در ساختار درونی اصناف که شامل واحدهای تولیدی، توزیعی، خدماتی و فنی است، به دلیل وجود سازوکارهای واقعی (عرضه و تقاضا، مشتریمداری و رقابتپذیری)، همیشه روند کارها رو به جلو است. به صورت واضح، واحدهای صنفی اعم از فروشگاهی، شرکتی یا کارگاهی تطابقپذیری حداکثری دارند و میتوانند همواره در مسیر رشد کمی و کیفی باشند. اما دخالت دولتها به جای نظارت، هدایت و تسهیل امور معمولاً موجب ایجاد موانع یا حداقل کندی در کار اصناف میشود.
اتحادیهها، انجمنها و دیگر تشکلهای صنفی و اقتصادی (مردمی – عمومی) نیز نتوانستهاند در برابر دولتها کنش و واکنشهای مناسب داشته باشند، دلایل این امر مربوط به دو موضوع است:
اول: اصناف معمولاً سنتی و زبان غیرکارشناسی دارند.
دوم: دولتها اجازه ندادهاند اصناف تشکلهای بزرگ داشته باشند تا بتوانند از خبرهها، مشاورین، پیشکسوتان و ظرفیت تمامی اعضای خود بهرهمند شوند.
اکنون فرصت مناسب فراهم است. اگر در انتخابات پیشرو در صنف بزرگ فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران، هیئت مدیرهای هماهنگ، کارآمد و پرانگیزه از سوی اعضا با رأی بالا انتخاب شوند، مطمئن باشید در صنف شاهد پیشرفتهای مفید و بزرگی خواهیم بود.
این مطلب از قطعات خودرو شماره 21 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!