نظام حکومتی مسئولیت دارد خواسته اکثریت مردم را اجرا کند یا وظیفه دارد آنچه را که موجب تأمین نیازهای واقعی مردم است، انجام دهد؟
پاسخ به این سوال و سوالهای مشابه نیازمند طرح مسائل متعدد است. شاید پاسخ قطعی و مورد قبول همگان یافت نشود. اما آنچه مستقیماً به صنف ما مربوط است، اجرای طرح شناسهدار کردن کالاها و مراحل بعدی آن است که عملاً هزینههای واحدهای صنفی را افزایش میدهد. در برخی موارد تکالیف طرح غیرقابل انجام است. حداقل در کوتاهمدت چالشبرانگیز بوده و مانع روند عادی کسبوکار است. اما مسئولین مربوطه در جلسات متعدد به هیئتمدیره اتحادیه و اعضای صنف گفتهاند: «انجام این طرح براساس قانون است و ضرورت دارد.»
ادعا میشود که اجرای این طرح بازار لوازم یدکی را ساماندهی کرده، منافع ملی و حقوق جمعی را تأمین میکند و در نهایت به نفع همین صنف خواهد بود. برخی اعضای صنف که عضو کمیسیون اقتصادی بودند نیز گفتهاند: «اجرای این طرح از الزامات FATF است.»
ما نمیخواهیم درباره طرح حرفی بزنیم؛ پذیرفتهایم که براساس قانون و مصالح عمومی، اجرای آن لابدی است. اما نحوه اجرای آن با کلیات سخنان رئیسجمهور تا حدی زاویه دارد. آیتالله رئیسی در موضوع بسیار مهم واکسینه کردن عمومی مردم در برابر کرونا گفتند: «دولت بنا ندارد مردم را مجبور به تزریق واکسن کند، بلکه میخواهیم مردم اقناع شده و با اختیار و انتخاب خودشان واکسن بزنند. همه شاهد بودیم که همین حرف (فقط کلام رئیسجمهور) مردم را به میزان زیادی تشویق کرد. رسانه عمومی کشور (صدا و سیما) برنامهها، خبرها و گزارشهای فراوانی پخش کرد. نتیجه قابل قبول بود.»
به نظر ما به عنوان یک رسانه، دستگاه مجری طرح (وزارت صمت و …) بهتر است به اطلاعرسانی و اقناعسازی مردم همت گمارد. حتی برای اجرای کامل چنین طرحی لازم است بستههای تشویقی در نظر گرفته شود.
به نظر ما رسانه عمومی کشور باید با مجریان طرح در اقناعسازی و اطلاعرسانی نهایت همکاری را داشته باشد. این که تلویزیون از روند اجرای طرح گزارش چند ثانیهای پخش کند، کافی نیست. شنیدهها حاکی از نبود بودجه برای اطلاعرسانی است.
ماهنامه «قطعات خودرو» از بودجه عمومی دولت استفاده نمیکند و شامل کمکهای مالی دولتی هم نیست؛ اما آمادگی کامل دارد با تمام ظرفیت در اطلاعرسانی، تبیین طرح و تشویق همکاران صنف در سراسر کشور همکاری کند.
اعتقاد داریم یکی از نقاط ضعفهای همه طرحهای نیمهکاره، «اطلاعرسانی» است.