اتصال چابهار به شبکه ریلی، یکی از وعدههای مهمی است که از سال ۹۲ بهطور مداوم مطرح شده و اخیراً نیز نماینده ویژه رئیسجمهور در اقتصاد دریامحور، وعده تکمیل این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ را داده است.
اتصال چابهار به شبکه کریدوری تا پایان ۱۴۰۴
به گزارش «دنیایاقتصاد»، پروژه اتصال چابهار به شبکه ریلی، بهعنوان یک پروژه استراتژیک، تأثیر زیادی بر اقتصاد و توسعه منطقه خواهد گذاشت. این پروژه موجب کاهش هزینهها و افزایش سرعت و حجم حملونقل خواهد شد. با اجرای این پروژه، بندر چابهار به شبکه ریلی آسیای میانه، دریای خزر و اروپا متصل میشود و نقش مهمی در کریدور شمال-جنوب و جابهجایی کالاهای ترانزیتی، بهویژه برای چین و هند، ایفا خواهد کرد. علاوه بر این، پیشبینی میشود که سالانه بیش از ۲ میلیون مسافر از این خط استفاده کنند و همچنین حوادث جادهای در منطقه کاهش یابد.
پروژه راهآهن چابهار-زاهدان-سرخس، به طول یکهزار و ۳۵۰ کیلومتر، از سال ۱۳۹۲ آغاز شده، اما هنوز به سرانجام نرسیده و با تأخیرهای زیادی مواجه بوده است. در ابتدا برنامهریزی شده بود که این پروژه تا سال ۱۳۹۴ تکمیل شود، اما به دلیل کمبود بودجه متوقف گردید و اکنون وعده بهرهبرداری از آن در سال آینده مطرح شده است.
علی عبدالعلیزاده، نماینده ویژه رئیسجمهور در اقتصاد دریامحور، اعلام کرد که سال آینده چابهار به شبکه ریلی کشور متصل میشود و ظرفیت ترانزیت ایران افزایش خواهد یافت. وی افزود: «برای اولینبار در توسعه مکران از جغرافیای استراتژیک کشورمان در ارتباط با کشورهای همسایه از خلیجفارس و دریای عمان تا شمال اروپا بهرهبرداری میشود. انشاءالله تا پایان ۱۴۰۴، چابهار به شبکه کریدوری و راهآهن ملی کشور وصل میشود و این اتصال، این کریدور را به دو کریدور مهم تبدیل خواهد کرد و ظرفیت ترانزیت کشور افزایش خواهد یافت.»
عبدالعلیزاده همچنین تأکید کرد که این پروژه باعث ارتقای جایگاه ایران در میان کشورهای منطقه خواهد شد و سبب جذب سرمایهگذاری خارجی در کشور میشود. وی افزود: «برای تقویت کریدورها و ساخت بنادر بزرگ در دریای عمان و اقیانوس هند به سرمایههای بینالمللی نیاز داریم تا بتوانیم رفتار بینالمللی بر مبنای تعامل سازنده با جهان داشته باشیم. بنابراین، مکران کلید ورود ایران به جامعه جهانی خواهد شد.»