به گزارش قطعات خودرو، سلمانی، مدیر باسابقه گروه صنعتی طهران پارت که در بازار با برند تی پی کو شناخته میشود، با تاکید بر کار تخصصی توضیح داد: صنف ما دارای تخصص است اما متاسفانه امروزه شاهد هستیم که افراد بدون تجربه و دانش کافی به صنف وارد میشوند و همچنین کسبوکارهای خانوادگی نیز در حال فروپاشی هستند. با این اتفاق، تجربیات بزرگان صنف نیز از بین میرود. اتحادیه برای حل این مشکل باید چارهای بیندیشد.
سلمانی گفت: در اقتصاد جهانی، تامین منابع انسانی با چالش همراه است. این مشکل به دست صنعتگران و بازرگانان حل نخواهد شد و امروزه شاهد هستیم که صنعتگران باسابقه نیز با این مشکل مواجه شدهاند. متاسفانه شرایط به شکلی شده است که حتی فرزندان فعالان و صنعتگران صنف در پی شغلهایی با درآمدهای زودبازده تمایلی به حفظ کسبوکار خانوادگی خود ندارند.
وی ادامه داد: در صنف لوازم یدکی افراد با مدرک دیپلم میتوانند وارد شوند. در واقع بسیاری از هنرستانها این صنف آمادگی جذب نیرو را دارند اما متاسفانه هنرستانها کیفیت خود را از دست دادهاند. همراهی و همکاری صنف لوازم یدکی و صنف تعمیرکاران خودرو میتواند این مشکل را تا حدودی حل کند.
این فعال صنفی افزود: صنف ما صنفی تخصصی است. به هر میزان که علمیتر و تخصصیتر عمل کنیم، خروجی بهتری خواهیم داشت. متاسفانه از آنجایی که آینده و اهمیت صنف لوازم یدکی به درستی به تصویر کشیده نشده است، اغلب افراد به گمان آنکه این صنف دارای آیندهای روشن نیست، در این بازار حضور نمییابند. این مسئله باعث میشود نه تنها افراد دارای علم و سواد مورد نیاز صنف حضور پیدا کنند، بلکه حتی کسبوکارهای بیسرپرست نیز بدون وارث میمانند.
سلمانی توضیح داد: مادامی که انتقال تجربه اتفاق نیفتد، کیفیت قطعات نیز کاهش مییابد. این صنف از تخصص پیروی میکند. نسلی با علم و آگاهی در این بازار رشد میکند اما بعد از ۵۰ سال سابقه، فردی حضور ندارد که این تجربیات ۵۰ ساله را دریافت و راه را ادامه دهد. بنابراین، این حجم از تجربه که مانند گنج است از بین میرود.
وی بر بحث آموزش تاکید کرده و گفت: فعالان صنفی باید در درجه اول آینده صنف را برای اعضای خانواده خود شرح دهند. انتقال تجربه در پی تغییر نسل رخ میدهد و باید فرزندان فعالان صنفی این خانوادهها را حفظ و گسترش دهند. اتحادیه با تشکیل جلسات آموزشی میتواند آینده و اهمیت بازار لوازم یدکی را برای اعضای خانواده به درستی تشریح کند.
این صنعتگر پیشنهاد داد: اتحادیه میتواند با هنرستانها همکاری کند. با ارائه قطعات و اجزای خودرو میتوان به مسیر آموزش کمک کرد. افرادی که آموزش میبینند قرار است وارد همین صنف شوند. متاسفانه در حال حاضر فروشندگان از آگاهی کافی نسبت به قطعات برخوردار نیستند. اطلاعات فنی در حد صفر است. برای مثال چهار پنج درصد از فعالان صنفی با کاربرد قطعات تولیدی مجموعه ما آشنایی دارند.
سلمانی یادآور شد: فراموش نکنیم ما در ابتدا باید به حیات خود اهمیت دهیم. تهیه و توزیع رزاقکاری بسیار پسندیده و خوب است اما کار اصلی اتحادیه نیست. اتحادیه کارهای مهندسی و بنیادی بر دوش دارد. ما به یک سری آمارهای دقیق نیازمند هستیم. برای مثال میانگین سن صنف ما چقدر است؟ در این چند سال اخیر این میانگین سن فعالان صنف افزایش یافته یا کاهش یافته است؟ اینها سوالاتی است که اتحادیه باید پاسخگو باشد. این فعال صنفی افزود: اتحادیه باید کار بنیادین انجام دهد. شاید حتی نتیجه اقدامات در زمان ریاست این دوره دیده نشود اما بعد از ده سال که نتایج مثبت آن پدیدار شد، مشخص میشود که شروع آن در چه سالی و با چه هیئت مدیرهایی بوده است. باید همکاری خود را با آموزش و پرورش از طریق رسانه ملی اعلام کنیم. اتحادیه باید ابتدا به زنده نگه داشتن صنف فکر کند.
وی ادامه داد: متاسفانه ما در بخش فروش از تخصص بهرهبرداری نکردهایم. متخصصین در بخش تولید وارد میشوند. باید به این موضوع تذکر داده شود. هنگام خرید قطعه، فروشنده توانایی راهنمایی مشتری را ندارد چرا که از اطلاعات و تخصص لازم برخوردار نیست.
سلمانی گفت: اتحادیه بستری را فراهم کرده است که فروشنده و خریدار بتوانند بر سر محصول با کیفیت فروخته شده به توافق برسند. اما آیا اگر فروشنده در ابتدا علم لازم را داشت، میتوانست محصول با کیفیت خریداری کند؟ در شهرستانها وضعیت بهتر است. در آنجا فروشندگان لوازم یدکی و تعمیرکاران خودرو با یکدیگر در ارتباط هستند و یا تعمیرکاران خودرو به حوزه فروش قطعات وارد شدهاند.
وی افزود: در تهران این شرایط حکمفرما نیست. در حال حاضر تولید کالای با کیفیت و بیکیفیت هیچ تفاوتی ندارد چرا که فروشندگان اصلاً متوجه تفاوت آنها نیستند.
رئیس مجموعه طهران پارت تعریف کرد: گروه تحقیقات و توسعه مجموعه ما قالبی را طراحی کرد. این قالب را به یکی از قالبسازان با تجربه ۵۰ ساله سفارش دادیم. این گروه بر اساس تجربیات ۵۰ ساله خود شروع به ساخت محصول کرد. ما همان ابتدا متوجه شدیم که با برگزاری چندین جلسه توانستیم آنها را متوجه کنیم که مسیر اشتباه است. با آن قالبها هم میشد کار را دنبال کرد، اما باید مواد اولیه بیشتری مصرف میکردیم. در صورتی که با یک کار علمی توانسته بودیم مقدار مواد اولیه را کاهش دهیم.
سلمانی ادامه داد: اتحادیه با همکاری با هنرستانها میتواند جوانان را در سه ماه تابستان به بازار جذب کند. این جوانان نیز به هنگام جوانی و انتخاب مسیر، رشتههایی را انتخاب میکنند که با بازار خودرو مرتبط باشد و نسل علمی به بازار وارد میشود. این یک کار عملی و بنیادی است که به آن نیاز داریم. کار خیرین است.
وی گلایه کرد: متاسفانه تمام فکر بدنۀ صنف موضوع مدیریت کسبوکار است. اینکه چگونه بفروشیم، چگونه جذب کنیم، چگونه در فضای مجازی فعالیت کنیم. این موضوعات نیز مهم هستند اما ما موضوعات مهمتر نیز برای فکر کردن داریم. ما باید علم و آگاهی را به صنف وارد کنیم. باید افرادی با اطلاعات عمومی بالا و تحصیلات آکادمیک به بازار وارد شوند. حتی باربری نیز اگر با آگاهی و شناخت باشد، خیلی بهتر انجام میشود.
سلمانی گفت: متاسفانه قدیمیهای صنف در حال بازنشستگی هستند و از آن مهمتر جایگزینی برایشان وجود ندارد. این نسل، نسلهایی هستند که از طریق ستاد شاگردی و علم و تخصص رشد کردند. نسل جدید بدون هیچگونه تجربه در بازار و علم و تخصص لازم با پشتوانه سرمایه به صنف وارد میشود. در صورتی که حتی تفاوت جنس با کیفیت و بیکیفیت را نمیتوانند تشخیص دهند.
این فعال صنفی ادامه داد: اتحادیه با همکاری با آموزش و پرورش میتواند افراد متخصص تربیت کند. میتوان در بحث تامین قطعات آموزشی کمک کرد و در ازای آن تسهیلات گرفت. راهکار برای تشویق و ترغیب فعالان صنفی برای کمک زیاد است. مهم این است که اتحادیه به این مسائل توجه کند.
وی به روند برگزاری نمایشگاهها اعتراض کرد و افزود: نمایشگاهها اصلاً توجیه اقتصادی ندارد. متاسفانه هیچ ارگانی به روند برگزاری اشراف نداشته و ما برای شرکت هزینههای گزاف و خارج از قاعده متحمل میشویم. روند غرفهسازی اصلاً رضایتبخش نیست. پیشنهاد میکنیم برای غرفهسازی جایگزینی پیدا شود.
مدیر مجموعه طهران پارت گفت: نمایشگاه باید سالی یک بار برگزار شود. اما عدم وجود زمان ثابت تقریباً هر شش ماه یکبار برگزار میشود. با قیمت بالای دلار بازرگانان خارجی توانایی شرکت نخواهند داشت. نمایشگاه باید در بازه زمانی که پنجشنبه و جمعه وجود دارد برگزار شود. در غیر این صورت ما بازدیدکنندگان شهرستانی را از دست میدهیم و خودمان نیز برای شرکت مجبور به تعطیلی کسبوکار و جذب نیروی کار جدید میشویم. مخلص کلام این است که شرکت در نمایشگاه توجیه اقتصادی ندارد.
سلمانی در پایان وضعیت بازار را در سال ۱۴۰۳ چنین پیشبینی کرد: آینده را نمیتوان پیشبینی کرد اما با توجه به مسیری که در آن حرکت میکنیم به نظر میرسد شرایط سختتر خواهد شد. در حال حاضر شرایط اقتصادی سخت است و احتمالاً دشوارتر نیز خواهد شد
.