شرکت تیزبین پیشرو کوشا فعال در تولید قطعات خودروهای داخلی و پیشرو در تحقیق و توسعه قطعات خودرو ایران به تازگی درب ترموستات بهینهشدهای را برای پیشرانه یا موتورهای پژو آزمایش کرده و بررسیهای فنی آن انجام شد و در نمایشگاه قطعات خودرو تهران از آن رونمایی شد. به همین بهانه با مهندس روزبه محمدصادقوند، مدیر تحقیقات تیزبین پیشرو کوشا به گفتگو نشستیم تا با نکات فنی این دستاورد نو در بازار قطعات خودرو ایران بیشتر آشنا شویم.
قطعات خودرو: لطفاً درباره ضرورت تولید قطعه فنی درب ترموستات بهینهسازی شده که توسط شرکت تیزبین پیشرو کوشا طراحی و تولید شده، توضیحات خود را بیان فرمایید.
صادقوند: با آغاز و شروع طراحی موتورهای گرم و انژکتوری در شرکتهای خودروساز و از طرفی، برای اینکه بتوانند توان، قدرت و سرعت بیشتری در موتور خودرو ایجاد نمایند که با حداقل مصرف سوخت، این فرآیندها حاصل شود، تغییرات بنیادی در طراحی موتورها به وجود آمد؛ از جمله، سبکسازی قطعات مانند: تبدیل آلیاژ بدنه سیلندر از چدن به آلیاژهای ترکیبی و مهندسی شده آلومینیوم تا تبدیل فرآیندهای کنترل و عملکردهای مکانیکی به کنترل و عملکردهای الکترونیکی جهت بهینهسازی مصرف و کاهش مصرف سوخت که منجر به تولید خودروهایی شد که نسبت به خودروهای نسل گذشته، عملکرد کاملتر و بازدهی بیشتری داشتند و از طرفی میزان حرارت به وجود آمده در فرآیند کارکرد موتورهای نسل انژکتوری نسبت به موتورهای نسل کاربراتوری بیشتر شده و همین موضوع باعث حساسیت بیشتر در کارکرد سیستم خنککاری خودروهای انژکتوری شد.
بنا بر تعریف کمپانیهای خودروساز، میبایست دمای مایع خنککننده در شرایط نرمال کارکرد موتور خودروهای انژکتور ۹۰ الی ۹۵ درجه سلسیوس باشد تا در بهترین حالت احتراق صورت گیرد. اما طبق آمارهای بدست آمده توسط گروه تحقیقاتی شرکت تیزبین پیشرو کوشا، بنابر عدم آگاهی مالکین و رانندگان خودروها، نحوه برخورد با بکارگیری خودرو و کنترل دورهای چکاپ و رسیدگی به مایع خنککننده و عدم استفاده از نوع مرغوب آن و از طرفی عدم کارکرد صحیح سیستم خنککننده بخصوص ترموستات، همه و همه این دلایل و عوامل به وجود آورنده، منجر به افزایش دمای موتور خودرو و حبس دما در داخل موتور خودرو خواهد شد که در دراز مدت آسیبهای جبرانناپذیری خواهد دید. لذا شرکت تیزبین پیشرو کوشا (تهران پارت) بنابر رسالت همیشگی خود که همواره پرچمدار بهینهسازی قطعات و مکانیزمهای کارکرد قطعات خودرویی بوده است، برآن شد تا طراحی قطعاتی را آغاز و به پایان رساند تا از آسیب خودرو جلوگیری شود.
در این ایده جدید، درب ترموستات بهینه و هوشمندی طراحی شد که در هنگام از کار افتادن ترموستات و یا اختلال در مقدار مجاز باز شدن ترموستات، توسط سوپاپ اتوماتیک نصب شده روی درب ترموستات بهینهشده، بتواند مایع حبسشده در داخل موتور (دارای حرارت و دمای بسیار بالا) خارج شده و در حداقل زمان حرارت مایع و موتور خودرو کاهش یابد و علاوه بر نصب این سوپاپ، اطمینان، ضامن یا هرم مکانیکی بر روی آن نیز نصب شده است تا در مواقعی بتوان با استفاده از آن مسیر خروج مایع خنککننده را کاملاً باز نمود و ترموستات به صورت موقت از کارکرد خارج شود.
- در حالت اول، هنگام از کار افتادن ترموستات و افزایش فشار قبل از افزایش دما، سوپاپ به صورت اتوماتیک عمل خواهد نمود.
- در حالت دوم، در هنگام از کار افتادن ترموستات، علاوه بر عملکرد اتوماتیک سوپاپ، با استفاده از هرم مکانیکی میتوان ترموستات را از عملکرد خارج نمود.
قطعات خودرو: این قطعه در کدام تیپ از خودروها (سبک، نیمهسنگین و سنگین) مورد استفاده قرار میگیرد؟
در اصل این مکانیزم میتواند در تمام خودروها به کار رود، اما هدف اولیه ما استفاده در خودروهای پرخطر و تعداد بیشتر در گروه موتورهای XU7 (پژو) بوده است که در داخل کشور در حال تولید است.
قطعات خودرو: لطفاً بفرمایید که روند تولید، توزیع و بازاریابی این قطعه درب ترموستات بهینهشده، در بازار در حال حاضر در چه مرحلهای قرار دارد؟
پس از طراحی و نمونهسازی به روش ماشینکاری CNC و تستهای عملکرد بر روی خودرو و ثبت دستاوردهای مورد نظر و عرضه و پردهبرداری از آن در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات و لوازم خودرو و ثبت نظرات متخصصین و کارشناسان مراجعکننده، وارد مرحله ساخت و انبوهسازی شده است.
قطعات خودرو: آیا این قطعه بهینهشده درب ترموستات مشابه خارجی دارید؟
در حال حاضر روی مدلهای خانواده خودروهای پژو نصب نشده است و نمونه مشابه ندارد.
قطعات خودرو: چنانچه در پایان جمعبندی و نکات گفتهنشدهای در مورد این قطعه دارید، لطفاً بیان بفرمایید.
هدف ما در قالب یک شرکت تحقیقاتی و تجاری، رساندن سطح کیفی محصولات بهینه و یا اختراعشده به استانداردهای مورد تایید میباشد. بنابراین تلاش داریم تا درب ترموستات بهینهشده را در قالب یک مجموعه قطعه کاملاً صنعتی و استاندارد شده به دست صاحبان و متخصصین عملکرد خودرو برسانیم. در پایان لازم به ذکر است که این مدل آزمایشی و برای تست میدانی طراحی شده است.
گفتنی است در آئین رونمایی از دستاورد شرکت تیزبین پیشرو کوشا، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو در غرفه این شرکت حضور پیدا کرده و در کنار مهندس امید سلمانی و مدیران اتحادیه و شرکت از این دستاورد رونمایی کردند.
این مطلب از قطعات خودرو شماره 37 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!