حمیدرضا نیکآئین، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات هیئت مدیره اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی و ماشینآلات تهران، متولد 1345 در تهران است که از سال 1360 وارد صنف شده و در رسته فروش قطعات خودروهای سنگین فعالیت دارد. از سوابق مدیریتی وی میتوان به ریاست ادوار هیئت مدیره تعاونی مسکن اتحادیه و بازرس تعاونی اعتبار صنف اشاره کرد.
حمیدرضا نیکآئین در یادداشتی که در اختیار ماهنامه قطعات خودرو قرار داده است، آورده:
یکی از بزرگترین مشکلات صنف فروشندگان لوازم یدکی و ماشینآلات تهران که وجهه این صنف را نیز تحتالشعاع قرار داده است، موضوع قطعات خودرو تقلبی و بیکیفیت است که باعث شده در اذهان عمومی مردم، خاطره بدی از بازار لوازم یدکی شکل گیرد. از این رو به نظر میرسد یکی از مهمترین کارهایی که اتحادیه در آینده باید در دستور کار خود قرار دهد، ارتباط کافی و گسترده با رسانهها و بازارهای ارتباطی مستقیم با مردم است تا بتواند این وجهه را بهبود بخشد. بهبود وجهه صنف و جایگاه آن قطعا به بهبود فضای کسب و کار قانونی فروشندگان صنف لوازم یدکی نیز کمک شایانی خواهد کرد و رشد آن را در پی خواهد داشت.
اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی و ماشینآلات تهران با داشتن بیش از 7000 عضو فعال، یکی از پیشروترین اصناف در سطح کشور است که وجهه آن از هر نظر بسیار مهم و حیاتی است. اتحادیه باید به اعضای خود متعهد باشد و اجازه ندهد افرادی سودجو از ضعف نظارتی استفاده کرده و به چهره این صنف بزرگ خدشه وارد کنند و از این فضا سوءاستفاده نمایند.
اعتماد در کسب و کار یک اصل مهم و اساسی است که موجب بهتر شدن فضا و رشد مشتریان میشود. با توجه به شرایط بازار لوازم یدکی، خریداران معمولا تلاش میکنند از طریق آشنا یا واسط خرید کنند و تلاش دارند از طریق روابط خود به کالای مرغوب و با کیفیت و همچنین با اصالت دسترسی پیدا کنند. همین موضوع نشان میدهد که افراد بدون مجوز کسب و همچنین رشد کالاهای تقلبی و عدم اطلاعرسانی درست از سوی اتحادیه به مردم، اعتماد آنها را نیز دچار خدشه کرده و اتحادیه برای رشد اقتصادی این صنف باید برای جلب اعتماد مردم تلاش کند.
حمایت از کسبه با مجوز و تشویق به عضویت افراد با صلاحیت
عضویت در اتحادیه یعنی قرار گرفتن زیر چتر قانون؛ بدین معنا که اتحادیه موظف است و خود را متعهد بداند که از حقوق اعضای خود در قبال سازمانها و نهادها و همچنین مردم و دیگر کسبه حمایت کند. این یک وظیفه کلی و جامع است بدین معنا که اعضای هیئت مدیره در چارچوب قانونی از کاری که از توانشان برمیآید برای احقاق حقوق صنف انجام دهند و در راستای آن حرکت کنند.
موضوع گارانتی و خدمات پس از فروش
یکی دیگر از موضوعات مهم در صنف فروشندگان لوازم یدکی که بسیاری از کسبه را درگیر خود کرده است، عدم خدمات پس از فروش مناسب از سوی برخی شرکتهای تولیدی و تأمینکننده است که موجب نارضایتی مشتریان از فروشندگان لوازم یدکی میشود. از این رو موضوع گارانتی یکی از مهمترین مسائل است.
علاوه بر این، موضوع رابطه مکانیک با مشتری پس از خرید قطعات خودرو است. گاهی کالای با کیفیت از سوی مشتری به تعمیرکار نابلد سپرده میشود و در نهایت آن قطعه بهطور اشتباه تعمیر میشود که ممکن است در برخی موارد به خسارات جبرانناپذیری تبدیل شود. از این رو کارشناسان باید تمام دقت خود را در این خصوص به کار بگیرند و اتحادیه نیز باید با بررسی جوانب کار از سوی کارشناسان، از حقوق کسبه دفاع کند.
حمیدرضا نیکآئین، نامزد گروه نو اندیشان و پیشکسوتان صنف، معتقد است که کسب اعتماد مردم بالاترین ارزش است.