جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

کاهش ۵ درصدی تولید تایر سواری در کشور

به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایرنا؛ قیمت‌گذاری دستوری، نظارت سختگیرانه بر بازار و البته شیوع کرونا باعث شده‌اند نسبت به سال گذشته صنعت تایر عملکرد ضعیف‌تری را در کارنامه خود به ثبت برساند. تایرسازان از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه موفق به تولید ۱۷۲ هزار و ۱۰۹ تن انواع لاستیک برای خودروهای سواری، باری، تجاری، کشاورزی، راهسازی و صنعتی شدند. براساس گزارش روز پنجشنبه ایرنا، این میزان تولید مشتمل‌بر ۱۵ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۵۳۹ حلقه تایر است. تولیدات تایرسازان در 8ماهه امسال از نظر وزنی ۲درصد و از نظر تعداد حلقه 3درصد در هم‌سنجی با پارسال کاهش را نشان می‌دهد. به گزارش ایرنا، در هشت ماهه سال ۹۹ درمجموع ۱۶میلیون و ۴۲۶ هزار و ۸۱۰ حلقه تایر به وزن ۱۷۵ هزار و ۶۵۰ تن تولید شده بود.

جزئیات تولید تایر
در هشت‌ماهه امسال کارخانجات داخلی ۹۹هزار و ۲۹۷ تن تایر خودروهای سواری تولید کردند که ۵۷.۷درصد کل تولیدات را دربر می‌گیرد. تولید تایر سواری در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ کاهش 5‌درصدی داشته است.
تا پایان آبان‌ماه نیز در تولید تایرهای وانتی در هر دو بخش بایاس و رادیال رشد به ثبت رسید و شرکت‌ها موفق به تولید ۱۸هزار و ۲۹۴ تن از این نوع تایر شدند که نشان‌دهنده رشد ۱۳درصدی است. در تولید لاستیک‌های بایاس که فناوری قدیمی دارند، از الیاف و رشته‌های نخی استفاده شده و در تولید لاستیک‌های رادیال نیز از رشته‌های سیمی استفاده می‌شود. تولید تایرهای باری و اتوبوسی نیز با رشد 3درصدی همراه بود و به ۳۷ هزار و ۲۲۵ تن رسید. با این حال، تایرسازان در تولید لاستیک‌های کشاورزی، راهسازی و صنعتی کاهش عملکرد داشتند. در این مدت ۲ هزار و ۳۱۸ تن تایر کشاورزی سبک (افت ۲۴ درصدی)، ۱۱ هزار و ۶۹۸ تن تایر کشاورزی سنگین (کاهش ۲درصدی) و سه‌هزار و ۲۷۷ تن تایر راهسازی و صنعتی (افت ۲۱ درصدی) تولید شد.
سایر محصولات
آمارها نشان می‌دهند کارخانجات تایرسازی در 8ماهه امسال ۱۲هزار و ۴۵۸ تن تایر دوچرخه و موتور تولید کردند که در هم‌سنجی با سال گذشته رشد ۱۸درصدی داشته است.
با این حال، در بخش تیوب نیز بدون تغییر در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۶ هزار و ۵۹۴ تن تولید انجام شد.
کارشناسان بخشی از دلایل کاهش تولید تایر را اشباع بازار از تایرهای رادیال عنوان می‌کنند که همین امر موجب کاهش تمایل به تولید آنها شده است.
مشکلات حمل بار از مبدأ چین به کشور، نوسانات نرخ ارز، قطعی برق صنایع ازجمله تایرسازان و رشد مداوم بهای مواد اولیه داخلی بدون آن‌که در عمل امکان افزایش قیمت متناسب فرآورده‌ها وجود داشته باشد، ازجمله دلایلی هستند که برای سومین‌ماه متوالی کاهش تولید تایرسازان را رقم زده‌اند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار