به همت علیرضا نیکآئین، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران، جلساتی با حضور همه اتحادیههای خودرویی و همچنین انجمنهای وابسته به صنعت قطعات خودرو برگزار شد. در این جلسه که با حضور حمید محلهای، سرپرست دفتر خدمات نگهداری و فنی مهندسی وزارت صمت برگزار گردید، همه اعضا میثاقنامههایی برای تشکیل تشکل منسجم خودرویی از سوی اعضای جلسه امضا کردند.
کار باید به کاردان سپرده شود
علیرضا نیکآئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، با عرض خیرمقدم به مدعوین گفت: اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با 6 هزار عضو در شهر تهران و در کنار دیگر اتحادیههای تعمیرکاران خودرو در شهرستانهای استان تهران، به بیش از 5 میلیون خودرو سرویسدهی میکند که این کار بزرگی به حساب میآید.
وی ادامه داد: همه تلاش ما بر این است که خدمات مطلوبتری به مراجعکنندگان ارائه کنیم. ما در دوره جدید هیئت مدیره طبق دستوراتی که به من داده شد، کار را آغاز کردیم و زیرساختهای لازم را برای ایجاد کردیم. یکی از این زیرساختهای لازم ایجاد نرمافزاری بود که ایجاد شد تا مردم بتوانند تعمیرکاران دارای جواز کسب را شناسایی کرده و از آنها خدمات بگیرند.
توقع ما بر این بود که وزارت صمت از این حرکت بزرگ استقبال کند که متاسفانه این انتظار ما برآورده نشد.
علیرضا نیکآئین با اشاره به نرمافزار «اتواپ» گفت: این نرمافزار ابزار خوبی برای تسهیل کار مردم است و شفافیت خوبی را ایجاد میکند. پنجرههای مختلفی به آن اضافه کردیم و امکانات فراوانی را به آن اضافه کردیم تا هرچه بیشتر بتوانیم رضایت مشتری را جلب کنیم. امروز ارائه خدمات خودرویی با توجه به افزایش هزینهها، بسیار برای مردم سخت شده و ما با چند بانک مذاکره کردهایم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم خدمات وام تعمیرات خودرو را نیز برقرار کنیم.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با اشاره به طرح شناسه کالا گفت: طرح شناسه کالا طرح خوبی است، اما این طرح نیاز به زیرساخت در بطن صنفها دارد. امروز همه اتحادیهها، انجمنها و سازمانهای مردمنهاد و خودروسازان در کنار یکدیگر هستند و ما هدفمان کمک به این طرح است و خودمان میخواهیم موضوعات را حل و فصل و درمان کنیم. ما توان اداره این طرح را داریم.
وی با اشاره به مدعوین جلسه و مثالی در خصوص بیمار و جراحی صنعت خودرو گفت: رهبری از صنعت خودرو راضی نیستند و این را در صحبتهای اخیر خود فرمودند و نشان از این داشت که علاقهای به ورود به مبحث خودرو ندارند. اگر ما میخواهیم جراحی برای صنعت خودرو انجام دهیم، امروز دکتر و متخصص آن در این جلسه جمع شدهاند و کار باید به این عزیزان سپرده شود.
علیرضا نیکآئین در پایان با اشاره به نمایشگاه قطعات خودرو سپاس که در آیندهای نه چندان دور برگزار خواهد شد، گفت: نمایشگاه قطعات خودرو سپاس باید تبلور این همبستگی در سطح همه اعضای این جلسه باشد و امیدوارم با ایجاد یک تشکل بزرگ خودرویی به این مهم دست پیدا کنیم.
در این جلسه، حسن بشار تنیا، صاحب امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه قطعات خودرو با اشاره به صنعت خودرو گفت: صنعت خودرو دومین صنعت کشور است و وقتی صحبت از صنعت خودرو میشود، شامل خودرو، قطعات خودرو، خدمات خودرویی، تولید قطعه و فروش قطعه میشود.
حسن بشار تنیا ادامه داد: وقتی صحبت از صنعت قطعات خودرو و فروش آن میشود، یعنی نزدیک به یک میلیون نفر در آن دخیل هستند. این جامعه نه تنها از دولت پول نمیگیرد، بلکه کمککننده دولت نیز هست و بیش از 5 میلیون نفر به صورت مستقیم روزی خود را از توزیع و فروش خودرو تأمین میکنند.
صاحب امتیاز ماهنامه قطعات خودرو در ادامه جلسه که روز سهشنبه سوم خرداد ماه برگزار شد، گفت: 100 هزار واحد صنفی در حوزه توزیع قطعات خودرو مشغول فعالیت هستند و دولت باید اجازه دهد که خودشان خود را اداره کنند. ما امروز در این مکان دور هم جمع شدهایم که نه تنها در سطح تهران، بلکه در سطح کشور یک تشکل فراگیر صنایع و صنوف خودرویی ایجاد کنیم.
بهترین شکل همدلی، برگزاری نمایشگاه سپاس است
در بخش دیگری از این جلسه، علی اکبر بخشی با تشکر از علیرضا نیکآئین به عنوان بانی جلسه گفت: در حقیقت ما میزبان شما هستیم و جناب نیکآئین پرچمی که پنج دوره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی بلند کرده بود را اجازه ندادند بیفتد. از نظر من بهترین شکل همدلی و اتحاد، برگزاری نمایشگاه سپاس است.
نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و ماشینآلات تهران با اشاره به مطالبات صنوف خودرویی گفت: نمایشگاه سپاس لازمه مطالبات ماست و لازمه نمایشگاه سپاس اتحاد است و با اتحاد میتوانیم از سازمانهای ذیربط مسائل خود را مطالبه کرده و به نتیجه برسیم. متاسفانه تاکنون چنین اتحادی شکل نگرفته و حتی در سطح اتحادیهها نیز این همدلی مشاهده نمیشود.
وی با اشاره به حضور حمید محلهای، سرپرست دفتر خدمات نگهداری و فنی مهندسی وزارت صمت در جلسه گفت: اگر به عنوان یک اتحادیه از آقای محلهای درخواستی داشته باشیم و بگوییم طرح شناسهدار کردن کالا در سطح بازار التهاب ایجاد میکند، ممکن است آن توجه لازم نشود، اما اگر ده صنف با اتحاد و در قالب یک تشکل واحد بیان کنند، این موضوع قطعاً متفاوت خواهد شد.
بخشی در پایان با تشکر دوباره از علیرضا نیکآئین گفت: من امیدوارم این همدلیها تداوم داشته و عقبه صنوف خودرویی که همان کسبه هستند، رضایتمندی لازم را داشته باشند.
وفاق در صنوف خودرویی یک موفقیت بزرگ است
حمید محلهای، سرپرست دفتر خدمات نگهداری و فنی مهندسی در ادامه جلسه گفت: خوشحالم که این همدلی و وفاق در صنوف خودرویی در حال شکلگیری است و خیلی امیدوارم که به سرانجام لازم برسد. اگر حتی همه اهداف لازم در این خصوص محقق نشود، باز یک موفقیت بزرگ به حساب میآید.
وی با اشاره به اتحاد صنوف گفت: هدف اصلی ما ارتقای خدمات است و این حرکت بزرگ شما به این موضوع کمک شایانی میکند. هدف دولت این نیست که در کسب و کار اختلال ایجاد کند، ما گام به گام پیش رفتهایم و برنامه ما برای امروز و آینده بوده و گذشته قابل حل است.
وی با اشاره به گامهای تعریفشده برای طرح شناسه کالا گفت: گامهای طراحیشده ساده و کلی است و با کمترین هماهنگی میتوان آن را پیش برد.
حمید محلهای با اشاره به توانمندیهای صنوف خودرویی و به زیرساختهای ایجاد شده گفت: فرآیندها را تعریف و ایجاد کنید و حاضریم سامانهها را به سامانههای ایجاد شده از سمت صنوف خودرویی متصل کنیم.
حرکت جمعی هیچ وقت اشتباه نمیکند
دکتر علی توسطی، رئیس اتحادیه ماشینآلات کشاورزی و صنعتی و رئیس کمیسیون ارتباطات اتحادیه صنوف تهران در ادامه جلسه اتحادیهها و انجمنهای همگن خودرویی گفت: ما باید از فرصتها و تغییرات بیشترین بهره را ببریم و من به عنوان مدیر صنفی اعلام میکنم تنها با همافزایی میتوانیم تاب بیاوریم.
این مدیر صنفی افزود: دنیا در حال تغییر است و اگر با همافزایی خود را برای این تغییرات آماده نکنیم، قطعاً بازنده خواهیم بود. از نظر من برآیند افراد و کارها در یک حرکت جمعی هیچ وقت اشتباه نمیکند و باید به معنای واقعی از خرد جمعی و میثاق بین خودمان بهره ببریم.