جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

H.S.COکامل ترین مجموعه واشرجات را دارد


یکی از شرکت‌هایی که در زمینه تولید و تأمین لوازم یدکی خودروهای ایرانی مانند پیکان، پراید، پژو ۴۰۵ و ۲۰۶، سمند موتور ملی، ال۹۰ و دیگر خودروهای سواری ایرانی حضوری فعال در بازار لوازم یدکی دارد، شرکت H.S.CO با مدیریت حسین ساری است. هرچند تمرکز این شرکت و عمده فعالیتش بر تولید واشرهایی مانند واشر کامل، واشر سرسیلندر، واشر منیفولد، واشر درب سوپاپ و محصولات مشابه است، اما در تهیه و توزیع قطعاتی مانند اورینگ، بلبرینگ، لاستیک سوپاپ، واتر پمپ، وایر شمع، ترموستات، فیکسچر سرسیلندر پژو ۴۰۵ و فیلتر هوا نیز فعالیت می‌کند. ۳۵ سال سابقه حضور در این حوزه و کسب اعتبار و موفقیت به گفته اهالی بازار لوازم یدکی، سبب شد تا با حسین ساری، مالک برند H.S.CO، گفت‌وگویی انجام دهیم.

● وی در ابتدا از نحوه ورودش به این حوزه گفت:
من از سال ۱۳۶۴ وارد این صنف شدم. در آن زمان پیکان حرف اول را می‌زد و من در زمینه لوازم یدکی این خودرو کار می‌کردم. رفته‌رفته خودروهایی مانند پراید و … نیز وارد شدند. به طور کلی ما در زمینه واشرجات تمامی خودروهای سواری کار می‌کنیم.

● در چه سنی وارد بازار لوازم یدکی شدید؟
۲۴ سالم بود که وارد این بازار شدم. سال ۵۸ دیپلم هنرستان در رشته اتومکانیک گرفتم و سال ۵۹ دیپلم رشته علوم ریاضی گرفتم.

● قبل از شما کسی مانند پدر یا عموی شما در این بازار فعالیت داشت؟
دایی من آشنایی با آقای کریم همتی داشت و از ایشان جنس می‌گرفت و من پخش می‌کردم.

● شما خودتان کار تولید انجام نمی‌دهید؟
مواد اولیه قطعه‌ای که سفارش دادیم را تهیه کرده و در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهیم. قطعات بعد از تولید در بسته‌بندی تحت برند H.S.CO به بازار عرضه می‌شوند. البته ما قطعات دیگری نیز داریم ولی بیشتر روی واشر سرسیلندر خودروهای ایرانی متمرکز هستیم.

● در امر تهیه مواد اولیه با توجه به تحریم‌ها با مشکل روبرو نیستید؟
مواد اولیه مورد نیاز ما در داخل کشور تهیه شده و از بازار آنها را تأمین می‌کنیم.

● مواد اولیه مورد نیاز تولید شامل چه چیزهایی می‌شوند؟
حلب، ورق نسوز که وارداتی هستند و …

● کیفیت قطعه‌ای که در ایران تولید می‌شود در چه سطحی است؟
این قطعات کیفیت بالایی دارند.

● از چه کشوری واشر سرسیلندر وارد می‌کنید؟
گف‌وگو با حسین ساری مدیر عامل بازرگانی H.S.CO
H.S.CO کامل‌ترین مجموعه واشرجات را دارد. از ترکیه نیاز خودمان و بر اساس استانداردهای OEM.

● ورق‌های واشر سرسیلندر از کجا وارد می‌شوند؟
از آلمان و ایتالیا.

● بر روی تولید قطعاتی که سفارش داده‌اید، نظارت دارید؟
بله، گروه کنترل کیفیت در تمامی مراحل تولید نظارت مستقیم دارد.

● ضایعات تولید را چه می‌کنید؟
این ضایعات تا جایی که ممکن است مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت آنها فروخته می‌شوند.

● این واشرها خیلی شبیه به هم هستند. برای شناخت و تفکیک آنها از هم چه کاری انجام می‌دهید؟
۳۹ سال است که در این کار هستیم و تجربه باعث می‌شود براحتی آنها را از هم تشخیص بدهیم.

● به هدفی که در ابتدای کارتان داشتید دست پیدا کرده‌اید؟
بله، تا حد زیادی به آن رسیده‌ام.

● به نظرتان بازار در حال حاضر چه شرایطی دارد، آیا به نظرتان خریدهای هیجانی و کاذب کمتر نشده است؟
بازار لوازم یدکی به دلیل شرایط کلی اقتصاد کشورمان و تورم و بالا رفتن مداوم قیمت ارز در حالت رکود است. از مقدار سفارش مغازه‌های خرده‌فروشی که کمتر شده، می‌توان این را تشخیص داد.

● قیمت قطعاتی را بر چه اساسی تعیین می‌کنید؟
بر اساس رقابت، البته پیش آمده که قیمت کالایی را به دلیل رقابت پایین بیاوریم، اما همان قیمت نیز ضرر محسوب نمی‌شود و تنها حاشیه سود کمتری دارد.

● به ایجاد هایپرمارکت در این صنف اعتقاد دارید؟
بله، چند نفر از کاسب‌ها در کنار هم می‌توانند، اما متاسفانه چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است. البته اتحادیه هم می‌تواند پیش‌قدم شده و این کار را انجام دهد.

● با اتحادیه ارتباط دارید و نحوه کار اتحادیه فعلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بله، چند روز قبل در خصوص گرفتن تاییدیه برای واشر سرسیلندرها با اتحادیه تماس داشتیم. اتحادیه و مدیریت آن بسیار فعال‌تر از گذشته هستند.
اتحادیه در مورد وکالت و مالیات سرویس‌هایی به اعضای صنف ارائه می‌دهد که بسیار مفید هستند. کلاس‌های آموزشی خوبی نیز برگزار کرده‌اند، اما اطلاع‌رسانی به اعضا در مورد کارها و اقدامات اتحادیه ضعیف است و خیلی‌ها از آنها اطلاعی ندارند.

● نحوه توزیع قطعات شما به چه شکلی است، از طریق نمایندگان در شهرهاست یا هر کسی می‌تواند مستقیماً به خود شما مراجعه کرده و جنس بخرد؟
در بعضی شهرها که نمایندگی داریم، از طریق آنها می‌توانند این قطعات را تهیه کنند، ولی در شهرهای فاقد نماینده، خود مغازه‌ها شخصاً می‌توانند به ما مراجعه کنند.

● در چند شهر نماینده دارید؟
در ۵ شهر بزرگ کشورمان دفتر نمایندگی داریم.

● به نظر شما، چک‌های صیادی توانسته‌اند مشکلاتی مانند چک‌های بی‌محل و برگشتی را حل کنند؟
بله، تا حد زیادی این مشکل برطرف شده، اما ثبت این چک‌ها فرآیندی وقت‌گیر دارد. همچنین بعضی از مشتری‌ها با زرنگی اشتباهاتی عمدی در موقع ثبت چک انجام می‌دهند تا نتوانیم وصول کنیم.

● با شرکت‌های خودروسازی کشورمان کار می‌کنید؟
خیر، هنوز چنین فرصتی پیش نیامده است.

● با واردات کالا موافق هستید؟
بله، اگر کالای با کیفیت و درجه یک وارد شود.

● در بین همکاران داخلی آیا رقیب مستقیمی دارید؟
خیر، هیچ شرکتی مانند ما دارای تنوع و کامل بودن مجموعه واشرجات و اورینگ‌جات نیست. ما در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ عدد از انواع این محصولات را در سبد کالای خودمان داریم.

● گران شدن بنزین در بازار لوازم خودرو تاثیری خواهد داشت؟
بله، صد در صد. همین حالا هم سبب رکود بازار شده است.

● قطعی برق چه تأثیری بر کار تولیدکننده‌ها دارد؟
قطعی برق سبب بروز تأخیر در تولید و انجام کارها می‌شود. در آن دو ساعت بازار کاملاً از کار می‌افتد.

● شما به فروش زیاد با سود کم اعتقاد دارید یا فروش کم با سود زیاد؟
فروش زیاد با سود کم اساس کار ماست. همین حالا تعدادی از همکاران هستند که جنس کاملاً مشابه با ما را با قیمتی بالاتر می‌فروشند. هیچ نظارتی هم وجود ندارد و بعد از این که برندشان معروف شد، کالاها را با هر قیمتی می‌خواهند می‌فروشند.

● در پایان اگر حرف خاصی مانده بفرمایید:
من از همان ابتدای کار تنها هدفم درست کار کردن و کسب درآمد حلال است و سعی کردم جنس خوب و با کیفیت به مردم بدهم و فکر می‌کنم تهیه و توزیع جنس مرغوب و درجه یک رمز موفقیت ماست.


این مطلب از قطعات خودرو شماره ۵۲ گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار