صمت – بهگزارش ایرنا، صنعت نفت و پالایش در دو سال اخیر با شیوع اپیدمی کرونا بهشدت تحتتاثیر قرار گرفت. بزرگی ابعاد این اتفاق تا جایی پیش رفت که معادلات بازار عرضه و تقاضا را دچار نوسانات بلندمدت کرد.
با گذشت دو سال از ورود کرونا و با توجه به ایمنی انجامشده در سطح کشور، میزان مصرف بنزین نهتنها به سطح پیشین خود باز خواهد گشت، بلکه با یک افزایش فاحش از ۹۰ میلیون لیتر امروز به اذعان وزیر نفت تا ۱۲۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید، و دیگر فرصتی که تا پیش از این با محدودیتهای شبانه در ترددها برای صادرات ایجاد شده بود، باقی نخواهد ماند و حتی زنگ هشدار واردات را نیز به صدا درخواهد آورد.
در این شرایط میتوان با مدیریت اصولی در مصرف سوخت از وقوع اتفاقاتی که چه به لحاظ اقتصادی و چه سیاسی به نفع کشور و ملت نیست، ممانعت کرد.
با توجه به جایگاه کشور در منطقه و بازارهای جهانی آنکه رتبه دوم منابع گازی را پس از روسیه به خود اختصاص داده به لحاظ اقتصادی میتوان با ایجاد یک نقشه راه گامهای موثری برداشت که هم به نفع اقتصاد خانوارها و هم به نفع اقتصاد کلان کشور تمام شود.
توسعه صنعت CNG از جمله راهکارهایی است که میتواند آینده سوخت کشور را به صورتی ویژهتر ضمانت کند.
تمرکز وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در تبدیل کارگاهی و همچنین تولید کارخانهای خودروها خود موید این مطلب است. گفتنی است براساس مصوبه شورای اقتصاد تاکنون از یک میلیون و ۲۰۶ هزار خودرو، حدود ۱۵۸ هزار تبدیل کارگاهی شده و ثبتنام برای تبدیل کارگاهی همچنان ادامه دارد.
اما در بخش تولید کارخانهای که قرارداد آن بهتازگی بین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران و گروه صنعتی ایرانخودرو بر مبنای تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانهسوز در بخش خودروهای عمومی به امضا رسیده، نخستین گام دولت سیزدهم در بخش توسعه صنعت CNG بهشمار میرود.
از آنجایی که صنعت خودرو قرابت نزدیکی با مدیریت بهینه مصرف سوخت دارد، در پی این رابطه علت و معلولی باید تعامل و ارتباط سازندهای بین این بخش خودروسازی با صنعت پالایش شکل بگیرد تا در نهایت منجر به کاهش مصرف و افزایش درآمدهای ارزی از طریق صادرات بنزین شود.
در حالحاضر مقرر شده از محل بند «ق» تبصره دوازده بودجه، در این قرارداد بهازای هر خودرو تاکسی ۴۲۵ دلار و وانت ۵۰۵ دلار حمایت ارزی انجام شود که با احتساب ۴۰ هزار خودرو تاکسی و ۵ هزار خودرو وانت، میزان حمایت اعتباری رقمی حدود ۲۰ میلیون دلار خواهد شد.
زمان اجرای این قرارداد ۸ ماهه است، تا اواخر مرداد سال آینده، ۴۵ هزار خودرو دوگانهسوز به بازار عرضه خواهد شد. با عرضه این خودروها در بازار، در سال نخست حدود ۵۸ میلیون لیتر و در سالهای بعدی ۸۰ میلیون لیتر بنزین صرفهجویی میشود که در مجموع ۴ سال به رقمی حدود ۳۰۰ میلیون لیتر میرسد؛ به عبارت دیگر، به صورت میانگین سالانه ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین صرفهجویی میشود.
با پیشبینی انجامشده، عرضه ۴۵ هزار خودرو دوگانهسوز طی ۴ سال، 101 میلیون و ۶۴۱ هزار دلار صرفه اقتصادی را بهدنبال خواهد داشت.
هماکنون ظرفیت CNG در سبد سوخت کشور به ظرفیت اسمی ۴۰ میلیون مترمکعب در روز میرسد که امروز فقط ۲۲ میلیون مترمکعب آن عملیاتی شده است. اگر سقف استفاده از CNG در سبد سوخت محقق شود میتوان به ارزشافزوده بیشتر و همچنین افزایش صادرات فرآوردههایی مانند بنزین و گازوئیل دست یافت و در شرایط تحریم میتوان در وضعیتی ایدهآلتر روند صادرات را احیا کرد.