پژو از ایران رفت. ایران خودرو ا کنون توانسته ظرف هشت ماه محصول جدید روی خط بیاورد و این مثال دیگری در سطح کلان است
قطعه خودرو جزئی از یک کل استراتژیک با ابعاد ملی و تاثیر همه جانبه بنام صنعت حمل ونقل است هیچ بخشی از اقتصاد و اجتماع را نمیتوانیم بدون توسعه حمل ونقل به پویایی و اوج برسانیم
. حمل و نقل به تمامی معنا زیرساخت و پایه توسعه است. از امنیت ملی گرفته تا کشاورزی، تجارت و رفاه اجتماعی تحت تاثیر همین ابر صنعت است. متاسفانه غفلت کردهایم و برای این بخش راهبرد درستی نداریم. اشتباهات و تصمیمات مقطعی ما را از آنچه مستحق آن هستیم دور کرده است. ایران از منابع زیر زمینی تا سرمایه انسانی چیزی کم ندارد. درست استفاده یا خوب اطالع رسانی نکردهایم. مردم خیلی از تالشها و واقعیات ً امکان پذیراست. را نمیدانند. شعار جهش تولید واقعا بازار لوازم یدکی توان تامین مالی قطعه سازی را دارد بازاربزرگ و پرتحرک لوازم یدکی که سالهاست آن را میشناسم. افراد با دانش و بینش کم ندارد؛ کسانی که میتوانند و میخواهند بجای شریک خارجی، از تولیدکننده قابل اعتماد داخلی حمایت کنند. با محوریت خودروسازان و حضور قطعه سازان، شرکتهای طراحی و مهندسی و سایر سازمانها و دستگاههای مرتبط میتوانند بازار داخل را تامین کنند.سایه شوم اجناس فیک، کم کیفیت و قاجاق را از سربازار کم کنند. چون تاجر و کاسب سالم در بازار پا ک و سالم بهتر کار می کند و راضیتر است و اتحادیه صنف باید نقش پذیری بیشتری داشته باشد. دولت به معنای عام پای کار بایستد. مسائل حقوقی و قضایی مربوط به تقلب و قاچاق روان و با جدیت پیگیریشود. سرمایه اجتماعی ما خیلی زیاد است غفلت نکنیم این روزها بعضیها دانسته یا ندانسته همهچیز را از دست رفته می بینند. ا گرچراغ سازان توانسته اند رقبای خارجی را با رقابت در کیفیت و قیمت از بازار بیرون کنند و حتی در صورت برداشته شدن همه تحریمها بازهم ما بازار را از دست نخواهیم داد. پس میتوانیم در سایر قطعات نیز این چنین باشیم.
چیدمان ها را اصلاح کنیم و به اصل منفعت برای همه پایبند باشیم همانها که سالها ما را استعمار کردهاند قاعده بازی بین خودشان را براساس برد-تعیین میکنند. شبکه توزیع و خدمات سرمایه گذاری و تامین مالی میکنند، خودروساز و شرکتهای طراحی و مهندسی محصول ارائه میدهند و قطعهساز تولید میکند. ا گر در این زنجیره ارزش همه به سهم خود منتفع شوند. بقاء و پویایی ارمغان آن خواهد بود. شرکتهای بازرسی، استاندارد و الزامات زیستمحیطی الزم و مفید خواهند بود ا گر بازار عادت کند کاالی با کیفیت و قیمت متناسب مصرف کند. اینکه خودروساز یا قطعه ساز از بازرسی و استاندارد هراس داشته باشد و بخواهد فقط تولید کند هنر نیست، همین حاال در شرکت چراغ مدرن مواد ورودی، فرآیند تولید و محصول خروجی توسط خودروساز، شرکتهای بازرسی و استاندارد پایش میشوند و ما هر روز 20 هزار چراغ روانه خط تولید، شرکتهای خدمات پس از فروش، بازار لوازم یدکی و بازار صادراتی میکنیم و بزودی 50 درصد هم رشد خواهیم داشت. اما هراسی وجود ندارد. آزمایشگاه ما مورد تایید استاندارد است و غیر از محصوالت خودمان بنابردرخواست سازمان استاندارد محصوالت برخی همکارانمان و چراغهای وارداتیکه تولید داخل ندارند را تست میکنیم. چون زبان و خواست یکدیگر را میدانیم؛ روان و راحت کار میکنیم. این فضای همکاری و همدلی در تمام زنجیره ارزش قطعات خودرو و صنعت خودرو باید ایجاد شود. مطمئن باشید مردم از خرید خودروی با کیفیفت ایرانی با خدمات پس از فروش و شبکه سرویسدهی پس از دوره گارانتی بیش ازخودرو خارجی استقبال خواهند کرد چون کیفیت و قیمت متناسب خواهند داشت .خودمان را باور کنیم، برنامه داشته باشیم و به مردم اعتماد کنیم.