قطعات خودرو

محمود اسدزاده: اتحادیه اختیارات محدودی دارد

به گزارش قطعات خودرو محمود اسدزاده، پیشکسوت بازار لوازم یدکی در حوزه راهسازی گفت:  مشکلات و چالش‌های زیادی وجود دارند اما اگر بخواهیم دائما نگرش منفی داشته باشیم، انرژی خود را برای استفاده از امکانات موجود از دست می‌دهیم. ما از اتحادیه توقع زیادی نداریم چرا که این تشکل نیمه دولتی در قانون جایگاه وسیعی نداشته و دارای اختیارات محدودی است.

از توزیع تا تولید

محمود اسدزاده، درخصوص پیشینه‌ی خود گفت: بنده از زمان سربازی فعالیت خود را به صورت نیمه وقت آغاز کردم. بعد از اتمام سربازی در سال 1358 به مدت دو سال نزد اقای پیروی که از فعالان با سابقه‌ی حوزه‌ی راهسازی بود به شاگردی پرداختم. در سال 1360 در خیابان قزوین مغازه‌ای گرفته و به حوزه‌ی توزیع و عرضه‌ی قطعات ماشین آلات راهسازی وارد شدم.

وی ادامه داد: در سال  1362واردات این قطعات را آغاز کردیم. در ابتدا فعالیت محدودی داشتیم زیرا در آن زمان، با توجه به شرایط جامعه و ادامه‌ی جنگ، امکان فعالیت گسترده وجود نداشت. کارت بازرگانی به شکل امروزی تعریف نشده و واردات ممنوع بود. به ناچار با همان محدودیت‌ها به فعالیت وکسب تجربه پرداختیم. البته  بعد از جنگ شرایط بهتر شد و از ساز وکار بهتری برخوردار شدیم.

این فعال صنفی در خصوص تولید قطعات گفت: شش سال است که وارد بخش تولید قطعات زیربندی و ماشین‌آلات راهسازی شده و بر اساس ظرفیت موجود و تکنولوژی که در اختیار داریم، تولید قطعات را آغاز کردیم. بخش عمده کار ما با فلز بوده و در تولید به دو بخش تراشکاری و آهنگری تقسیم می‌شویم.

باید تاکید کنم که واژه تعداد، ظرفیت تولید ما را به درستی بیان نمی‌کند. برای توضیح ظرفیت تولید مان باید از واژه تناژ استفاده کنیم. ما در سال 700 تن تولید داریم. در واقع 700 تن فلز فولاد را در بخش‌های تولید خود به قطعه تبدیل می‌کنیم. تعداد قطعه بر اساس نیاز بازار متفاوت می‌شود. برای مثال ممکن است ده عدد قطعه یا بیشر ساخته شود.

انرژی منفی، سد راه پیشرفت

اسدزاده در خصوص چالش‌های این حوزه اظهار داشت: شاید برخی این تفکر من را دوست نداشته باشند اما من همیشه سعی می‌کنم به جای گلایه و انتقاد، از نکات مثبت صحبت کنم. من منکر وجود مشکلات و چالش‌ها نیستم. اما مشکلات اقتصادی همیشه وجود داشته و شرایط کار سخت است اما نگاه و انرژی منفی باعث می‌شود از نیروی ما که باید در جهت استفاده از امکانات موجود صرف گردد، کاسته شود.

محمود اسدزاده نقش اتحادیه را موثر ندانسته و توضیح داد: بنده اتحادیه را تشکلی نیمه دولتی می‌دانم که وظیفه‌ی آن ابلاغ دستورات از بالا به پایین و اعلام گزارش از پایین به بالا است. نقش اتحادیه در ایران مانند نقش آن در سایر کشورها نیست زیرا قانون برای اتحادیه، اختیارات گسترده‌ای قائل نشده و اتحادیه صرفا می‌تواند تاثیرات کوچکی در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد. البته شایان ذکر است که اتحادیه و اعضای هیئت مدیره‌ی آن نهایت سعی و تلاش را دارند اما قانون برای آنها اختیاراتی را تعریف نکرده و نمی‌توانیم توقع زیادی از این تشکل داشته باشیم.

راز دوام کسب وکارهای 50 ساله: ادغام تجربه قدیم با توانمندی‌های جدید

وی افزود: نسل قدیم در شرایط و بستری خاص رشد کرده و یک سری ارزش‌ها دارد. ما از طریق شاگردی، کسب اعتماد و اعتبار و ساختن ارتباطات در این صنف رشد کرده‌ایم. در آن زمان اعتماد و ارتباط حرف اول را می‌‌زد. ما تجربه کسب کرده و قدم به قدم پیش رفتیم اما نسل امروز از این مسیر وارد نمی‌شود. جوان امروزی با سیستم آشنا است و خیلی از ارزش‌های نسل من با او تطابق ندارد. باید به او فضا بدهیم تا بتواند خودش را نشان دهد. او با کامپیوتر بیش از آدمها در کسب وکار سر وکار دارد. به اعتقاد من ادغام تجربه‌ی نسل قدیم با توانمندی‌های نسل جدید باعث می‌شود که کسب وکارهای اصیل و با قدمت توسط وارثان ادامه یافته و از بین نروند. من پسر بزرگم را از دوران دبیرستان وارد این کار کردم. در سه ماه تابستان کارهای کامپیوتری و مطابق با نسل جوان را به او می‌سپردم و بعد از ورودش به دانشگاه، فضای کاری‌اش را وسیع‌تر کردم. من به فرزندانم مسئولیت داده و اجازه دادم که خودشان تصمیم گیری کنند. از بالا مراقبشان بوده و نظارت می‌کردم و اگر اشتباهی می کردند آنها را سرزنش نکرده و با برخوردی صحیح طوری رفتار می‌کردم تا علاوه بر کسب تجربه، از من و کار فراری نشده و نسبت به من نگاه به اصطلاح آقا بالاسری نداشته باشند.

باید تاکید کنم که کار گروهی مسئله‌ای بسیار مهم بوده و من به فرزندانم گوشزد می‌کنم که همکاری و ارتباطشان با هم را قطع نکنند. در حال حاضر یکی از آنها مسئول ارتباطات خارجی بوده و دیگری مدیریت ارتباطات داخلی را بر عهده دارد.

حفظ حرمت کسب وکار

محمود اسدزاده در پایان گفت:  متاسفانه بعضی از جوانانی که امروزه به این حوزه وارد می‌شوند، اصول اخلاقی و حرمت های این کار را رعایت نکرده و به دنبال کسب درآمد از هر طریقی هستند. اما برای ما قدیمی های این صنف مهم است که کارمان را پاک نگه داریم. برای همین جوانان تازه وارد، باید درک کاملی از این حوزه کاری و اصول و ضوابط اخلاقی آن داشته و آنها را رعایت کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *