روز 23 جولاي سال 1903، شرکت فورد موتور اولین فروش خود را انجام داد و ارنست فنیگ(متولد1866) دندانپزشك 43 موفق شد به عنوان خريدار مدل A فورد نام خود را ثبت كند. درست يك هفته مانده بود تا هنری فورد 40ساله بشود. دقيقا يك هفته بعد از تاسيس شركت فورد موتور!
مهمترين چالش هنری فورد 39 ساله و علاقه مند به مسابقات اتومبیلرانی براي راهاندازي كسب و كار خودش به عنوان يك خودروساز، تامين هزينهي قطعات اوليه بود!
تقسيم سهام هنری فورد
فورد هزار سهم را بین 12 سرمایهگذار تقسیم كرد. خودش صاحب 25.5٪ سهام بود.
شرکت نوپا برای تهیه قطعات خودرو به تأمینکنندگان مختلف از جمله برادران دوج وابسته بود. قطعات توسط یک تیم 40 نفره در یک گاراژ اجارهای در خیابان ماک توي دیترویت سر هم ميشد. فورد که هنوز درآمدي نداشت ناگزير شد يا بايد كار را تعطيل ميكرد يا براي تامين قطعات اوليه سهام بيشتري از كارخانه را به برداران دوج بدهد. فورد راه دوم را انتخاب كرد.
افزايش سهم برادران دوج در كمپاني فورد
برادران دوج (که بعداً شرکت معروف اتومبیلسازی خود را تأسیس کردند) تصمیم گرفتند که سهم خود را در كمپاني فورد افزايش دهند. آنها در ازاي 10 درصد از سهام شركت قبول كردند كه 7000 دلار از مطالبات خود را در نظر نگيرند و 3000دلار ديگر از باقي طلبشان را با 6 ماه تاخير دريافت كنند. همكاري برادران دوج با فورد 11 سال ادامه يافت.
داستان برادران دوج را اينجا بخوانيد
شرايط خيلي زود تغيير كرد. شرکت فورد موتور اولین سفارش خود را برای سه اتومبیل مدل A دریافت کرد که هزينهي یکی از آنها پيش از تحويل پرداخت شد. براي دوتاي ديگر هم مجموعاً 1320 دلار پيشپرداخت گرفته شد. معامله خيلي خوبي بود. زیرا هزينهي توليد آنها حدود 223 دلار از سرمایه اولیه 28000 دلاری شركت بود.
شركت فورد توي همان ماه جولاي در نشريات مختلف آگهي كرد: «چه کسی استطاعت خريد يك اتوموبيل فورد را ندارند؟» . سياست فورد توليد ماشين ارزانقيمت براي استفاده عمومي بود. فورد مدل A دارای دو نسخه بود: یک مدل چهار نفره به اسم «Tonneau» و با قیمت 900 دلار. يك مدل اسپرت دو نفره به نام «Runabout» با قيمت، 800 دلار. جالب است بدانيد كه متوسط حقوق ساليانه هر فرد در ایالات متحده طي سال 1900 حدود 438 دلار بود.
موفقيت زودهنگام
فورد مدل A موفقیت بينظيري داشت. تنها طي سه ماه 37000 دلار سود براي كمپاني فورد به ارمغان آورد.
فورد و مهندسانش همچنان با طرحهای خود سر و صدا کردند. سال 1908 مدل T فورد به عنوان ماشين كوچك و ارزان وارد بازار شد. استقبال غيرقابل وصف مردم از آن، آینده شرکت فورد را بيمه کرد.