آیا صنعت قطعهسازی ما توان رقابت با چین را دارد؟ آیا صنعت قطعهسازی و زنجیره تأمین در شرایط برابر با چین، یعنی در شرایطی که همه پرداختها به موقع باشد، مطالبات قطعهسازان انباشته نشود، قیمتگذاری دستوری نباشد و تعرفههای گمرکی و شرایط رقابتی به درستی فراهم گردد، میتواند با شرکتهای چینی رقابت کند؟
به گزارش خبر قطعه، مهرداد آلان عضو هیئتمدیره انجمن قطعهسازان استان تهران اظهار کرد که نهتنها صنعت قطعهسازی ایران، بلکه صنعت قطعهسازی کشورهای پیشرفته و قدرتمندتر از ایران نیز در مقابل چینیها پیروز نخواهند بود. وی در ادامه بیان کرد که صنعت قطعهسازی چین سالهاست با برنامهریزی دقیق و سرمایهگذاری کلان و جذب سرمایه خارجی به سرعت روند پیشرفت را طی کرده است. اما فقدان این شرایط در ایران و فعالیت قطعهسازان در محیطی بسته و دستوری باعث شده تا نخبگان اقتصادی و صنعتگران قدرتمند از ایران مهاجرت کرده و در شرکتهای مطرح خارجی فعالیت کنند.
آلان در ادامه بیان کرد که استعداد رقابت با صنعت قطعهسازی چین و دیگر کشورهای دنیا در ایران وجود دارد. اما تجهیزات کافی نداریم؛ چراکه قطعهسازان اکنون در حال فعالیت با تجهیزاتی هستند که چندین دهه پیش ساخته شده و این قطعهسازان با هوش و درایت خود به تولید مشغولاند.
مهرداد آلان بیان کرد که صنعتگران معتقدند که خودروهای چینی کیفیت بالایی ندارند و برای کارکرد 50 هزار کیلومتر مناسب هستند. اما با عبور کارکرد از این مقدار، خودروها افت کیفیت محسوسی خواهند داشت. وی اظهار کرد که سیاست چینیها دامپینگ صنعت خودروسازی ایران است و پس از نابودی صنعت خودروسازی و قطعهسازی ایران، قطعاً قیمت خودرو و قطعات خودروهای خود را چندین برابر خواهند کرد. وی در ادامه گفت که البته این یک رقابت است و وظیفه دولت و صنعت خودروسازی و قطعهسازی است که جلوی اجرایی شدن سیاستهای چینیها را بگیرد.