 آمپر را دارند. از 1,400 آمپر به بالا امکان شارژ کمتر از 5 دقیقه را فراهم می کنند.
برای آن که این تحقیقات به جنبه عادی زندگی تبدیل شود، هم جایگاه ها باید به پریزها و کابل های جدید مجهز شوند، هم خودروها باید خود را با این استاندارد جدید وفق دهند. این موضوع هم به زمان زیادی نیاز دارد.