جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

اتحادیه با رتبه بندی می تواند به ما کمک کند تا بهتر دیده شویم.

فروشگاه اتوکالا در بازار لوازم یدکی تهران، مکانی معتبر برای عرضه قطعات یدکی خودروهای هیوندای و کیا است. به همین مناسبت با محمد فکوری، مدیر این فروشگاه، گفت‌وگویی در خصوص شرایط کسب و کار و تغییرات بازار انجام داده‌ایم.

از چه سالی وارد بازار لوازم یدکی خودرو شدید؟

من کار خود را در سال 1376 با شاگردی شروع کردم و بعد از مدتی به خدمت سربازی رفتم. چون محل خدمتم تهران بود، همزمان در بازار لوازم یدکی فعالیت خود را ادامه دادم. پس از پایان خدمت، به همراه آقای غفاری در زمینه قطعات رنو و پراید کار کردم. ایشان واردکننده لوازم یدکی پراید بودند.

برای این کار مورد تشویق و حمایت قرار گرفتید؟

بله، من کارم را پیش کسی شروع کردم که دیدگاه‌های خاصی داشت و بیشترین حمایت و راهنمایی را از او دریافت کردم. هنوز هم از روش‌های ایشان پیروی می‌کنم. در آن زمان اصول خاصی در بازار رایج بود؛ شاگردها باید قبل از استاد در محل کار حاضر می‌شدند و همیشه در مورد سالم کار کردن تذکر می‌دادند. من 15 سال شاگرد ایشان بودم. زمانی که ایشان تصمیم به بازنشستگی گرفتند، جدا شدم و حتی نام “اتوکالا” را از ایشان گرفتم.

نحوه کارتان چگونه بود؟

آقای غفاری واردکننده لوازم یدکی پراید از کره جنوبی بودند و من وظیفه پخش قطعات وارداتی را در بازار بر عهده داشتم. همکاری ما ادامه داشت تا زمانی که تفاوت قیمت قطعات ساخت ایران با قطعات کره‌ای زیاد شد. در آن زمان به سمت لوازم یدکی خودروهای کره‌ای مانند هیوندای و کیا گرایش پیدا کردم و از آن موقع در این زمینه فعالیت می‌کنم.

در آن زمان، تمام قطعات پراید در ایران تولید می‌شد؟

تمامی قطعات خیر، به‌عنوان مثال قطعات گیربکس و جلوبندی ایرانی کیفیت مناسبی نداشتند و از کره با قیمت مناسب‌تری وارد می‌شدند.

از چه زمانی به طور مستقل به کارتان ادامه دادید؟

از سال 1394 که حدود 9 سال می‌شود.

آیا عضو اتحادیه هستید؟

بله، 6 سال پیش جواز کسب گرفتم و با اتحادیه در ارتباط هستم. فعالیت اتحادیه نسبت به گذشته بهتر شده است. نحوه اطلاع‌رسانی اتحادیه نیز بسیار بهبود یافته و اعضای جوان‌تر در آن حضور دارند که پیگیر حل مشکلات صنف هستند. این افراد چون خودشان در این حوزه فعالیت دارند، به خوبی از مشکلات مختلف صنف مانند شرایط پاساژها، مشکلات مالی کاسب‌ها و… آگاه هستند و برخی مشکلات را برطرف کرده‌اند.

از نحوه اطلاع‌رسانی اتحادیه راضی هستید؟

بله، از طریق شبکه‌های مجازی تمامی اقدامات و کارهای اتحادیه به اطلاع اعضا می‌رسد. مثلاً همین امروز در خصوص بیمه تکمیلی اعضا و وضعیت آن اطلاع‌رسانی شده است.

چه تعداد قطعه در سبد کالای شما وجود دارند؟

بیش از دو هزار قطعه از لوازم موتوری و جلوبندی هیوندای و کیا در سبد کالای ما وجود دارند.

در حال حاضر این قطعات از چه طریقی وارد می‌شوند؟

قطعات خودروهای هیوندای و کیا از طریق کشورهای ثالث وارد می‌شوند.

آخرین مدل هیوندای در ایران که قطعاتش موجود است، چه مدلی است؟

آخرین مدل موجود در ایران، مدل 2017 است که تعداد زیادی از آن در کشور وجود دارد. البته برخی قطعات مدل‌های قدیمی‌تر کمیاب شده و سخت پیدا می‌شوند. اما بسیاری از قطعات این خودروها در قسمت‌های موتور و جلوبندی مشابه یکدیگر بوده و قابل استفاده هستند.

بیشترین و مهم‌ترین مشکلی که در حال حاضر اعضای صنف با آن درگیر هستند، چیست؟

مسئله مالیات و گردش پول در حال حاضر دغدغه اصلی صنف است. ما مالیات بر درآمد پرداخت می‌کنیم، اما بسیاری از کسبه به دلیل مشکلاتی که در شفافیت مالی دارند، از حساب‌های شخصی دیگران استفاده می‌کنند. در حال حاضر هیچ شفافیتی در خصوص میزان درآمد و هزینه‌ها وجود ندارد و مالیاتی که می‌پردازیم، متناسب با درآمد واقعی‌مان نیست.

شما مشکلی در رابطه با کاهش سهمیه ارزی برای واردات ندارید؟

خیر، چون قطعات را با ارز آزاد وارد می‌کنیم، مشکلی از این نظر نداریم.

آیا ارزش افزوده را به قیمت قطعات وارداتی اضافه می‌کنید؟

اتحادیه اعلام کرده که از امسال باید ارزش افزوده را نیز در قیمت کالاها لحاظ کنیم.

به طور کلی با واردات لوازم یدکی موافق هستید؟

بله، چون تولید قطعات خودروهای خارجی مانند هیوندای که در ایران تعداد محدودی دارند، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل واردات این قطعات ضروری است.

از دید شما، بازار لوازم یدکی خودرو در حال حاضر چه شرایطی دارد؟

بازار لوازم یدکی خودرو شرایط خوبی ندارد و رکود دارد. قدرت خرید مردم کاهش یافته است. برای مثال، قیمت لنت ترمز اصلی هیوندای در حدود 5 میلیون تومان و لنت ترمز کره‌ای آن حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان است. مصرف‌کنندگان به خرید لنت ترمزهای ارزان‌تر تمایل دارند و حتی اگر سه بار هم آن‌ها را تعویض کنند، همچنان از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است. همچنین خریدهای هیجانی هم در حال حاضر وجود ندارند. قبلاً کاسب‌ها در این زمان خریدهایی می‌کردند تا در سال آینده با قیمت بالاتری بفروشند، اما حالا چنین خریدهایی صورت نمی‌گیرد.

در شهرستان‌ها نماینده دارید یا هر کاسبی می‌تواند از شما خرید کند؟

ما نمایندگان تعمیرگاهی داریم، ولی خود تعمیرکاران و کاسب‌ها هم از بازار قطعات مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند. شرکت‌های هواپیمایی و راه‌آهن که خودروهای هیوندای دارند، نیز قطعات مورد نیاز خود را از بازار تهیه می‌کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار