جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

قطعه سازی ترکیه در مسیر توسعه یافتگی

هستند که تنها ۳۰۰ تا ۳۵۰ شرکت از استانداردهای قابل قبولی برخوردار بوده و حتی قطعات تولید شده در این کارخانجات به بازارهای بین‌المللی نیز صادر می‌شود. شرکت‌های فعال در این صنعت عموماً در استانبول، بورسا و ازمیر متمرکز بوده و براساس ارزیابی‌های منطقه‌ای، ۷۵٪ از شرکت‌ها در ناحیه مرمره، ۱۳٪ در ناحیه ایژه، ۷٪ در آناتولی مرکزی و ۵٪ در سایر مناطق واقع شده‌اند.

ترکیه به صنعت قطعات خودرو بهای زیادی داده و از نظر سطح فناوری در خاورمیانه رتبه نخست را دارد. بر همین اساس، صنایع تولید قطعات خودرو هم از نظر ترکیه و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور بسیار استراتژیک بوده و دولت نیز به این صنعت به عنوان پشتوانه صنایع دفاعی اهتمام زیادی به خرج داده است.

سرمایه‌گذاری خارجی و طراحی مشترک

سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت تولید قطعات خودرو ترکیه، سبب به اشتراک گذاشته شدن فناوری و بالا بردن ارزش افزوده سرمایه فکری شرکتی می‌شود که با آن شریک شده و تداوم سرمایه‌گذاری فناوری در صنعت تولید قطعات خودرو ترکیه علی‌رغم شرایط نامطلوب اقتصادی، سبب ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رشد و توسعه فناوری می‌شود.

تعدادی از شرکت‌های فعال به عنوان طراح مشترک در تولید خودروهای جهانی حضور دارند. این شرکت‌ها امتیاز جای گرفتن در تولیدات جهانی شرکت‌های صنایع مادر به عنوان طراح مشترک را نیز کسب کرده‌اند.

شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو ترکیه براساس سال‌ها تجربه و با اتکا بر دانشی که کسب کرده‌اند، وارد مرحله بسیار حیاتی در عرصه فعالیت خود شده‌اند. آنها در آینده‌ای بسیار نزدیک خواهند توانست که شخصاً مجوز تولید بسیاری از خودروهای جهانی را صادر کنند.

افزایش ارزش تولیدات ملی

صنعت تولید قطعات خودرو در ترکیه، ۸۰ درصد از تولیدات صنایع خودروسازی ترکیه را به خود اختصاص داده است. در صورتی که تنها ۶۰ درصد از قطعات مورد استفاده در خودروهای ساخت این کشور از تولیدات داخلی باشد، ارزش تولیدات ملی این کشور هر ساله رقم نزدیک به ۹ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که در این صورت ارزش افزوده صنعت تولید قطعات خودرو هر سال ۵.۴ میلیارد دلار و درآمد سالانه ناشی از صادرات این محصولات ۳ میلیارد دلار بوده و ظرفیت سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیون دلاری نیز ایجاد می‌شود.

موقعیت خاص ترکیه

موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی ترکیه را به یک منطقه بالقوه مهم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی تبدیل کرده و صادرات خودروهای تولید شده سهم زیادی در پیشرفت و اعتلای این کشور دارند. صنعت تولید قطعات خودرو، یکی از خریداران مهم تولیدات بخش‌هایی مانند کشاورزی، صنایع تولیدی (آهن، فولاد، مس، آلومینیوم، شیشه، رنگ، نساجی و غیره)، معدن، گردشگری، حمل و نقل، ساخت‌وساز، دفاعی و خدماتی مانند بانک‌ها و بیمه‌هاست. در نتیجه افزایش تولید در این صنعت، تاثیر مستقیم بر افزایش تقاضا و تولید در دیگر بخش‌ها داشته و سبب افزایش اشتغال و ارزش تولیدات ملی می‌شود.

افزایش بازارهای خارجی

با افزایش صادرات قطعات خودرو، بازارهای خارجی نیز افزایش یافته و تعداد آنها از ۱۵۰ عدد فراتر رفته است. بر همین اساس، ۷۳ درصد از واردات کشورهای اروپایی توسط ترکیه تأمین می‌شود که وسایل نقلیه و قطعات خودرو ۶۹ درصد آن را تشکیل می‌دهند. این رقم شاخص مهمی برای نشان دادن میزان پیشرفت صنعت تولید قطعات خودرو ترکیه در زمینه فناوری و توانایی این کشور در رقابت با دیگر کشورها برای تصاحب بازارهای خارجی به شمار می‌رود.

اهمیت صنعت تولید قطعات خودرو

در بررسی فرآیندهای توسعه اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، به طور کلی ۳ تغییر اساسی مشاهده می‌شود:

  1. جهت کلی توسعه از کشاورزی به صنعت و از صنعت به خدمات است.
  2. در این فرآیند توسعه، سهم صنایع سنگین از کل صنایع تولیدی در حال افزایش است.
  3. سهم بخش خودرو در صنایع سنگین در حال افزایش است.

کشش درآمد و حجم صنعت تولید قطعات خودرو بالا است و بالا رفتن تولید ناخالص ملی و افزایش یک درصدی جمعیت منجر به افزایش بیش از یک درصدی تولید و ارزش افزوده این بخش می‌شود. به همین دلیل صنعت تولید قطعات خودرو برای ترکیه دارای نرخ رشد سریع جمعیت و افزایش درآمدها، اهمیت زیادی دارد. زیرا همین افزایش سریع جمعیت و به تبع آن کمبود اشتغال یکی از مهم‌ترین مشکلات این کشور بوده و دولت برای رفع آن مجبور به ایجاد اشتغال، یعنی عنصر کلیدی اقتصاد، و سرمایه‌گذاری در بخش تولید است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار