جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

اهداف و برنامه های گروه نواندیشان و پی شکسوتان

تحولات اقتصادی و اجتماعی و ضرورت بازتعریف نقش اصناف

برای همه ما کاملاً قابل درک است که شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور و جهان تغییر کرده است. در جامعه امروز، همه چیز بر مدار توسعه، بزرگ شدن حجم فعالیت‌ها، بسترهای اینترنتی و شفاف‌سازی پیش می‌رود. اما آنچه موجب نگرانی است، سوگیری مسیر تحولات اقتصادی است. انگار عده‌ای می‌خواهند جای اصناف را بگیرند و هر آنچه بوده و هست را انکار کنند. انگار اصناف در جامعه نقشی ندارند یا تاریخ مصرفشان به پایان رسیده است.

از این روی، فعالان صنفی باید خودشان آستین همت بالا بزنند و جایگاه والا و نقش اساسی خود را به نمایش بگذارند و از حقوق خود در برابر هجمه‌ها و قوانین سختگیرانه و کارشناسی‌نشده که مخل کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ شده است، دفاع کنند.

گروه نواندیشان و پیشکسوتان صنف

گروه نواندیشان و پیشکسوتان صنف فروشندگان لوازم یدکی و ماشین‌آلات، شامل تامین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان قطعات خودروهای سبک و سنگین و ماشین‌آلات راهسازی، معدنی، عمرانی و سایر رشته‌های وابسته، نامزدهایی را برای دوازدهمین دوره انتخابات صنف فروشندگان لوازم یدکی و ماشین‌آلات تهران معرفی کرده است که عبارتند از: سید احمد حسینی، سید احمد طباطبایی، ناصر سبزیان، افشین اصغرزاده، سید امیراحمد نواب کاشانی، اکبرپناه یپور و حمیدرضا نیک‌آئین و محمدتقی مروج به عنوان بازرس.

بازتعریف جایگاه اتحادیه و صنوف خودرویی

برای بهبود فضای کسب‌وکار و افزایش اعتبار و ارتباط اتحادیه در صنوف همگن، اتاق اصناف تهران و اصناف ایران، سازمان صمت استان تهران و وزارت صمت، صداوسیما، مطبوعات و رسانه‌ها، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، سازمان تعزیرات، سازمان توسعه تجارت، وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی، نیرو، جهاد کشاورزی، کشور، نیروی انتظامی، شهرداری، قرارگاه‌های سازندگی نیاز به بازتعریف خودمان داریم.

تغییر روش مدیریت اتحادیه و منابع مالی

اتحادیه قطعات خودرو نیازمند افزایش سطح تکریم اعضا، ایجاد زیرساخت‌های فناورانه و وب‌بیسی برای سرعت بخشیدن به حل مشکلات اعضا است. همچنین وضعیت درآمدها و هزینه‌های اتحادیه باید شفاف‌سازی شده و منابع موجود بهره‌برداری گردد.

تمرکز بر موضوع مالیات

یکی از مشکلات و معضلات دائمی اعضا نحوه تعیین و وصول مالیات است. این موضوع فشار روانی و نقطه ضعفی برای توسعه کسب‌وکارهای اعضای صنف شده است. اتحادیه باید در تمام سال‌ها از طریق ارتباط‌گیری با دوایر و حوزه‌های مالیاتی و ایجاد کارگروه‌های متعدد برای جلوگیری از تضییع حقوق اعضا فعالیت کند. آرامش روانی اعضا باید تأمین گردد.

تمرکز بر حل معضل کالاهای تقلبی

طراحی ساز و کار صیانت از حیثیت صنف در برابر اتهام فروش کالاهای تقلبی و مقابله با سودجویانی که با فعالیت‌های غیرقانونی وضعیت معیشت دیگر همکاران را به خطر می‌اندازند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

جلوگیری از فعالیت واحدهای بدون جواز

مقابله با واحدهای غیرصنفی که بدون مجوز روند فعالیت اعضا را خدشه‌دار می‌کنند، تنها از طریق بازرسی مداوم میدانی ممکن است. نباید به اقدامات مقطعی بسنده شود. در مورد انتقال جواز کسب مستأجرین نیز باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

مقابله با فعالیت خودروسازان در بازار لوازم یدکی

اگر خودروسازان مایلند در بازار لوازم یدکی فعالیت تجاری داشته باشند، باید تحت نظارت اتحادیه و با شرایط معین به این کار بپردازند. در حال حاضر شاهد رقابت نابرابر و حرکت خودروسازان برای ایجاد انحصار در فروش لوازم یدکی در سطح عمده و خرده‌فروشی هستیم.

اصلاح عنوان اتحادیه

برخی از اعضای صنف خواستار اصلاح عنوان اتحادیه به نحوی هستند که اولاً همه رشته‌های صنفی، خصوصاً ماشین‌آلات راهسازی، را در برگیرد. در وهله دوم، تولیدکنندگانی که در صنف حضور دارند و کارگاه‌های کوچک و متوسط را اداره می‌کنند، باید مشمول رشته‌های صنفی باشند. همچنین بازرگانان و تولیدکنندگان بدون کارخانه که در امر تأمین و توزیع سهم چشمگیری دارند، باید به‌طور صریح عضو اتحادیه محسوب شوند. این امر می‌تواند به توسعه رشته‌ها و شمول مناسب‌تر اتحادیه برای اعضای صنف کمک کند.

حل مسئله فروشگاه‌های مجازی و هایپرمارکت‌ها

جلوگیری از فعالیت بدون مجوز فروشندگان فضای مجازی و هایپرمارکت‌های غیروابسته به صنف باید انجام شود. همچنین اعضای صنف باید برای ورود به فروش در فضای مجازی و تاسیس هایپرمارکت‌ها آماده شوند.

آینده‌پژوهی

نباید منتظر باشیم تا موج تغییرات آتی بر سر اعضای صنف آوار شود و تازه به فکر راه‌حل باشیم. آینده‌پژوهی یکی از ابزارهای مناسب و ضروری ماست.

اولین گام عملی: تشکیل شرکت تعاونی

تجربه و دانش به ما می‌گوید که اگر هم‌راستا و همبسته باشیم، می‌توانیم با تفکیک بین مالکیت و مدیریت، کارهای بزرگ انجام دهیم. سرمایه‌ها و توانایی‌های ما می‌تواند در یک قالب اقتصادی فراگیر مثل تعاونی قرار گیرد. این تعاونی بزرگ برای تولیدکنندگان خرد و کلان بازار، شبکه مویرگی قابل اعتماد و عظیم برای بازرگانان و توزیع‌کنندگان می‌سازد و برای خرده‌فروشان و تعمیرکاران، فرصت توسعه هوشمند و جلب رضایت مشتریان را به ارمغان می‌آورد.

یک شرکت تعاونی بزرگ می‌تواند به سیاستگذاران اطمینان دهد که بازار لوازم یدکی دارای ثبات و شفافیت است. این تعاونی می‌تواند افق‌های صادراتی در بخش قطعات خودرو پیش روی تولید و بازرگانی کشور قرار دهد. این تعاونی می‌تواند تولیدکنندگان داخلی را حمایت و کارخانه‌های تعطیل‌شده یا نیمه‌تعطیل را با رونق دهد. می‌تواند به زنجیره تأمین جهانی متصل شود و خیال خودروسازان را آسوده کند.

این تعاونی می‌تواند رضایتمندی مصرف‌کنندگان نهایی خودرو را از بابت سرویس نگهداری و تعمیرات خودرو ایجاد کند. همچنین می‌تواند بازسازی کامل خودرو را، خصوصاً در مورد خودروهای کار، پایه‌گذاری کند. این تعاونی می‌تواند هزینه پول در صنایع و صنوف خودرویی را به کمتر از ۵ درصد برساند. می‌تواند مواد اولیه مرغوب را در حجم بالا تهیه و در اختیار تولید قرار دهد. همچنین می‌تواند تحقیق و توسعه در صنعت خودرو را واقعی کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار