دکتر محمد مهدی برادران در همایش اختتامیه نمایشگاه «اتومکانیک سپاس» با اشاره به نیاز به ارتباط بیشتر بین صنفها گفت: «ما همواره لازم میدانیم با صنفها ارتباط بگیریم و معتقدم تصمیمی که در دولت گرفته میشود تا منتقل میشود به مجموعههای مختلف، دستخوش تغییر میشود یا ارتباط مستقیم برقرار نمیشود و حتی موجب سوءبرداشت هم میشود. با توجه به جلساتی که با اعضای اتحادیهها داشتم، بیشتر ترغیب شدم در جمع شما حاضر شوم و از این فرصت استفاده میکنم تا آنچه در ذهن ماست را بیواسطه بیان کنم.»
معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به بزرگترین چالش موجود در صنعت قطعات خودرو گفت: «از نظر من، بزرگترین سرمایه ما در دولت، صنفها، اتحادیهها و مجموعههای تولیدی، مردم هستند. یک کسبه خرد در بازار اگر آبرویی دارد، آن به واسطه اعتباری است که مردم به او دادهاند و باید از این سرمایه پاسداری شود. در سالهای گذشته رشد تکنولوژی و مشکلاتی که بوده، مجموعه صنایع خودرو مورد اعتراض مردم بوده و عملکرد دو خودروساز بزرگ ما قابل دفاع نبوده و همه مردم منتقد هستند. به طبع در همین راستا تولیدکنندگان قطعه، فروشندگان و تعمیرکاران هم زیر سوال رفتهاند و بخشهایی از نظارت دولت هم مورد سوال قرار گرفتهاند. و در نهایت وقتی از مردم نظرسنجی کردیم، بیش از 70 درصد از بازار رضایت نداشتند.»
محمد مهدی برادران با اشاره به سرمایه مردم گفت: «بزرگترین چالش ما این است که باید مردم را همراه خودمان داشته باشیم، حال باید دید مقصر کیست؟ متاسفانه در برخی موارد کالایی وارد بازار میشود که کیفیت لازم را ندارد و ظرف مدت کوتاهی کارایی خود را از دست میدهد. در این موضوع، مصرفکننده از خود استفاده کرده و در جایی در شبکههای اجتماعی منتشر میکند و در نهایت این طور به نظر میرسد که دولت در وزارت صمت برنامهای برای حل مشکلات بازار ندارد. اتحادیه برای ساماندهی بازار برنامهای ندارد، اما ما دور هم جمع شدیم بگوییم ما برنامه داریم و این برنامه از بالا به پایین نیست. بیش از 15 جلسه همفکری برگزار کردیم و این همایش هم قطعا در همین راستا است.»
وی با اشاره به فضای تجارت در گذشته گفت: «ما باید چه کنیم تا بازاریان ما مانند گذشته عمل کنند؟ چه کنیم که بازاریان ما که سالها تجار معروف بودند، همچنان مانند گذشته باشند؟ تولیدکنندگان ما که کالای بسیار خوبی تولید میکنند، بازار نسبت به کالاهای ایرانی اعتماد داشته باشند. برای این موضوع اتحادیهها باید برنامه داشته باشند. ما با تولیدکنندگان جلسه گذاشتیم و گفتیم باید کالای تقلبی خود را از سطح بازار جمع کنید و این وظیفه شماست.»
وی با اشاره به کالاهای تقلبی در بازار گفت: «بحث آموزش باید در اتحادیهها جدی گرفته شود و جوامع به صحنه بیایند. از تجربه پیشکسوتان نیز به خوبی باید استفاده شود و البته در این راه روشهای دیگری هم هست که وادار کنیم قطعهسازان علاوه بر استانداردهای اجباری، استانداردهای تشویقی را نیز رعایت کنند، کیفیت کالا را بالا ببرند و اتحادیهها هم به عنوان حامی مردم باید سختگیری کنند. قطعهسازان باید حساس شوند که نیاز به ارتباط مستمر با سطح بازار دارند.»
معاون وزیر صمت ادامه داد: «مردم باید محسوس احساس کنند که این صنف و طرح جدید ظرف مدت کوتاهی در بازار تحول ایجاد کرده است. من دیدم در نمایشگاه که قطعهسازان درج کد رهگیری و شناسه را آغاز کردند. این اولین گام است برای این که ما کالای اصل را بشناسیم. زحمت ایجاد کردیم اما نتیجه آن به خود شما برمیگردد. ما سعی کردیم که این بازار را با کمک شما اصلاح کنیم و در این راستا مصمم هستیم.»
وی با اشاره به 2.5 میلیارد کالای قاچاق در بازار قطعات خودرو کشور گفت: «این عدد بسیار بزرگی است، به یک روز کار حل نخواهد شد. البته قطعهسازان میگویند ما توان تولید و اشباع بازار را داریم و شما به عنوان صنوف قطعات خودرو و تعمیرکاران نیز به این قطعهسازان اعتماد کنید. اگر بحث سود و منفعت است، باید بنشینیم و سازوکاری تعریف کنیم تا همه در طول زنجیره از این سود بهرهمند بشوند، اما نباید فراموش کنیم که مصرفکنندگان کالای با کیفیت و با اصالت خریداری کرده و در این راستا موضوع ضمانت نیز بسیار مهم است.»
محمد مهدی برادران ادامه داد: «یکی از موضوعات اصلی که بازار و اتحادیهها باید برای آن فکری انجام دهند، تولیدهای صنفی است. این کارگاهها باید هدایت شوند، حمایت شوند تا به استانداردهای لازم برسند. ما در دولت هر مجوزی که لازم است تا این کارگاهها مانند بقیه صنایع کارکنند، آمادگی داریم در چارچوب استاندارد به آنها ارائه کنیم و در این راستا هر امتیازی که تولیدهای صنعتی دارند، به تولیدهای صنفی هم ارائه شود. پس ما با این کارگاهها باید اصلاحاتی داشته باشیم، مشروط بر اینکه در چارچوب قانون قرار گیرد.»
معاون صنایع عمومی وزارت صمت ادامه داد: «ما با آن چیزی مخالفیم که محصولی تولید کنند، قطعه درجه 2 باشد اما آرم درجه یک درج کنند، لوگویی را استفاده کنند که کالا استاندارد است اما چنین چیزی نباشد.»
محمد مهدی برادران با اشاره به ظرفیت اتحادیهها و اصناف گفت: «اطلاعات و تجربه شما از ما بالاتر است و به راحتی از پس اقناع افکار عمومی برخواهید آمد. از جوانها هم استفاده کنیم و بازار را باید در دست بگیریم. جایگاه اصناف و اتحادیهها بالا است و همایشهای اینچنینی، نمایشگاههای تخصصی ظرفیت خوبی است که باید از برگزارکنندگان آن تشکر کرد و من عاجزانه درخواست میکنم هر پیشنهاد و نکتهای هست از طریق نمایندگان خودتان به ما منتقل کنید و ما هر کمکی بتوانیم انجام دهیم، در خدمتیم.»
معاون صنایع عمومی وزارت صمت تصریح کرد: «هدف ما این است که مردم گویند این بازار سالم و شفاف است و در نهایت بازار لوازم یدکی به نفع تولید و مصرفکننده خواهد بود. از نظر من بیشترین نقش را اصناف دارند. مشکلات در کشور زیاد است و هر کسی باید از کار خود شروع کند. یکی از پیشنهادات ما این است که واردکنندگان بینام و نشان باید زیر نظر اتحادیه باشند. نقش اصناف و صنایع در این راه بیبدیل است.»
محمد مهدی برادران گفت: «در پایان از دعوت شما سپاسگزارم و باید تاکید کنم در وزارت صمت دیگر موضوع صنایع و اصناف مطرح نیست بلکه کسب و کار مطرح است و مستقیم در خدمت شما و صاحبان صنایع هستیم.»