۵۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار خودرو، ماحصل تفاوت بین قیمت کارخانه و حاشیه بازار!

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از ابتدای مجلس یازدهم با تشکیل کارگروه خودرو، در کمیسیون صنایع مجلس موضوع خودرو را در اولویت قرار داده ایم؛ ابعاد مختلفی پیرامون صنعت خودرو است که یکی از آنها بحث اسقاط خودرو است. بعد از یک تجریه موفقی در دولت دهم و نهم، ۲۲۰ مرکز اسقاط خودرو در کشور به طور سازمان یافته ایجاد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: راه اندازی این مراکز باعث شد نزدیک به ۳۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شود و اثراتی هم در بحث آلودگی هوا، جلوگیری از خروج ارز در صنایع فولاد ذوب آهن و … داشت. متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم این صنعت فراموش و جلوی فعالیت آن به روش‌های مختلف گرفته شد پس از آن اسقاط خودرو زمین خورد و افراد زیادی بیکار شدند به طوری که از اشتغال حدود ۳۰ هزار نفری، ممکن است اکنون تنها  ۲ هزار نفر در این صنعت شاغل باشند.

ایزدخواه افزود: امروز ارزش سرمایه همین ۲۲۰ مرکز اسقاط حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه خوابیده است. حتی گفته شده برخی کارآفرینان این مراکز برای تامین بدهی هایشان دستگاه‌های پرس را اسقاط می کنند و آن‌ها را می فروشند. این اتفاقات در حالی رخ داد که امروز شاهد این هستیم که نزدیک به ۳،۵ میلیون دستگاه فرسوده در کشور داریم که تا ۱۴۰۴ به ۸ میلیون دستگاه می‌رسد که نباید این اتفاق رخ دهد.

او تصریح کرد: با توجه به قوانین و آئین نامه‌هایی که زیر پا گذاشته شد و بازار خودرو نیز از مهار دولت خارج شد، سال گذشته حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار خودرو ایجاد شد که ماحصل همین تفاوت بین کارخانه و حاشیه بازار بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: با تشکیل دولت جدید امیدواریم اتفاقات برگردد و مجلس هم پیگیر این موضوع است و مباحث قانونی آن برای تولید خودرو و واردات خودرو طراحی شده است. باید خودروساز را مقید به گواهی اسقاط کنیم و بحث اسقاط را به صورت بهتر نسبت به گذشته سرپا کنیم.

ایزدخواه تشریح کرد: در حال حاضر انجمن صنعت اسقاط همکاری خوبی با صنعت خودرو ایجاد کرده و باید بتوانیم با همفکری کارآفرینان صنعت اسقاط را سرپا نگه داریم. امیدواریم وزیر صنعت همت کنند تا بتوانیم این صنعت را احیا کنیم. احیای این صنعت باعث کاهش تلفات جاده ای، کاهش آلودگی هوا، بحث خودکفا سازی صنایع فولاد، ذوب آهن و بحث اشتغالی که ایجاد می‌کند و مالیاتی که برای دولت از این روش ایجاد می‌شود، کمک می کند صنعت اسقاط زنده بماند.

او افزود: صنعت اسقاط یک صنعت هزینه بر نیست و چه بسا که درآمد زاست و برای کشور لازم است. زیر ساخت خوبی داریم و بیش از ۲۲۰ واحد اسقاط داریم و حیف است این زیرساخت را به کار نگیریم و آن را به فرصت تبدیل نکنیم. از پارسال دولت حمایت خود را از این صنعت شروع کرد، مصوبات راه اندازی آن‌ها اکنون در مجلس تصویب شده و آماده است به سرعت تبدیل به قانون شود تا جایی که دولت آن را حمایت کند نیاز به قانون جدید ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: با توجه به وجود زیرساخت‌ها هماهنگی بین دستگاه ها، ستاد بهینه سازی مصرف و… باعث می شود سیاست موفقی ایجاد شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *