اسید احمد حسینی رئیس صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران، بالا رفتن قیمت ارز را بر لوازم یدکی تاثیرگذار دانست و گفت: قیمت لوازم یدکی ۲۰ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: «برخی کالاها به دلیل وارداتی بودن مواد اولیه افزایش قیمت داشتهاند و برخی دیگر به این دلیل از قیمت ارز تاثیر پذیرفتهاند که خود کالا وارداتی است.»
احمد حسینی در رابطه با قیمتگذاری لوازم یدکی تصریح کرد: «قیمتگذاری لوازم یدکی از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان انجام میشود. بهای کالا بر اساس قیمت تمامشده و سود متعارفی که این سازمان لحاظ میکند، اعلام میشود. وقتی قیمت ارز ثبات نداشته باشد، بازار بخش خصوصی دچار سردرگمی میشود و در شرایطی که ثبات وجود ندارد، برنامهریزی غیرممکن است.»
حسینی واحدهای فروشنده لوازم یدکی را ۱۰ هزار واحد شمرد و گفت: «۷ هزار واحد صنفی دارای پروانه هستند و ۲ هزار واحد نیز در مرحله بررسی پرونده قرار دارند و مابقی فاقد پرونده هستند.»
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران اضافه کرد: «سامانه جامع تجارت، شناسهدار کردن قطعات خودرو را انجام میدهد اما در جواب ارسال شناسه کالا، قطعه خودرو را فاقد اعتبار معرفی میکند.»
وی تصریح کرد: «دولت حق دارد که به اطلاعات محرمانه تجاری واردکنندگان دسترسی داشته باشد، اما سرویس پیامکی سامانه جامع تجارت اطلاعات رقبای تجاری را برملا میکند. وقتی شناسه به سامانه پیامک داده میشود، کل اطلاعات محصول افشا میشود.»
حسینی در پایان اظهار کرد: «یکی از مشکلات عدم هماهنگی وزارت اقتصاد و وزارت صمت در گمرک است. اصالت کالا از سوی وزارت صمت بررسی میشود و وزارت اقتصاد به صحت اسناد رسیدگی میکند. اشکال در اینجاست که کالایی که از سوی وزارت صمت قاچاق اعلام میشود، از طرف ترخیصکاران دارای مجوز از وزارت اقتصاد وارد شده است.»
وی دلیل این مشکل را چنین عنوان کرد: «در نظر گرفتن سقف واردات برای کارت بازرگانی تجار، ریشه این مشکل است. تجار که میخواهند بیش از این سقف وارد کنند، مجبور هستند که به ترخیصکاران مراجعه کنند.»
لازم به ذکر است که اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی و ماشینآلات تهران رسمیت یافته و هماکنون تولیدکنندگان صنفی برای کسب جواز میتوانند اقدام نمایند.