رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، محمود مشهدی شریف، از تأخیر در پرداخت بدهی خودروسازان به مراکز اسقاط خبر داد. وی گفت که با وجود گذشت 45 روز از تحویل گواهی اسقاط خودروی فرسوده به خودروسازان، برخی مراکز اسقاط هنوز هیچ مبلغی دریافت نکردهاند. مشهدی شریف به عنوان مثال به 5 پرونده اشاره کرد که فاکتور آنها تایید شده، اما پرداختی از سوی خودروسازان انجام نشده است. وی همچنین افزود که شرکتهای خودروساز به دلیل مشکلات نقدی و موجودی، برخی اوقات به مدت طولانی گواهی اسقاط نمیخرند و تنها به تعداد محدود گواهی اسقاط نیاز دارند.
در ادامه، رئیس انجمن مراکز اسقاط اعلام کرد که قیمت خرید خودروهای فرسوده به تفکیک نوع خودرو هنوز از سوی وزارت صمت به مراکز اسقاط ابلاغ نشده است، که باعث شده این مراکز بر اساس توافقات داخلی با فروشندگان خودروهای فرسوده، قیمتگذاری کنند. قیمت پیشنهادی انجمن برای خرید نقدی خودروهای فرسوده بین 78 تا 82 میلیون تومان و برای خرید اقساطی بین 88 تا 92 میلیون تومان است.
مشهدی شریف همچنین بیان کرد که در صورتی که روند تأخیر در پرداختها ادامه یابد، مراکز اسقاط ممکن است مجبور شوند برای پرداختها زمان بیشتری در نظر بگیرند. وی به مسأله شفاف نبودن اطلاعرسانی قیمتها نیز اشاره کرد و گفت که تا زمانی که وزارت صمت قیمتها را رسمی اعلام نکند، مراکز اسقاط موظف به رعایت آن نیستند.
وی در پایان تأکید کرد که انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده نمیتواند از مراکز بازرسی کند و وظیفه این بازرسیها بر عهده ستاد نوسازی ناوگان، راهور فراجا و سازمان حفاظت از محیط زیست است.
نکات کلیدی:
تأخیر در پرداخت بدهی خودروسازان به مراکز اسقاط
عدم ابلاغ قیمت خرید خودروهای فرسوده از سوی وزارت صمت
پیشنهاد قیمت خرید خودروهای فرسوده از سوی انجمن
مشکلات موجود در روند گواهی اسقاط و پرداختها
مسئولیت بازرسی بر عهده وزارت صمت، راهور فراجا و سازمان حفاظت از محیط زیست