برای جوانانی که قصد ورود به بازار لوازم یدکی خودرو را دارند و میخواهند در این حوزه فعالیت کنند، آشنایی با تجربیات موفق افراد فعال در این صنف میتواند یک راهنمای خوب برای شروع باشد. در این راستا، با جعفر سلمانزاده، یکی از کاسبهای موفق این بازار، گفتگویی داشتیم:
شما از چه سالی وارد بازار لوازم یدکی خودرو شدید؟
من از سال 1391، زمانی که 25 سال داشتم، وارد این بازار شدم. پس از اتمام تحصیلاتم، مغازهای گرفتم و به طور تماموقت در این حوزه فعالیت کردم. البته از سال 88، زمانی که از ماموریت کاری برگشتم، چند روز استراحتی که داشتم را در بازار میگذراندم و به صورت سرپایی کار میکردم. در آن زمان، مکانیک ماشینهای سنگین بودم و با شرکتها همکاری میکردم. در ابتدا، دغدغه پیدا کردن مشتری نداشتم چون قبلاً تعدادی مشتری جذب کرده بودم و کالا را تهیه کرده و به فروش میرساندم.
در چه رشتهای تحصیل کردهاید؟
در رشته مکانیک، مدرک کارشناسی دارم.
شرایط بازار در آن زمان چگونه بود؟
بازار در آن زمان روانتر بود و نگرانی کمتری درباره خرید و فروش با چک وجود داشت. البته من همیشه سعی میکردم نقدی خرید و فروش کنم. اجناس به وفور در بازار موجود بود.
در چه حوزهای شروع به کار کردید؟
من ابتدا با ماشینهای راهسازی شروع کردم، اما به تدریج متوجه شدم که این بخش پروسه متفاوتی دارد. کار با شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی بزرگ مشکلات خاص خود را داشت، به ویژه در زمینه پرداختها. کارکردن با نهادهای دولتی با اخلاق من همخوانی نداشت. به همین دلیل، وارد بازار لوازم یدکی خودروهای سبک شدم، که شرایط سادهتری دارد و مشتریها عمدتاً یا مصرفکننده هستند یا مکانیک. به تدریج کارم را گسترش دادم و در نهایت به فروش لوازم یدکی خودروهای هیوندای و کیا موتورز پرداختم. مدتی در پاساژ بابک مغازه داشتم و از سال 1400 نیز در پاساژ سپهر فعالیت میکنم.
در آن زمان، این خودروها را از کره وارد میکردند؟
بله، هم خودروها و هم لوازم یدکی آنها وارداتی بودند.
آیا در زمینه لوازم یدکی خودروهای ساخت داخل فعالیت کردهاید؟
خیر، تجربهای در این زمینه ندارم.
آیا کسی از بستگان شما در این صنف فعال است؟
نه، پدر و عموی من در کار مکانیکی ماشینآلات راهسازی و کشاورزی بودند و من اولین فرد خانواده هستم که در این صنف فعالیت میکنم.
افراد چطور میتوانند اعتماد و خوشنامی که از اصول اولیه کار در این بازار است، کسب کنند؟
صداقت، خوشقولی، تعهد و گذر زمان اصلیترین عوامل در این زمینه هستند. این که کاسب خوشنام و مورد اعتماد دیگران باشد، چیزی نیست که به سرعت به دست آید. من ابتدا به صورت نقدی خرید و فروش میکردم، ولی به مرور به خرید و فروش با چک روی آوردم و با پاس شدن به موقع چکها، اعتماد بازار جلب شد.
آیا رقیب خاصی در بازار دارید؟
بله، در این حوزه رقابت زیادی وجود دارد. برخی از افراد که شاگرد بودهاند، پس از کسب تجربه مغازهای اجاره کردهاند و تعداد محدودی قطعه برای فروش دارند. همچنین کسانی هستند که شرکتهای بزرگ و سرمایهگذاری زیادی دارند.
آیا شرکت هیوندای در ایران نمایندگی دارد؟
بله، هیوندای در ایران نمایندگی دارد و قطعات یدکی آنها هم از نمایندگی قابل تهیه است و هم از بازار آزاد.
آیا از ابتدای کارتان حمایت خاصی دریافت کردهاید؟
نه، تا به حال هیچ حمایتی از من صورت نگرفته است، ولی در یکی دو سال اخیر سیاستهای خاصی برای جذب سرمایه و حمایت مالی به کار گرفتهام.
آیا به دلیل مشکلات مختلف، تا به حال تصمیم به ترک کار گرفتهاید؟
خیر، چون به این کار علاقه دارم. من به رشته مکانیک علاقهمند هستم و این کار نیز ارتباط زیادی با مکانیک دارد و به نظر من بهترین شغل در این حوزه است.
آیا به تولید علاقه دارید؟
تولید مشکلات خاص خودش را دارد و در شرایط فعلی تولید در این زمینه خیلی سخت است.
آیا قطعات شما در داخل کشور تولید میشود؟
خیر، کالاهایی که ما میفروشیم کاملاً وارداتی هستند و در داخل کشور تولید نمیشوند.
آیا شما خودتان قطعات را وارد میکنید؟
قبلاً نه، ولی اخیراً به صورت پیمانی این کار را انجام میدهیم. به این صورت که کالا را میخریم، اما واردات آن را به شرکت دیگری میسپاریم.
آیا کالاهای شما دارای کد شناسه کالا هستند؟
بله، بخشی از کالاها کد شناسه دارند، ولی چون اجباری نشده، برخی از کالاها هنوز فاقد شناسه کالا هستند. کالاهایی که در مغازه خودمان موجود هستند کد دارند، اما قطعاتی که از بازار تهیه میکنیم ممکن است کد نداشته باشند.
چه تعداد قطعه در سبد کالای شما وجود دارد؟
حدود 12 هزار قطعه با کد کالا در سیستم نرمافزاری داریم که همه آنها تعریف شده و قابل دسترسی هستند.