بشری به حدی زیاد شده است که یک نسل شاهد چند تحول و نوآوری در زندگی است.
کودکان و جوانان امروز شرایط و نگاهی کاملاً متفاوت با آنچه ما در کودکی و نوجوانی تجربه کردهایم، دارند. با قاطعیت میتوان گفت: در دهه آینده و آغاز قرن جدید خودروهایی ساخته میشود که کمترین شباهت را به خودروهای امروزی دارند. حتی در ماهیت تفاوت خواهند داشت.
البته دانش نظری و فناوری در کشور ما با آنچه در کشورهای صنعتی میبینیم فاصله دارد، اما شکی نیست که حرکت ما نمیتواند به صورت خط مستقیم ادامه یابد. ما ناچار خواهیم بود با پرشها و برشهایی حرکت کنیم که به همترازی در فناوریها ختم خواهد شد.
در موضوع اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران یک رکود و رخوت بیش از چهل ساله را شاهد هستیم.
گرچه در بین این سالها تغییرات مثبت هم مشاهده شد، خصوصاً در دوره ریاست جناب علیاکبر بخشی که به نوعی تحولی در اتحادیه رخ داد، اما ترکیب و نحوه اداره هیئت مدیره نیاز به بازنگری و بهبود دارد.
اصلاحات اصلی عبارتند از:
- نوآروی به نوآوری.
- تجریه به تجربه.
- فن آوری به فناوری.
- اصلاح جملات برای روانتر شدن متن و رعایت دستور زبان (مثل “با پرش و برشهایی حرکت خواهیم کرد” به “با پرشها و برشهایی حرکت کنیم”).
- اصلاح ترکیبهای مختلف مثل “نحوها داره هیئت مدیره” به “نحوه اداره هیئت مدیره”.
- خوشبختانه در فرآیند ثبتنام نامزدهای انتخابات و بعد از تایید افراد واجد شرایط، دو گروه شکل گرفت.
گروه اول با نام گروه «تحول و ارتقا صنف» و گروه دوم با نام «نواندیشان و پیشکسوتان صنف» که شعار محوری خود را «اتحادیه پیشرو» قرار دادند. با توجه به آشنایی اینجانب با اعضای گروه نواندیشان و همراهی با ایشان، معتقدم باورشان این است که صنف به چندین تشکل درونصنفی، بینصنفی و صنایع خودرویی نیاز دارد تا بتواند از نخبگان درون صنف بهرهمند شود و زنجیره تأمین، توزیع و خدمات خودرویی را ارزشآفرین، روزآمد و پویا کند.گروه نواندیشان و پیشکسوتان تاریخ انقضای مصرف ندارد.
صرفاً برای اثرگذاری در این دوره انتخابات تشکیل نشده و تحت لوای اتحادیه نیست، بلکه برای کمک به اتحادیه در جهت منافع صنف تشکیل شده است.
تاخیر در برگزاری انتخابات صنف توجیهپذیر نیست. ما باید از مسئولین مربوطه در وزارت صمت و اتاق اصناف ایران بخواهیم به وظایف خود عمل کنند. بقای افراد در یک جایگاه در هیچ نظام مدیریتی پذیرفته نیست. اعضای صنف گلهمندهای فراوانی دارند و با تهدیدها و مخاطرات زیادی روبهرو هستند. هیئتمدیره بعدی باید دارای برنامه و چشمانداز باشد و بستهای تحولی ارائه کند. دیگر نمیتوانیم مثل گذشته برای گرفتن یک تصمیم یا نوشتن یک نامه روزها و ساعتها وقت تلف کنیم.منکر زحمات همکاران و عزیزانمان در دورههای گذشته هیئتمدیره نیستیم،
اما نباید انکار کنیم که فرصتهای باارزشی از دست رفتهاند. در این شرایط هیئتمدیره چرا باید تا این حد منفعل باشند که نتوانند یک تغییر و جابهجایی در هیئتمدیره را بپذیرند؟ وقتی هنوز در کانالهای اتحادیه میبینیم نامههای اتحادیه با مهر رئیس مستعفی اتحادیه بارگذاری میشود، احساس ناخوشایندی پیدا میکنیم. آیا این دوستی و احترام به جناب بخشی است که بار مسئولیتها را در نبود ایشان و حتی پس از استعفای ایشان همچنان بر عهده وی قرار دهیم؟گروه نواندیشان و پیشکسوتان صنف به هیچ کس یا کسانی منتسب نیست.
برخواسته از درون صنف است و میخواهد با کمک گرفتن از تکتک اعضای صنف، هیئتمدیرههای کارآمد، اهل تدبیر، تعامل و مدافع منافع همه اعضای صنف، امور اتحادیه را در دست بگیرد.
گروه نواندیشان و پیشکسوتان صنف برخلاف روال موجود، انتظار دارد تمامی کمیسیونهای لازم در اتحادیه در چارچوب قانون نظام صنفی تشکیل گردد و اعضای هیئتمدیره در امور کمیسیونها دخالت و اعمال سلیقه شخصی نکنند.
گروه نواندیشان و پیشکسوتان صنف با احترام و استفاده از تجربیات پیشکسوتان لازم میداند به سایر همکاران، خصوصاً جوانان و میانسالان، فرصت همکاری در اتحادیه در قالب کارگروهها، شوراهای مشورتی، اتاقهای فکر و شورای رستهها داده شود. چشمانداز ما رسیدن به اتحادیه پیشرو و الگو در تراز جهانی و متناسب با آینده پیشرو خواهد بود.گفتنی است گروه نواندیشان و پیشکسوتان صنف خود را مقید به انتخاب اعضای صنف میداند و با منتخبین ایشان نهایت همراهی و همکاری را خواهد داشت.
این مطلب از قطعات خودرو شماره 19 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!