جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

کیفیت قطعات و حفظ اعتبارمان مهمترین اصل برای ماست

بازار لوازم یدکی کشورمان با این که مانند دیگر بازارها در حال پوست‌اندازی و تغییر نسل است، اما هنوز هم بسیاری از شاخصه‌های اساسی و اصول اخلاقی حاکم بر بازار را حفظ کرده است. در واقع نسل‌های بعدی که این حرفه را از پدر و پدربزرگ‌هایشان تحویل گرفته‌اند، در بسیاری از موارد مانند آنها عمل می‌کنند. هرچند ورود به این بازار و پذیرفته‌شدن توسط بقیه کسبه و مشتریان کار آسانی نیست، اما سخت‌تر از آن کسب اعتبار و خوشنامی و حفظ آن است. زیرا در این بازار هنوز هم حرف یک کاسب معتبر ارزشی بیش از چک و سفته دارد. برای دانستن اصولی که سبب موفقیت و خوشنامی تعدادی از فعالان معتبر این حوزه شده‌اند، راهی یکی از شرکت‌های اسم و رسم‌دار به نام اتحاد طلایی آسیا شدیم تا با مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی انجام دهیم. از همان ابتدای ورود به ساختمانی که دفتر مرکزی شرکت اتحاد طلایی آسیا در آنجاست، متوجه تفاوت‌های این مجموعه با بقیه فعالان این حوزه و رفتار کاملاً حرفه‌ای و محترمانه‌شان شدیم. با این که نوع فعالیت این شرکت اساساً شبیه به بسیاری از دیگر شرکت‌های حوزه لوازم یدکی کشورمان است، اما در عمل کاملاً متفاوت با آنها بوده و این تفاوت با بقیه از پایین‌ترین سطح گرفته تا بالاترین آن، مانند سطوح مدیریتی کاملاً مشهود بود.

در ابتدا از حسام‌الدین مرشدی، مدیرعامل شرکت اتحاد طلایی آسیا، خواستیم از سابقه فعالیت‌شان در این حوزه بگوید. وی گفت: «شرکت اتحاد طلایی آسیا AGU هلدینگی خانوادگی است که از سال 1392 فعالیتش در حوزه تهیه و پخش لوازم خودرو در سراسر کشور را آغاز کرده است.»

● چه تعداد قطعه و چند نوع کالا را در بازار توزیع می‌کنید؟
در سبد کالای ما 1100 قطعه از انواع لوازم یدکی خودروهایی که در کشورمان تردد می‌کنند، وجود دارد که در نمایندگی‌هایی که در کل کشور داریم توزیع می‌کنیم. تمامی این قطعات درجه کیفیتی مشابه داشته و استانداردهای لازم را کسب کرده‌اند و تحت برند اتحاد طلایی آسیا توزیع می‌شوند.
این قطعات عبارتند از: قطعات موتوری و گیربکس، قطعات برقی و الکترونیکی، قطعات سوخت‌رسانی، قطعات لاستیکی و پلیمری، قطعات جلوبندی، قطعات بدنه و تزئینات، قطعات تعلیق و ترمز، قطعات جانبی موتور.

● روند انتخاب و سفارش قطعات به چه شکلی است؟
براساس نیاز بازار و درخواست نماینده‌ها، هر ماه لیست سفارش‌ها را به تأمین‌کنندگان قطعات می‌دهیم. گروه تحقیقاتی داریم که در کف بازار تحقیقات میدانی انجام داده و به صورت ام‌آرپی فصلی و ماهیانه لیستی به ما می‌دهند. از طریق زنجیره تأمین، این قطعات به تولیدکننده سفارش داده‌شده و بعد از دریافت آنها وارد انبار می‌شوند. در ادامه بسته‌بندی‌شده و از طریق نمایندگی‌ها در سطح کشور و بازار توزیع می‌شوند.

● در طی مراحل تولید، نظارت مستقیم بر روی فرآیند تولید قطعات دارید؟
بله، قبل از شروع کار با هر تولیدکننده‌ای، کارشناسانی داریم که از خط تولید و کارگاه آنها بازدید کرده و در صورت تأیید آنها، قطعه مورد نظرمان را سفارش می‌دهیم. در هنگام ورود این قطعات به انبار نیز تمامی آنها از هر نظر مورد بازبینی قرار می‌گیرند. حتی به صورت رندم تعدادی از آنها به مکانیک‌ها و تعمیرکاران برای آزمایش کیفیت داده می‌شوند. اولویت اصلی ما در اتحاد طلایی آسیا کیفیت قطعات است.

● قطعات تحت برند شما چه درجه‌بندی از لحاظ کیفیت دارند؟
تمامی آنها دارای درجه یک از لحاظ کیفیت هستند و با یک سال گارانتی بی‌قید و شرط به مشتری‌ها فروخته می‌شوند.

● آیا مشتری‌ها و فروشندگان می‌توانند مستقیماً از خودتان قطعات را دریافت کنند؟
خیر، تنها از طریق مراجعه به نمایندگی‌های ما در سطح کشور قادر خواهند بود تا این قطعات را تهیه کنند.

● در هر شهری فقط یک نمایندگی دارید؟
در بیشتر شهرهای کوچک بله، ولی در بعضی از شهرها با توجه به میزان درخواست قطعات، تعداد بیشتری نمایندگی داریم تا بتوانند آن استان را به طور کامل پوشش بدهند.

● مواد اولیه کالایی که سفارش داده‌اید را خودتان تهیه می‌کنید؟
این کار تحت اختیار تولیدکننده است، ولی ما موادی را که تولیدکننده تهیه کرده را از لحاظ کیفیت بررسی می‌کنیم.

● با شرکت‌های خودروسازی کار می‌کنید؟
از طریق شرکت کرن لیبرز پارس با قطعه‌سازان و خودروسازها کار می‌کنیم، ولی قطعات تحت برند اتحاد طلایی آسیا فقط از طریق نمایندگی‌ها در بازار توزیع می‌شوند.

● قیمت قطعات را بر چه اساسی تعیین می‌کنید؟
براساس قیمت تمام‌شده و مقایسه قیمت قطعه با قیمت قطعه رقبا در بازار.

● آیا تا به حال به صرف تحمل ضرر و زیان، قیمت قطعه‌ای را در رقابت با رقبا کمتر تعیین کرده‌اید؟
چنین کاری تا به حال انجام نداده‌ایم، زیرا به دلیل کیفیت قطعات ما، خریدار حاضر است قیمت بیشتری پرداخت کند ولی کالایی با کیفیت بخرد.

● تا به حال با موردی در رابطه با تقلب افراد و تولید قطعه‌ای بی‌کیفیت که در بسته‌بندی شبیه به برند شما توزیع شده برخورد کرده‌اید؟
خوشبختانه هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است. البته این اتفاق در بازار بارها برای همکاران ما رخ داده است. البته با توجه به سیاست‌های وزارت صمت و تمهیداتی که در نظر گرفته‌شده، مانند ثبت شناسه کالا و کد رهگیری، این موارد بسیار کمتر شده‌اند.

● تمامی قطعات شما باید کد شناسه کالا داشته باشند؟
برای تمامی آنها الزامی نیست و برای گروهی که الزامی شده، انجام می‌دهیم.

● در مورد کالاهایی که در انبار داشتید و برای آنها زمانی تعیین‌شده بود مشکلی نداشتید؟
ما تمامی آنها را ثبت کرده و مشکلی نداشتیم.

● با واردات قطعات و لوازم یدکی موافق هستید؟
قطعا باید تعدادی از آنها را وارد کنیم، زیرا یا امکان تولیدشان در ایران وجود ندارد و یا مقداری که در کشورمان تولید می‌شود جوابگوی درخواست و نیاز بازار نیست.

● بعضی از تولیدکننده‌ها مانند تولیدکننده‌های لنت ترمز، موافق واردات کالاهایی که آنها تولید می‌کنند نیستند. نظر شما چیست؟
در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های خوبی بر روی تولید لنت ترمز در کشورمان انجام شده است. اگر مقدار تولید داخلی تمامی نیاز بازار را پوشش می‌دهد و کیفیت کالای تولید داخل نیز بالا باشد، به نفع مردم کشورمان است که سرمایه‌های کشورمان را در داخل برای آنها مصرف کنیم.

● واردات کالا ایجاد رقابت نمی‌کند؟
در مواردی بله، ایجاد می‌کند، اما وقتی بحث حمایت از تولید داخلی مطرح می‌شود، تولیدکننده‌ها انتظار دارند با تعیین تعرفه برای واردات و یا عدم واردات کالای مشابه تولیدات آنها به نوعی مورد حمایت قرار بگیرند. در کل واردات سبب ایجاد رقابت و بالا رفتن سطح کاری شرکت‌های داخلی می‌شود.

● بسیاری از تولیدکننده‌ها می‌گویند که نه تنها حمایتی از آنها نمی‌شود، بلکه با مشکلاتی مانند قطعی برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان دچار ضرر و زیان زیادی شده‌اند. تولیدکننده‌هایی که شما با آنها کار می‌کنید نیز با همین موارد روبرو هستند؟
مشکلات تولید در تمامی کشورها وجود دارد. با توجه به برنامه قطعی برق، می‌توانند زمان کار و تولیدشان را تنظیم کنند. تولیدکننده‌هایی که ما با آنها کار می‌کنیم، چنین مواردی را به ما منتقل نکرده‌اند.

● به شکل و نوع بسته‌بندی قطعات تحت برند شما چقدر اهمیت می‌دهید و آیا در طول این مدت تغییری در لوگو و یا رنگ آن و یا نوع بسته‌بندی انجام داده‌اید؟
این مورد اهمیت زیادی دارد و نوع و رنگ و شکل بسته‌بندی نوعی هویت بصری نزد مصرف‌کننده برای کالا ایجاد می‌کند. یک بار در همان اوایل لوگو و نوع بسته‌بندی را تغییر دادیم. در حال حاضر هم چنین قصدی داریم و در حال بررسی و مطالعه هستیم.

● این نیاز به تغییر را از کجا متوجه می‌شوید، از بازار یا تغییر سلیقه خودتان موجب چنین اتفاقی می‌شود؟
در برندهای معروف دنیا نیز چنین اتفاقی رخ می‌دهد. اگر همراه با سلیقه و خواسته‌هایی که در زمان‌های مختلف تغییر می‌کنند همراه نشوید، از بقیه عقب می‌مانید


این مطلب از قطعات خودرو شماره 52 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار