از میان 290 نماینده مجلس در ایران، نمایندگانی که از مناطق محروم یا کمتر توسعه یافته به کرسی پارلمان ایران میرسند، دچار پیچیدگیهای میشوند که اغلب موجب ناخرسندیشان میگردد. موضوع از این قرار است که نمایندگان این مناطق مواجه با انبوهی از درخواستهای مردم، مسئولین محلی و کارآفرینان منطقه هستند. از طرفی به عنوان نماینده ملت ایران باید به فکر بررسی لوایح دولت و ارائه طرحهای نمایندگان دیگر باشد
. این کار شاید به نوعی اولویت بیشتر و اثر بخشی بالاتری دارد. اما عملاً نماینده نمیتواند به موضوعات منطقهای خود بیتوجه باشد. کاری که بیشترین فرصت او را به خود اختصاص میدهد و از نظر مردم منطقه شاخصی برای میزان موفقیت او است. سیدعلی موسوی، نماینده ملکان و دکترای فلسفه اولین دوره نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی را تجربه میکند. او یک شروع خوب داشته است چرا که توانسته فراکسیونی با 125 عضو تشکیل دهد. نایب رئیس مجلس را به حوزه انتخابیه خود ببرد و سخنگوی مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی شود. فراکسیون مناطق محروم و شهرهای در حال توسعه محرومیتزدایی.توسعه متوازن، اجرای دقیق قانون توسعه روستایی، و تسهیل سرمایهگذاری در مناطق محروم، چهار هدف اصلی فراکسیون مناطق محروم در نظر گرفته شده است. نمایندگان عضو این فراکسیون اعتقاد دارند چنانچه عدالت در توزیع امکانات و اعتبارات رعایت شود، شاهد رشد متوازن همه مناطق کشور خواهیم بود. مهاجرت به شهرهای بزرگ و حاشیهنشینی متوقف و حتی مهاجرت معکوس صورت خواهد گرفت.
هدف دیگر فراکسیون مناطق محروم، نظارت بر اجرای دقیق و کامل قانون توسعه روستایی است. این قانون برای افزایش تولید در بخش محصولات کشاورزی، باغی، دام و طیور تدوین شده است. ضمن آنکه با ایجاد صنایع تبدیلی امکان بهرهمندی بیشتر روستاییان از ارزش افزوده محصولاتشان را فراهم میآورد و موجب ایجاد اشتغال پایدار و مولد در خود روستاها خواهد شد.
تسهیل سرمایهگذاری در مناطق محروم، ارائه مشوق به سرمایهگذاران در این مناطق و استفاده از صندوق ذخیره ارزی برای محرومیتزدایی از دیگر اهداف فراکسیون است. دکتر سیدعلی موسوی ریاست این فراکسیون را بر عهده دارد.
صنعت خودرو و بازار خودرو نیازمند بازنگری است
سیدعلی موسوی در گفتوگو با «قطعات خودرو» با اشاره به عضویتش در کمیسیون صنایع میگوید: واقعاً بخش خودرو در کشور که یکی از پیشروهای صنعت است نیازمند بازنگری است.
ظرفیت و امکانات فراوانی در این صنعت وجود دارد و فعالان باتجربه، علاقهمند و در عین حال مظلومی در زنجیره تأمین صنعت خودرو حاضر هستند که میتوانند به کشور کمک کنند؛ نگاه کمیسیون صنایع مجلس شنیدن صدای این صنعتگران و فعالان در شبکه تأمین است. اگر صنعت خودرو با یک استراتژی مبتنی بر امکانات داخلی و بدون وابستگی راهبردی به شرکتهای خارجی حرکت کند، قطعاً میتوانیم نتایج قابل قبولی هم در اشتغال و هم نوسازی ناوگان حملونقل زمینی کشور به دست آوریم.