جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

توسعه «چینیزاسیون » صنعت خودرو با آپش نهای چینی!

افزایش سهم چینی‌ها در صنعت خودرو و قطعه، همچنان از نگرانی‌های جدی فعالان صنعت قطعه و حتی خودروسازان است؛ دغدغه‌هایی که این روزها با خبر خروج برخی خودروهای پرتیراژ از خط تولید و فاقد جایگزین مناسب و از سویی مانور شرکت‌ها بر روی محصولاتی با آپشن‌های چینی، بیش از پیش قطعه‌سازان را نسبت به توسعه سهم چینی‌ها در این صنعت و کاهش سهم آنها در زنجیره تأمین خودروسازان داخلی نگران کرده است.
در هفته‌های گذشته خبر مربوط به ثبت سفارش ۵۴۴ میلیون دلار قطعه چینی توسط خودروسازان داخلی و برخی واکنش‌ها از سوی خودروسازان و متولیان صنعت کشور و تکذیب آمار قطعه‌سازان را از سوی معاون وزیر صمت شاهد بودیم.
هرچند خودروسازان و برخی مسئولان وزارت صمت در واکنش به ارقام مطرح در خصوص ثبت سفارش قطعات خودرو، این اعداد را رد کردند، اما اعلام برخی خبرها از سوی شرکت‌های خودروساز در روزهای اخیر مبنی بر افزایش تولید روزانه با ورود قطعات به کشور، باز هم آمار قطعه‌سازان در خصوص ثبت سفارش بزرگ قطعات چینی توسط خودروسازان را یادآوری و تا حدودی درستی آن را تأیید کرد.
البته در خصوص اخبار مربوط به رشد ثبت سفارش قطعات چینی، خودروسازان استدلال‌های خاص خود را دارند، از جمله اینکه می‌گویند واردات، تضمین خوابیدن خطوط تولید آنهاست. در واقع آنها معتقدند واردات قطعه به ویژه از چین، در مقایسه با تأمین قطعات از داخل، تضمین بیشتری را بابت تداوم تولید می‌دهد.
در این ارتباط، قطعه‌سازان نیز معتقدند که عدم انجام تعهدات از سوی خودروسازان و پرداخت نکردن به موقع مطالبات، قطعه‌سازان را دچار چالش نقدینگی و افت تولید کرده است؛ موضوعی که این نگرانی را در بین خودروسازان ایجاد کرده است که شرکت‌های قطعه‌ساز با این بهانه، گروکشی کرده و با ندادن قطعه ممکن است خط تولید آنها را بخوابانند.
بنابراین به نظر می‌رسد خودروسازان به دلیل وجود چنین نگرانی‌هایی، تأمین قطعه از چین را جدی گرفته‌اند تا خود را بابت تأمین قطعات بیمه کنند؛ موضوعی که با طرح خروج برخی محصولات پرتیراژ خودروسازان در ماه‌های آتی و عرضه محصولات جدید خودروسازان با آپشن‌های چینی، دغدغه‌های قطعه‌سازی را نسبت به تشدید واردات از چین بیشتر کرده است.
با این حال، متولیان صنعت خودرو کشور و سیاست‌گذاران کماکان سیاست کلان وزارت صمت را توسعه سهم داخلی‌سازی و کاهش واردات عنوان می‌کنند؛ موضوعی که آمار واردات قطعه در هفت ماهه اول امسال خلاف آن را ثابت می‌کند و حکایت از رشد ارزش دلاری قطعات وارداتی خودروهای سواری تا حدود ۹۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
تبعات توقف تولید خودروهای بدون جایگزین بر زنجیره تأمین خودروسازان
مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور، ضمن تأیید موج واردات قطعات چینی به کشور، عرضه محصولات جدید خودروسازان با آپشن‌های چینی را دغدغه‌ای دیگر برای این صنعت عنوان کرد و گفت: تصمیم‌گیری برای حذف محصولی پرتیراژ از چرخه تولید که معلوم نیست با حذف این خودرو چه محصولی قرار است جایگزین شود و از سویی عرضه خودروهایی به نام محصول جدید و افزودن چند آپشن که عموماً وارداتی و چینی هستند، نشان از توسعه سهم چینی‌ها در صنعت خودرو و کاهش سهم قطعه‌سازان داخلی در زنجیره تأمین خودروسازان داخلی است.
وی حمایت و همراهی خودروسازان در رفع مشکل نقدینگی قطعه‌سازان را مهم‌ترین گام در رفع دغدغه خودروسازان و قطعه‌سازان در توسعه محصول دانست و افزود: اقدامی مهمی که انتظار می‌رود به دنبال نشست‌های اخیر قطعه‌سازان با وزیر صمت و رسانه‌ها عملی شود، تحقق وعده‌ها و همچنین همراهی خودروسازان است تا یک بار دیگر عرضه خودرو در بورس فعال شود.
بورس کالا؛ مسیری برای بازگشت نقدینگی به سیستم خودروسازان و قطعه‌سازان
وی تأکید کرد: مهم‌ترین اتفاق با فعال شدن عرضه خودرو در بورس کالا، بازگشت نقدینگی به سیستم خودروسازان و قطعه‌سازان است که موجب افزایش تیراژ قطعه‌سازان و خودروسازان و همچنین روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خواهد شد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور افزود: البته تزریق نقدینگی جدیت سازندگان را برای توسعه زیرساخت‌ها و خطوط جدید بیشتر می‌کند و در نهایت زمینه‌ساز توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه کیفی‌سازی تولید در هر دو بخش خودروسازی و قطعه‌سازی خواهد شد.
بیگلو در ادامه با انتقاد از برخی تصمیمات و حذف محصولات پرتیراژ و فاقد جایگزین تصریح کرد: معلوم نیست تصمیم‌گیری برای حذف محصولات پرتیراژ که جایگزینی برای آنها وجود ندارد با چه هدفی انجام می‌شود و تکلیف اشتغال در این بخش و زنجیره تأمین این خودروها چه خواهد شد.
وی معتقد است بسیاری از اتفاقات حاصل تصمیمات بی‌سروسامانی است که این روزها در صنعت خودرو گرفته می‌شود، در حالی که اگر نقاط ضعف برطرف و با تزریق نقدینگی حاصل از تصمیمات درست در عرضه خودرو، قطعه‌سازان و خودروسازان تقویت و شرکت‌ها سودآور شوند، همان اتفاقات خوبی که در دهه ۸۰ در صنعت خودرو رخ داد، قابل تکرار است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار