گزارشهای سازمان توسعه تجارت نشان میدهد در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد قطعات وارداتی به بازار قطعات خودرو کالاهای چینی هستند. این حجم فقط مربوط به خودروسازان خصوصی مونتاژکننده خودروهای چینی نیست، بلکه شامل قطعاتی برای خودروهای ساخت داخل نیز میشود.
براساس آمار، در نیمه نخست امسال چهار میلیارد و ۷۲۵ میلیون دلار برای حوزه خودرو و نیرو محرکه ارز مصرف شده است که حدود ۹۳ درصد از این میزان از ۶ کشور چین، امارات، ترکیه، آلمان، هنگ کنگ و هلند انجام شده است. پس از چین که سالهاست رتبه اول واردات کشور از آنجاست، رتبه دوم به امارات میرسد. کل واردات ایران از این امیرنشین ۹ میلیارد و ۸۲۱ میلیون دلار است که ۹ درصد آن به خودرو و نیرو محرکه اختصاص دارد؛ در حالی که میدانیم هرچه از امارات میآید در واقع عبوری است و نه تولید امارات. ترکیه نیز با پنج میلیارد و ۶۰ میلیون دلار کالا که به ایران صادر کردهاند، که سهم خودرو و نیرو محرکه از آن ۱۳ درصد یعنی ۶۵۸ میلیون دلار بوده است، در رتبه سوم قرار میگیرد. همچنین ۵.۵ درصد از واردات خودرو و قطعه کشور از آلمان بوده است. در ۶ ماه نخست امسال ایران یک میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار کالا از آلمان وارد کرده است که ۲۲ درصد آن یعنی ۲۶۳ میلیون دلار مربوط به خودرو و نیرو محرکه بوده که احتمالاً بیشتر این میزان مربوط به واردات قطعه است.
از سوی دیگر، تنها در بین کالاهای صادراتی ایران به روسیه نام خودرو با سهم ۶ درصدی دیده میشود. با توجه به اینکه کل صادرات ایران به روسیه در این مدت زمان ۴۹۱ میلیون دلار بوده، صادرات خودرو و نیرو محرکه نیز به این کشور در نیمه نخست امسال تنها ۲۹.۴۶ میلیون دلار برآورد شده است.
این مطلب از قطعات خودرو شماره 52 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!